شرایط بازار خودرو ایران به سرعت در حال تغییره و ممکنه در سالای آینده از تابستون ۹۷ به عنوان نقطه عطفی در تاریخ خودرو یاد شه. ایران خودرو کاهش تیراژ ۴/ ۱۱ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته در شرایطی از عرضه منظم خودرو به بازار ضعیف مونده که شرایط سایپا و پارس خودرو تا حدی بهتره و هنوز اثر تحریما بر این دو شرکت رو نشده.این در حالیه که طبق آمار اعلامی، تیراژ ماهانه خودروسازان هم روندی کاهشی داشته. بر این پایه، در کل ۷۸ هزار و ۷۸۰ دستگاه شکلای جور واجور خودرو سواری از طرف سه خودروساز بزرگ داخلی در تیر امسال تولید شده که در مقایسه با ماه قبل از اون، ۱۱ درصد کاهش رو به خود می بیند. هم اینکه هر سه خودروساز بزرگ داخلی در تیرماه و نسبت به خرداد، کاهش تیراژ رو تجربه کرده ان. ایران خودرو تنها ۳۸ هزار و ۴۹۶ دستگاه شکلای جور واجور محصول سواری رو در اولین ماه تابستون امسال به تولید رسونده پس در مقایسه با خرداد، ۱/ ۱۶ درصد کاهش تولید خودرو داشته.

از سایپا هم خبر می رسد این شرکت با تیراژ ۲۴ هزار و ۲۶۲ دستگاهی در تیر، کاهش تولید ۵/ ۵ درصدی رو نسبت به خرداد به ثبت رسونده. در آخر، پارس خودرویی ها هم که ۱۶ هزار و ۲۲ دستگاه شکلای جور واجور سواری رو در تیر تولید کرده ان، نسبت به ماه قبل از اون، با کم شدن ۵/ ۵ درصدی روبه رو شده ان.نزولی شدن تولید ماهانه خودروسازان اما از خرداد شروع شد، چراکه در این ماه نسبت به اردیبهشت، تیراژ اجناس سواری حدود ۳۰ درصد پایین اومد. حالا هم روند نزولی ادامه یافته و از اونجا که تحریم های دولت آمریکا هم علیه خودروسازهای ایران شروع شده، پیش بینی می شه این روند نزولی بازم ادامه یابد.به گفته قطعه سازان در صورت ادامه وضع موجود کاهش ۸۰ درصدی تیراژ قابل تصور میشه.

افزایش ۴۰ درصدی تیراژ خودروسازان چینی

با وجود کاهش تولید خودرو که طی تیر ماه و هم اینکه چهار ماه ابتدایی امسال گریبان خودروسازی کشور رو گرفته، اجناس چینی با افزایش تیراژ رو به رو شده ان. طبق آمار اعلامی، در کل ۴۱ هزار و ۱۵۷ دستگاه شکلای جور واجور خودروی چینی از طرف خودروسازان بزرگ کشور در چهار ماه ابتدایی امسال به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۴۰ درصد افزایش رو نشون می دهد.

هرچند چینی ها هم ناراحت از تحریم های آمریکا علیه خودروسازی ایران هستن، با این حال از اونجا که حضور خاصی در بازار خودرو این کشور ندارن، در دوران تحریم هم نمی خواد تا ایران رو ترک کنن.

کاهش تیراژ اجناس پژو

طبق آمار منتشره از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت نشون می دهد در بین اجناس ایران خودرو، پژو ۲۰۶ تیراژی ۴۸ هزار و ۶۹۶ دستگاهی از خود به جا گذاشته و در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷/ ۸ درصد کاهش رو تجربه کرده.

