مدل ۵M در تبلیغات – بخش سوم: Media

در این بخش از سری مقالات ۵M در ، به بررسی M سوم، یعنی می پردازیم. در مورد رسانه ها ۵ بحث مطرحه. اولین بحث در مورد رسانه ها اینه که:

  • مخاطب مورد توجه به این رسانه دسترسی داره (دیدن یا شنیدن یا به کار گیری اون)؟
  • این رسانه رو دوست داره؟
  • در چه ساعات، ایام و شرایطی در برابر دریافت پیام از این رسانه قرار میگیره؟
  • و در آخر هزینه به کار گیری این رسانه چقدره؟

بحث دوم در مورد رسانه ها، یه طرفه یا دوطرفه بودن رسانه س. از رسانه های یه طرفه میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیلبوردها
  • مطبوعات
  • رادیو
  • تلویزیون
  • پوستر
  • و…

و از رسانه های دوطرفه میشه موارد زیر رو نام برد:

  • فروشگاه ها
  • نمایشگاه ها
  • اینترنت (شبکه های اجتماعی)
  • مصاحبه
  • بازدید
  • و هر رسانه دیگری که امکان گفت و شنود و تعامل با مشتری رو دارا باشه.

بحث سوم در مورد رسانه ها به درد بخور اوناس؛ یعنی در صورت به کار گیری این رسانه به هدفای فروش می رسیم یا خیر و درصد تحقق هدفا چقدره؟

بحث چهارم، تفکیک رسانه ها واسه به کار گیری اونا در مراحل جور واجور منحنی PLC و بازم محاسبه و پیش بینی به درد بخور اونا هستش.

بحث پنجم، بقیه عوامل موثر در انتخاب رسانه س. در جداول زیر تاثیر نسبی رسانه ها با در نظر گرفتن مرحله عمر محصول با تعداد ستاره ها نشون داده شده.

بقیه عوامل موثر در انتخاب رسانه ها رو هم میشه به توضیح زیر شمرد:

  • تعداد تقریبی مخاطبین (سطح پوشش)
  • نوع مخاطبین (بازار هدف)
  • روند اراده کردن مخاطبین در خرید کالا
  • اراده کردن

  • محل کار و زندگی مخاطب
  • محدودیتا والزامات قانونی
  • تعداد دفعات فرستادن پیام
  • به کار گیری یه رسانه یا تموم رسانه ها
  • بودجه لازم واسه رسیدن به هدف

مجموعه مقالات مدل ۵M در تبلیغات:

  • مدل ۵M در تبلیغات – بخش اول: Mission
  • مدل ۵M در تبلیغات – بخش دوم: Message
  • مدل ۵M در تبلیغات – بخش سوم: Media
  • مدل ۵M در تبلیغات – بخش چهارم: Money

منابع:

  • «تبلیغات به زبون ساده»، نوشته دکتر محمد بلوریان تهرانی، نشر بازرگانی
  • «ادبیات تبلیغات» نوشته Robert W. Bly

Author: