استخدام در گوگل رویایی دست نیافتی واسه خیلی از فعالان بخش تکنولوژی حساب می شه اما گذروندن روند اینجور استخدامی به چند دلیل بسیار سخته. یکی از این دلایل سیستم خودکار بررسی رزومه گوگل حساب می شه که براساس هوش مصنوعی و یادگیری ماشینیه.

شاید شما رزومه کاملی و مناسبی دارین و حتی از صلاحیت لازم واسه حضور در این شرکت هم برخوردارید اما تازگیاً مشخص شده که ساکنین مانتین ویو از سیستم خودکار بررسی رزومه جدیدی استفاده می کنن که به دلایلی بسیار ساده، بعضی رزومها رو بطور خودکار حذف می کنه. این سیستم پس از حذف بیشتر رزومهای فرستاده شده، نمونه های بدون مشکل رو واسه کارشناسان استخدام این شرکت می فرستند. حال سوال اینجاس که سیستم خودکار بررسی رزومه گوگل چه نمونه هایی رو رد می کنه؟

Laszlo Bock مدیر

Laszlo Bock قبل اینکه کار و کاسبی Humu رو پایه گذاری کنه و فعالیت در بخش یادگیری ماشینی رو شروع کنه، نایب رییس بخش نیروی انسانی گوگل در سال ۲۰۱۴ میلادی بود و مسئولیت بررسی رزومهای ارسالی به مانتین ویو رو رو دوش داشت.

  • ترفندای اثبات شده واسه نوشتن رزومه کاری خوب و کوتاه

اون مدعی شده که سیستم استخدام گوگل از ۵ سال پیش تا الان جوری تغییر نکرده و همون روند قوی همیشگی خود رو طی می کنه چون که این سیستم در اون زمان هم نوآورانه و کامل بوده.

هفته ای ۵۰ هزار رزومه واسه گوگل فرستاده می شه

اون مدعی شده که در سال ۲۰۱۴ به صورت هفتگی ۵۰ هزار رزومه واسه گوگل فرستاده شده و بیشتر از ۲۰ هزار نمونه رو شخصاً خود اون بررسی کرده. البته در اون زمان ساکنین مانتین ویو سیستم خودکار بررسی رزومه خاصی داشتن که تنها نمونه های منحصر به فرد رو از بین همه این رزومها جدا می کرد و اونا رو در اختیار متخصصین قرار می داد.

سیستم خودکار بررسی رزومه گوگل پنج اشتباه بسیار ساده رو در نظر میگیره و اگه اونا رو در هر کدوم تیکه از رزومه پیدا کنه، اونو کنار میذاره. میشه این پنج اشتباه ساده رو بدین شکل خلاصه کرد:

۱-  رزومهایی که غلط املایی دارن

بررسی رزومه گوگل

شاید تصور کنین که هیچکی اونقدر حواس پرت نیس که رزومه ای با غلط املایی بفرستد اما به گفته Bock تقریباً ۵۸ درصد از رزومهایی که واسه گوگل فرستاده می شه، غلط املایی داره.

البته این کارشناس باور داره که حواس پرتی دلیل اصلی ظاهر شدن غلط املایی تو یه رزومه نیس بلکه ً اونایی که بسیار با احتیاط هستن و تلاش دارن رزومه هاشون چندین بار ویرایش کنن، با اینجور مشکلی مواجه می شن.

۲- رزومهایی که طولانی هستن

قانون مطلوبی در مورد طول یه رزومه کامل هست و براساس اون، واسه ذکر ۱۰ سال تجربه کاری، تنها یه صفحه کافیه. ً جا دادن همه ویژگیای یه شخص تو یه رزومه کاری سختیه اما بعیده که کارشناسان واسه خوندن رزومهای چند صفحه ای وقت بذارن. حتی سیستم بررسی رزومه گوگل هم رزومهای بلندتر از یه صفحه رو کنار میذاره.

بهتره این جوری تصور کنین که یه رزومه فقط این وظیفه رو داره تا کارفرما رو راضی کنه، وقتی واسه مصاحبه با شما کنار بزاره. یه رزومه نباید حجمی از اطلاعات بسیار زیاد رو در چند صفحه جمع آوری کنه. واسه همینه که کارشناسان پیشنهاد میدن واسه هر عنوان شغلی یا محل کار به خصوص، رزومه دوباره ویرایش شه تا اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین کوتاه بودن بتونه ویژگیای مهم واسه این عنوان شغلی یا محل کار به خصوص رو در خود داشته باشه.

۳- رزومهایی که قالب اشتباهی دارن

بررسی رزومه گوگل

حتی اگه تلاش دارین شغلی به عنوان هنرمند یا طراح بدست بیارین، بهتره رزومه شما تمیز، مرتب و خوانا باشه. فونت شماره ۱۰، ۱.۳ سانتیمتر به عنوان فاصله میان هر خط، صفحه ای سفید و عبارات مشکی می تونه انتخابای استانداردی باشه.

بهتره که رزومه خود رو در فرمتای جور واجور مثل ورد یا برنامه های دیگه ببینین و تلاش کنین همه شرایط رو در نظر بگیرین. حتی فایل رزومه رو به همراه ایمیل یا پیغامتان بفرستید. PDF می تونه گزینه مناسبی باشه چون که اجازه دستکاری و ویرایش رو خیلی راحت واسه بقیه جفت و جور نمی کنه.

۴- رزومهایی که در اونا اطلاعات پنهونی معلوم می شه

بررسی رزومه گوگل

شما به عنوان یه کارمند از اطلاعاتی خبر دارین که کارفرمای شما دوست نداره بقیه به اونا پی ببرن اما بعضی وقتا این اطلاعات به اندازه ای جنجالی و خاص هستن که شما تلاش می کنین با ذکر اونا، کارفرمای بعدی خود رو تحت تاثیر بذارین.

با این وجود Bock مدعی شده که ۵ تا ۱۰ درصد رزومهایی که واسه گوگل فرستاده می شن، اینجور مشکلی دارن و سیستم خودکار بررسی رزومه گوگل ، بدون این دست اون دست کردن اونا رو رد می کنه چون که هیچ شرکتی علاقه نداره شخصی رو استخدام کنه که رازاش رو معلوم می کنه.

۵- رزومهایی که در اونا دروغ دیده میشه

دروغ گفتن در رزومه، امر بسیار شایعیه. طی یه بررسی تحقیقاتی ۲۶ درصد بزرگسالان زیر ۴۰ سال اعتراف کردن که در رزومه هاشون دروغ دیده می شه و ۸۵ درصد از کارشناسان استخدام دروغایی در رزومهای دریافتی خود پیدا کردن.

با پیشرفت تکنولوژی و راحت تر شدن جستجو در اینترنت، همه ادعاهای جور واجور افراد رو میشه طی چند دقیقه اعتبار سنجی کرد. اینجوری اگه کسی در رزومه اش دروغ بگه، کار بسیار ساده لوحانه ای انجام داده چون که کارفرما می تونه در چند دقیقه به دروغگو بودن ایشون پی ببره.

سیستم بررسی خودکار رزومه گوگل که براساس یادگیری ماشینیه هم می تونه به صورت خودکار بعضی از محتوای داخل رزومه رو با اطلاعات فرد در شبکه های اجتماعی جور واجور چک کنه و درستی بعضی ادعاا رو سبک سنگین کنه. پس هر شخصی که بخواد در مانتین ویو مشغول بکار شه، راه سختی در پیش داره.