در بین دیگه اجناس پژویی ایران خودرو هم پژو ۴۰۵ با کم شدن تولید در چهار ماه اول امسال مواجه شده. بر این پایه، ۴۰۵ با تیراژی ۳۳ هزار و ۶۰۸ دستگاهی، ۴/ ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید داشته. دیگه محصول پژویی ایران خودرو به نام پارس هم در چهار ماه اول امسال با کم شدن تولید مواجه شده.البته این روند کاهشی فقط واسه خودروهای شیر نشون پژو نمی شه و براساس آمار موجود حتی سمند، دنا و رانا هم با کم شدن تولید روبرو شده.در میان خودروهای مونتاژی هم در حالی تماشاگر افزایش ۱۲۰ درصدی تیراژ هایما S5 هستیم که تولید سوزوکی گرند ویتارا حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده. هم اینکه دیگه محصول چینی ایران خودرو به نام دانگ فنگ، آماری ۹ هزار و ۱۹۸ دستگاهی رو از خود به جا گذاشته و بر این پایه، هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تیراژ داشته.

تیراژ برابر پراید و تیبا

بر خلاف کاهش ۲۰ درصدی تیراژ کیا سراتو، تیبا که با رشد قابل توجه ۴۷٫۶ درصدی حالا تقریبا هم تیراژ پراید شده و براساس برنامه ریزیای سایپا قراره تا در آینده به کلی جانشین پراید شه، هرچند با در نظر گرفتن تحریما این احتمال هست که تماشاگر به تعویق افتادن این روند باشیم.

افزایش ۶/ ۳۵ درصدی تیراژ برلیانس در کنار رشد ۱۲۱ درصدی تولید چانگان مهر تایید دیگه ایه که از گسترش فعالیت چینیا در خطوط تولید ایران خودرو و سایپا حکات می کنه.

تندر ۹۰ رفتنی شد؟

تموم این موارد با در نظر گرفتن کاهش تیراژ ۳۴٫۱ درصدی تولید تندر نود در پارس خودرو و کاهش ۶۰ درصدی تیراژ تولیدی تندرهای پارس خودرو و کم شدن ۲۸٫۴ درصدی تولید ساندرو نشون میده که حال و روز اجناس رنو نشون در خطوط تولید خودروسازان داخلی خیلی تعریفی نداره.

چینی شدن تولیدات داخلی

افزایش تیراژ تولیدات چینی تنها اتفاق تازه در صنعت خودرو ایران نیس بلکه به دلیل وضع تحریما و بروز مشکلات زیاد واسه قطعه سازان انگار باید تماشاگر استفاده روز افزون از قطعات چینی در تولیدات داخلی باشیم. این وضعیت به حدی جدیه که حتی مسئولان صنعت خودروسازی کشور هم به روشنی از جانشین شدن قطعات چینی و ترکیه ای به جای نمونه های اصلی فرانسوی خبر دادن. از این رو انگار در شرایط تحریم نفوذ صنعت گران چینی به خطوط تولید خودروسازان داخلی روز به روز پر رنگ تر شه.

نفوذ چینیا به بازار خودروهای لوکس

ممنوع بودن واردات فقط بخشی از مشکل در سطح بالای بازار خودروه. کاهش شدید ارزش پول هم مسئله دیگریست که باعث شده دامنه نفوذ خودروهای چینی به مرز ۲۰۰ میلیون تومن برسه. این موارد در حالی مطرح می شه که به دلیل شرایط اقتصادی از قدرت خرید مشتریان کم شده و حالا میشه گفت که مشتریان ایرونی نه فقط شانسی واسه خرید خودروهای به روز آلمانی یا ژاپنی ندارن، بلکه باید با جدا از کره ایا و فرانسویا به خرید یه خودرو چینی گرون دلخوش باشن. در واقع انگار در صورت محاسبه قیمتا با دلار ۸۰۰۰ تومانی (بازار ثانویه) تماشاگر گسترش بخش عملکردی خودروسازان چینی تا حدود ۳۰۰ میلیون تومن باشیم و در اینجور شرایطی میشه گفت که بازار خودرو ایران از رده های قیمتی پایین تا بالاترین سطوح (قابل خرید واسه همه مردم) کامل چینی می شه.