مدیریت : روشهای پرداخت در بانکداری الکترونیک

۲-چک الکترونیک

۳-شکل های جور واجور کارتها (فکورثقیه،۱۳۸۴)

 

پول الکترونیک

۱-تعریف جامعه اروپا :

الف: برروی قطعه ای الکترونیکی مثل تراشه کارت و یا حافظه رایانه به شکل الکترونیکی ذخیره شده.

ب: به عنوان یه وسیله پرداخت واسه تعهدهای اشخاصی غیر از موسسه صادرکننده، قبول شده.

ج: به این منظور ایجاد شده که به عنوان جانشین الکترونیکی واسه سکه و اسکناس دردسترس و اختیار استفاده کنندگان قرار گیرد.

د: به خاطر انتقال الکترونیکی وجوه و پرداختای با مقدار محدود ایجاد شده.

۲- پول الکترونیکی یه جور پوله که واسه خرید کالا یا خدمات از راه شبکه اینترنت یا شبکه های دیگه مورد استفاده قرار می­گیرد. این پول میتونه در حافظه کارت هوشمند و یا در بخش سخت افزار رایانه ها ثبت شه.

۴-پول الکترونیکی یه عملکرد پرداخت ارزش ذخیره شده یا پیش پرداخته که در اون مقداری از وجوه یا ارزش که واسه مصرف کننده قابل استفاده س تو یه وسیله و قطعه الکترونیکی ذخیره شده و در تصرف مشتریه.

از ویژگیای یه پول الکترونیک میشه به موارد زیر اشاره کرد:

الف-امکان تقلب از روی اون وجوه نداره.

ب-قابل استفاده واسه تموم پرداخته های جزئی باشه.

ج-جهت استفاده ذخیره، خرج کردن و تبدیل ارزون باشه.

 

نقشا و وظایف پول الکترونیکی

 

۱-پول الکترونیکی ارزش رو به صورت اطلاعات دیجیتالی و بدون وابستگی به حساب بانکی در خود نگه می داره.

دیجیتال

۲-پول الکترونیکی می تونه از راه انتقال اطلاعات دیجیتالی ارزش رو به دیگری منتقل کنه.

۳-پول الکترونیکی واسه پرداختای از راه دور مخصوصا در شبکه های عمومی (مانند شبکه های ارتباطی و اینترنت)بسیار مناسبه.

۴-پول الکترونیکی واسه پرداختای با مبالغ کم مناسبه.

 

شکل های جور واجور پول الکترونیکی از نظر فنی

۱-پول الکترونیکی مبتنی برکارتای هوشمند.

۲-پول الکترونیکی بر اساس نرم افزاررایانه ای. (فکورثقیه،۱۳۸۴).

 

 

 

 

نتیجه های اقتصادی به کار گیری پول الکترونیکی

اقتصادی

۱-از اونجا که هزینه نقل و انتقال پول الکترونیکی از راه اینترنت نسبت به سامانه بانکداری سنتی ارزانتره، پول الکترونیکی مبادله رو ارزون تر می کنه.

۲-در حالی که هزینه نقل و انتقال پول الکترونیکی به دلیل به کار گیری شبکه اینترنت موجود و رایانه های شخصی مشتریان، خیلی کم و نزدیک به صفره.

۳-اینترنت هیچ مرزی نمیشناسه و پول الکترونیکی بدون مرزه. پس هزینه انتقال پول الکترونیکی در داخل کشور با بیرون مرز کشور برابره.

۴-پول الکترونیکی باعث ارتقا سطح کارائی بانکا می شه.(دولتشاهی،۱۳۸۷)

 

چک الکترونیکی

در خیلی از دسته بندیا، چک الکترونیک زیر یه سری از پول الکترونیک قرار میگیره. دلیل جایگزینی چکای الکترونیک رو میشه کاهش هزینه های پردازش چکای کاغذی دونست.

 

تعریف چک الکترونیک

چک الکترونیکی یه سند الکترونیکی شامل داده های زیره:

  • مبلغ چک
  • واحد پول مورد استفاده
  • شماره چک
  • نام پرداخت کننده و دریافت کننده
  • نام بانک
  • شماره حساب پرداخت کننده
  • مدت اعتبار چک
  • امضای الکترونیکی پرداخت کننده و دریافت کننده.

