به گزارش نیویورک تایمز عربستان سعودی تلاش زیادی کرده تا با عقاید مخالف دولتش در پلتفرمایی مثل توییتر مقابله کنه. از این اقدامات میشه به قتل جمال خاشقجی خبرنگار عرب ساکن آمریکا که قبلا سردبیر ارشد شبکه خبری العرب و از منتقدان چگونگی حکمرانی در عربستان بود، اشاره کرد. حال گزارشاتی مبنی بر جاسوسی کارمند عرب توییتر از این خبرنگار منتشر شده.

همونطور که می دونین جمال خاشقجی خبرنگار واشنگتن پست، چند هفته پیش به کنسولگری کشور خود در استانبول رفت تا مدارکی مبنی بر رسمی بودن طلاق از همسر سابقش رو دریافت کنه تا بتونه با نامزدش به طور رسمی ازدواج کنه. اما پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول دیگه خبری از ایشون در دست نیس. گزارشات از قتل وحشیانه این ژورنالیست در کنسولگری عربستان حکایت داره. دیروز در آخر دولت عربستان مسئولیت مرگ این خبرنگار رو به گردن گرفت.

گفته شده اون قبل از مرگش مورد حملات شخصی و شدید آنلاینی قرار گرفته بوده. به نظر میرسه این مسئله هم یکی از تلاشای عربستان واسه سرکوب مخالفانش بوده چون که مشخص شده این پادشاهی به یکی از کارکنان توییتر رشوه داده تا بعضی حسابای کاربری رو مورد نظارت و جاسوسی بذاره.

البته تا حالا اتفاقات زیادی پس از مرگ خاشقجی اتفاق افتاده، توییتر صدا حساب طرفدار دولت عربستان در ماجرای خاشقجی رو حذف کرده و بزرگان صنعت تکنولوژی مثل  ریچارد برنسون یا دارا خسروشاهی با این پادشاهی قطع همکاری کردن. علاوه بر این عربستان سعودی واسه نشر اکاذیب (مثل خبر قتل این خبرنگار) در فضای آنلاین ۵ سال زندان تعیین کرده.

حال تحقیقات نشریه تایمز نشون میده که عربستان از سال ۲۰۱۳ فعالیتای زیادی در مورد جاسوسی و به کار گیری شبکه های اجتماعی واسه سرکوب مخالفانش داشته. سال ۲۰۱۳ میلادی سازمانای اطلاعاتی غربی، به توییتر اخطار دونه که دولت عربستان به علی الزبراه رشوه داده تا حساب کاربری مخالفان رو نظارت کرده و اطلاعات اونا رو تحت نظر بذاره.

علی الزبراه از اول فعالیت خود در توییتر، اطلاعات زیادی درباره این پلتفرم و حسابای کاربری مخالفان دولت به مسئولین عربستان مخابره کرده. این مسئله موجب شد که توییتر پس از بررسیای لازم، این فرد رو اخراج کنه.

حال کارشناسان باور دارن، کارمند عرب توییتر چندین پروفایل رو تحت نظر قرار داده و هنوزم این عمل رو ادامه داده. اونا فکر می کنن حساب جمال خاشقجی، یکی از پروفایل های مورد بررسی بوده و با همین روش حملات زیادی به حساب ایشون شده. علاوه بر این به نظر می رسه این کارمند در ساخت رباتایی براساس پلتفرم توییتر هم دست داشته.

گزارش شده که مسئولیت این حملات رو دوش یکی از مشاورین محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان بوده. این مشاور که سعود القهطانی نام داشته، پس از اقرار به قتل خاشقجی اخراج شده. گروه تحت رهبری این فرد با به کار گیری اپلیکیشنای پیام رسان تلاش می کرده که خبرنگار عرب رو تهدید کرده یا مورد اذیت و آزار بذارن.

البته این تنها فعالیت گروه یاد شده نبوده. اونا تلاش می کردن که بحثایی رو در چتای گروهی رهبری کنن و با حسابای زیادی، پستایی در پشتیبانی از دولت منتشر کنن. این گروه پس مشاهده توییتای منتقدان دولت تلاش می کردن تا با منتشر کردن پستایی در مورد حقوق زنان یا جنگ یمن، توجه مخاطبین رو به موضوعات دیگری جلب کنن.