۳۱ سال پیش، با تلاش اون، آگهی تبلیغاتی ظاهری مکینتاش در سال ۱۹۸۴ به وسیله کارگردانی قابل به نام ریدلی اسکات ساخته شد. در مورد John Sculle، مدیر عامل قبلی اپل صحبت می کنیم. با اینکه سالای پیش و پس از ورود دوباره جابز به اپل، از این شرکت رفت اما بازم عقیده داره وقتی که بحث به تبلیغات و بازاریابی می رسه، هیچ شرکتی قدرت رقابت با اپل رو نداره.

اون حتما در مورد سامسونگ و پولای بسیاری که شرکت کره ای صرف کمپینای تبلیغاتی خود می کنه سخن میگه. کره ایا از کمپینی به نام «Next Big Thing» استفاده می کنن که بسیار مثل شعارای تبلیغاتی اپله.

John Sculley

John Sculley

با اینکه سامسونگ همه جا در بحث تبلیغات حاضره و سرمایه گذاریای بسیاری هم می کنه، اما همیشه کیفیت تبلیغات اپل یه پله بالاتر بوده و احساسی که کاربران نسبت به این اجناس دارن رو سامسونگ فعلا نتونسته میان کاربران خود و محصولاتش ایجاد کنه. خیلی از مردم در مورد اپل صحبت می کنن اما کسی جوری در مورد سامسونگ یا مایکروسافت سخن نمی گه. هر شرکتی نمی تونه رابطه ای اینجور عمیق با کاربرانش بسازه و سامسونگ در حال دست زدن به کاریست که انجامش واسه کره ایا بسیار مشکل میشه.

سخنان Sculley به نظر یه طرفه می رسن اما گفته ها و باوراش، اهمیت جنگای تبلیغاتی در بازار اسمارت فونا رو قابل لمس تر می کنه. هر چند مارکتینگ و حرکت آهسته و پیوسته سامسونگ به طرف کالاهایی با کیفیت تر به این شرکت کمک کرد تا بر قله های بازار گوشی موبایل بایستد اما در آخر شرکت کره ای تازگیا با جایگاهی لرزان مواجه شده و سهم سود بسیار کمتری رو به خونه برده.

براساس گزارشات خیلی از منابع آگاه، سامسونگ در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۴ دست کم ۱۵ درصد بیشتر از اپل هزینه صرف بخش تبلیغات خود در آمریکا کرده. با این حال اهالی کوپرتینو بازم موفق شدن در ماه های گذشته فروش بسیار بهتری رو نسبت به اهالی سئول تجربه کنن؛ سامسونگ فقط در ماه های گذشته و پس از عرضه Note 4 و گلکسی S5 تلاش می کرد تا شاید بتونه به رکوردای قبلی خود برگرده.

در ادامه با سایت ما همراه باشین تا بقیه نظرات مدیرعامل قبلی اپل رو در مورد آینده این شرکت مرور کنیم.

آقای Sculley هم اینکه اشاره میکنه که طراحی صنعتی به کار رفته در اسمارت فونای سامسونگ باحال به نظر رسیده و کمبودی در اون دیده نمی شه اما اصلا موفق نیس تا مانند آیفون، یه رابطه احساسی با کاربران به دست آورد.

Sculley پس از خروج اجباری اش از اپل در سال ۱۹۹۳،  کمی بدنام هم شد. اون قبل از مشغول شدن در کوپرتینو، در شرکت کوکاکولا به خدمت می کرد و بسیاری باور دارن در اون زمان، نخبه ای در مورد تبلیغات بوده.

ایشون تازگیا کتابی به نام Moonshot هم منتشر کرده که در اون به راهنمایی و ارائه راه درست به کمپانیای جور واجور می پردازه تا چیجوری به سرنوشت شرکتی مانند بلک بری دچار نشن. مدیرعامل قبلی اپل در کتابش می نویسه:

«هر چقدر به موفقیتای بیشتری برسین، خطر قربونی شدنتون به واسطه رسیدن به همون موفقیتا بیشتر می شه. مثال روشن همین موضوع، اینتل و مایکروسافت هستن. این دو شرکت در دهه ۹۰ موفق شدن تا بر بازار کامپیوترای شخصی سلطه پیدا کنن اما همین تسلط بود که باعث شد از دستگاه های همراه (موبایل) غافل شن.»

جهان کالاهایی الکتریکی براساس مد می چرخه

ساعت اپل تعادل میان مد و تکنولوژی رو در حد مطلوبی رعایت کرده.