کارتهای الکترونیکی

کارتها چیزی جز جانشین پول نقد، با همون اندازه اعتبار و قدرت خرید نیستن به این معنا که افراد با در نظر گرفتن اندازه وجه نقد و یا اعتبار به دست اومده از فعالیتهای روزمره می تونن از کارت واسه تبدیل این وجوه به مصارف لازم خود دست به کار شن. پس هر چیزی که رو که از دید اقتصادی واسه پول تعریف می شه .۱- واسطه مبادله ۲- وسیله پرداخت ۳-وسیله ذخیره ارزش ۴-واحد شمارش
اقتصاد

شکل های جور واجور کارتهای الکترونیکی از نظر کاربرد

الف-کارت اعتباری

ب-کارت بدهکار

ج-کارت هزینه.(قوام،۱۳۸۶).

 

شکل های جور واجور کارتها از نظر فناوری ساخت

۱-کارتهای مغناطیسی

۲-کارت هوشمند

 

مشکلات موجود در فناوری کارتهای مغناطیسی

مشکلات

  • پائین بودن ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات روی کارت مغناطیسی
  • نیاز به افزایش قابل توجه حجم حافظه این کارتها به خصوص در کاربردهائی که لازمه به کار گیری الگوریتمای پیچیده رمز نگاری باشن.
  • ضبط اطلاعات خاص.
  • مشکل ترافیک خطوط ارتباطی و مخابراتی

 

امتیازات کارت هوشمند

۱-طول عمر بیشتر در مقایسه با کارتای مغناطیسی

۲-کم شدن اندازه سوء استفاده و تقلب. که در کارتهای قدیمی شدیدا رواج داره چون این کارتها به آسونی قابل کپی شدنه.

 

کاربرده های کارت هوشمند

  1. کیف پول الکترونیک
  2. ذخیره سازی اطلاعات شخصی
  3. اطلاعات امنیتی شخصی
  4. ابر کلید
  5. ذخیره سازی اطلاعات پزشکی
  6. بلیت الکترونیکی

 

سطوح بانکداری اینترنتی

سطح اول: بازاریابی و تبلیغات

سطح دوم : تعاملات کم (تراکنش ساده)

سطح سوم: تعاملات و خدمات کامل

سطح چهارم: کاربرد هدف دار

 سطح ۱بازاریابی و تبلیغاتسطح ۲تعاملات کم

(تراکنش ساده)

سطح ۳تعاملات و خدمات کاملسطح۴کاربرد استراتزیک
  

 

ارائه خدمات

 

 

 

 

-گسترش اطلاعات درمورد خدمات-نشانی شعب /ATM

-ارائه مشاوره و پاسخگویی به سوالات رایج مشتریان

– دسترسی به اطلاعات حسابها از راه اینترنت– دریافت گردش حسابها

– اطلاع از مونده حساب

– دسترسی به اطلاعات چک

-انتقال وجه بین حسابها-پرداخت قبوض و صورت حسابها

-دریافت کارت اعتباری

-اوراق قرضه و سهام

-پرداخت چک

-گواهی نبود پرداخت چک

-دریافت بیمه نامه

-خرید اینترنتی

 

-پرداخت صورت حسابهای مشتری به وسیله بانک-سرویس دهی بانکداری تجاری

-فروش دوطرفه خدمات جدید

-موشکافی سود بیاری مشتری

-کامل سازی بانکداری الکترونیک با تجارت الکترونیک

 منافع کسب شده -ارائه اطلاعات به مشتریان  و جذب مشتریان جدید -روشای کم هزنه واسه جذب و نگهداری مشتریان حفظ مشتریان فعلی

-جذب مشتریان مهم

-کاهش هزینه

-افزایش سرعت و دقت در عملیات بانکی

-افزایش سرویس های داده شده

-فرصتای جدید در اومد

-افزایش حاشیه سود

 

منبع :پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی،۱۳۸۴