متن کامل پایان نامه تحولات اقتصادی

90
فوریه 9, 2019 0 Comment

ایفای تعهداتشان مبنی بر تأدیه به موقع دیون دریافت می‌شود و به عنوان روشی تنبیهی برای جلوگیری از تکرار فعل زیان‌بار آن‌ها به کار می‌رود و یا مجازاتی است برای افرادی که با وجود تمکن مالی از انجام تکلیف خود یعنی ادای دین، سر باز می‌زنند، اما «خسارت دیرکرد» روشی است برای جبران خسارت‌هایی که از ناحیه تأخیر تأدیه متوجه طلبکار شده است، خسارت‌هایی که در نتیجه کاهش ارزش پول یا تفویت و از بین رفتن منافع طلبکار رخ می‌دهد.
3-1-2. پیشینه دیرکرد

به نظر می‌رسد ربا و دیرکرد پیشینه ای به قدمت خود وام داشته باشد. از قدیم‌الایام و در زمان امپراتوری بابل معاملات بانکی به شیوه ابتدایی آن رواج داشت و حتی در کتیبه قوانین حمورابی مقرراتی برای دادن وام و میزان بهره آن آمده است. در قرون وسطی بانکداری حیات تازه‏ای یافت، ولی با مخالفت و تعصب شدید مقامات کلیسا علیه دریافت ربا و منع مشروط آن در مذهب یهود، این فعالیت تقریباً بلامانع و در بعضی مناطق به طور انحصاری در اختیار این قوم قرار گرفت.

دانلود پایان نامه
اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

می‌توان گفت در جوامعی که ربا ممنوع نبود گرفتن دیرکرد امری بدیهی به شمار می‌رفت اما در جوامعی که از ربا نهی شده بود، گرفتن دیرکرد نیز ممنوع بود یا برای آن قوانین جداگانه ای وجود داشت. حتی در آیین یهود نیز گرفتن ربا همچون سایر شرایع آسمانی حرام بوده است و ربا خواران علاوه بر وعده عذاب، محکوم به مجازات‌های دنیوی، همچون روزه گرفتن، کفاره دادن و تازیانه خوردن می‌شدند. در تورات آمده است: زمانی که مالی را به یهودی فقیر قرض دادی، رفتار تو با او مانند رفتار طلبکار ربا دهنده نباشد و از وی مطالبه ربا نکن. اگر برادرت فقیر شد و دست نیاز به سوی تو دراز کرد او را یاری کن، خواه غریب باشد یا هم‌وطن تو او را کمک کن تا همراه تو زندگی کند و از او ربا نگیر و از خدای او بترس.

اما به تدریج در اثر حرص و مال دوستی به معاملات ربوی روی آوردند. متون تاریخی یهود نشان می‌دهد که آنان حتی به یکدیگر رحم نکردند و علاوه بر گرفتن ربا از یهودیان، بدهکاران را به اسارت می‌گرفتند و گاهی به عنوان برده به سایر ملت‌ها می‌فروختند. در قرن‌های بعد هم یهودیان دست از ربا خواری بر نداشتند و روز به روز بر دامنه فعالیت‌های ربوی خود افزودند تا جایی که امروزه اغلب بازارها و مؤسسات پولی دنیا تحت تصرف آنان است.
پس از رنسانس کلیسا تحت فشار افکار مرکانتیلیستی و اندیشمندانی همچون کالوین (1509-1564م.) به تدریج مجبور به عقب نشینی از موضع تحریم ربا شد و کم کم جریمه دیرکرد پذیرفته شد.
تا عصر رنسانس علمای مسیحیت هم صدا با کتاب مقدس، ربا را تحریم کردند. در قرن دوازدهم میلادی، عده ای از حقوق‌دانان با استناد به مجمع القوانین ژوستی نیان به دفاع از تجویز بهره و دیرکرد پرداختند، ولی سومین شورای لاتران مجدداً گرفتن بهره و دیرکرد را ممنوع ساخت و حکم کرد کسانی که آشکارا ربا خواری را پیشه خود ساخته‌اند، حق شرکت در مراسم دینی را نخواهند داشت و هیچ کشیشی صدقات آن‌ها را قبول نخواهد کرد و اگر بدون توبه از دنیا برود، اجازه دفن در گورستان عیسویان برای آن‌ها صادر نخواهد شد.
از قرن 12 تا 15 میلادی، به علت گسترش ارتباط بین شرق و غرب، تحولات بزرگی در تمام زمینه‌ها، از جمله در فعالیت‌های اقتصادی پدید آمد و به تدریج زمینه ترویج ربا در میان عموم مردم فراهم شد. برای کشورهایی که در گیر جنگ یا مشکلات دیگری بودند، قرض کردن بسیار آسان‌تر از اخذ مالیات بود. اصناف ، هم قرض می‌گرفتند و هم قرض می‌دادند و در هر صورت بهره رکن اصلی معامله بود.
در مرحله نخست به حیله های ربا رو آوردند و سپس از محدوده ربا کاستند تا جایی که به تجویز نهایی ربا رسیدند. اگر تحولات اقتصادی قرن‌های 12 تا 15 میلادی، باعث شد کلیسا از موضع نخست خود در ممنوعیت ربا عقب بنشیند و دامنه آن را محدود کند، تحولات سیاسی و فرهنگی قرن‌های 15 تا 18 میلادی، تجویز نهایی ربا را در جهان مسیحیت در پی داشت. از جمله این تحولات پیدایش مکتب مرکانتلیسم بود که پول را مهم‌ترین عامل ثروت ملت‌ها می‌شمرد و مردم را به کوشش برای جمع آوری طلا و نقره فرا می‌خواند.
امروزه گرفتن دیرکرد برای بانک‌های متعارف امری بسیار عادی و بدیهی تلقی می‌شود.
3-1-3. آثار منفی دیرکرد بر اقتصاد به ویژه بر کار بانکداری اسلامی
آن چه که بانک‌ها و همه بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی در پی آن هستند، تحقق سود است. اما این سودها محقق نمی‌شوند مگر این که مشتری ملتزم باشد که بدهی خود را در زمان تعیین شده و بدون تأخیر پرداخت نماید. زیرا تأمین مالی که مهم‌ترین عمل بانک است، با زمان پیوند نزدیکی دارد. اگر مشتری در پرداخت خود تأخیر داشته باشد، هر چند میزان بدهی خود را به صورت کامل پرداخت نماید، سود مورد انتظار بانک تحقق نمی‌یابد. آن چه که بر اهمیت این مسئله می‌افزاید این است که عصر حاضر عصر سرعت و برنامه ریزی دقیق برای آینده است که در گذشته این گونه نبوده است.
3-1-3-1. اختلال در برنامه‌های اقتصادی بانک‌ها و مؤسسات مالی
امروزه مؤسسات بزرگ پولی و مالی با برنامه‌های دقیق فعالیت می‌کنند. این مؤسسات از یک طرف با افتتاح انواع سپرده‌ها به جذب وجوه سپرده‌گذاران و از طرف دیگر با کنار گذاشتن بخشی از وجوه جذب شده به عنوان سپرده قانونی و ذخایر احتیاطی، به اعطای تسهیلات به متقاضیان می‌پردازند. روشن است هر نوع اختلال در بازپرداخت اقساط تسهیلات، موجب ناتوانی مؤسسات در قبال سپرده‌گذاران می‌گردد و چه بسا باعث بی‌اعتباری و ورشک