آقای Sculley عقیده داره مشکل سامسونگ اینجاس که در زمان تولید یه محصول، به کاربر خود فکر نمی کنه، عوضش تصمیم داره تا توانایی هاش رو به رخ کشیده و هرچقدر می تونه فناوریای جدید به اون اضافه کنه. اپل اما در زمان پیشرفت اجناس بافکر تر عمل می کنه؛ و این موضوع وقتی که در مورد گجتای پوشیدنی صحبت می کنیم، پر رنگ تر هم می شه.

اون در این مورد این جور نظر میده: «در جهانی زندگی می کنیم که اجناس الکتریکی اول تلاش می کنن تا ظاهری باب میل مصرف کنندگان از خود ارائه بدن، از همین رو، تکنولوژیای برتر کم رنگ تر شدن و کاربران هم بیشتر به زیبایی اهمیت میدن. اصلا نمی تونم نظر دهم که ساعت اپل به موفقیت می رسه یا خیر، اما شک نداشته باشین این شرکت تموم تلاش خود رو در مورد طراحی برتر این محصول کرده و به نظر می رسه تعادل میان مد و تکنولوژی رو در حد مطلوبی رعایت کرده است.»

ایشون در آخر به این نقطه می رسه که ساعتای هوشمند و محصولی که اپل در آوریل معرفی می کنه، باید کاربری مناسبی هم داشته باشن؛ موضوعی که هنوز خود سازندگان اجناس پوشیدنی – مخصوصا ساعتای هوشمند- موفق به توضیحش و در نتیجه راضی کردن کاربران نشده ان.

تیم کوک فرد مناسبی واسه مدیریت اپله

تیم کوک هیچ وقت نظرات شخصی خود رو وارد اجناس اپل نکرد.

مدیر عامل اپل، آقای کوک البته شاید بتونه چند عدد از موارد استفاده ساعت هوشمند این شرکت رو به Sculley توضیح بده.

Sculley عقیده داره تیم کوک فرد صحیحی واسه داشتن اینجور مسئولیت بزرگیه و تا کنون هم تموم وظایفش رو به درستی انجام داده: «اون کارای زیرکانه بسیاری رو در مدت زمان مدیریت خود انجام داد؛ ایشون تلاش نکرد خود رو به عنوان استیو جابز جدید به طرافداران اپل تحمیل کنه و از طرف دیگه هم هیچ وقت نظرات شخصی اش رو وارد اجناس این شرکت نکرد. اون دارای تیزبینی مثل استیوه که بهش کمک می کنه پایه های امپراتوری جابز و میراث ایشون رو محکم تر از پیش سازه.»

مدیر عامل قبلی اپل هم اینکه در مورد خرید Beats میگه: «حتما اپل به خاطر تکنولوژیای Beats، این شرکت رو نخریده و شک نداشته باشین می تونست سیستم پخش استریم خود رو راه بندازه. کوک به درک این مطلب رسیده که همکاری اش با Dr. Dre و Jimmy Iovine بسیار بیشتر از فناوریای این شرکت ارزش داره.»

به کار گیری کوه پول نقد ۱۷۸ میلیارد دلاری

Beats، بزرگ ترین خرید این شرکت در عمر ۳۸ ساله اش بوده و این کار به طور کامل هوشمندانه انجام گرفته. از طرف دیگه، گزارش شده که شرکت اپل در آخر سال ۲۰۱۴، فقط مبلغ ۱۷۸ میلیارد دلار رو به شکل نقد نگه می داره؛ هزینه کردن تنها ۳ میلیارد دلار چه خدشه ای به این کوه پول وارد می کنه؟

Sculley میگه: «اپل، به خصوص وقتی که من مدیریت اونو رو دوش داشتم، علاقه ای به خرید شرکت های بزرگ نداشت و هیئت مدیره اون هیچ وقت تمایلی به تصرف شرکتای دیگه نشون نمی دادن. البته اپل وقتی، ۱۸ درصد از سهام Adobe و ۵ درصد از سهام AOL رو خرید اما هیچ وقت به این جوری فعالیتا به عنوان «تصرف» یه شرکت نگاه نکرد.

به نظر من اگه این روزا این شرکت بخواد دست به خرید بزرگ دیگری بزنه، PayPal گزینه ای بسیار مناسبه. با به کار گیری PayPal، اپل میتونه تغییر بزرگی ایجاد کنه اما به احتمال زیاد مدیران فعلی کوپرتینو بر این اعتقادند که با پیشرفت Apple Pay می تونن به همون موفقیتا برسن.»

آقای Sculley در آخر میگه ۲۰ سال پیش احتمال می رفت که حتی خود اپل هم به وسیله شرکت بزرگ دیگری تصرف شه اما با ارزش گذاری جدید و ۷۴۰ میلیارد دلاری این شرکت، به نظر می رسه دیگه کسی توان مالی خرید اپل رو نداره.