تحقیق رایگان درمورد قرآن کریم و حضرت موسی

ب) دهه ذی‌الحجه
خداوند متعال می‌فرماید: «وَ الْفَجْرِ * وَ لَیالٍ‌ٍ عَشْرٍٍ» (به سپیده‌دم سوگند وبه شب‌های دهگانه…)
همچنین می‌فرماید: «وَ واعَدْنَا مُوسَی ثَلاثِینَ لَیلَهً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَهً وَ قالَ مُوسی لأَِخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ» (و ما با موسی، سی شب وعده گذاشتیم؛ سپس آن را با ده شب [دیگر] تکمیل نمودیم؛ به این ترتیب، میعاد پروردگارش [با او]، چهل شب تمام شد. وموسی به برادرش هارون گفت: جانشین من در میان قومم باش. و [آنها] را اصلاح کن! واز روش مفسدان، پیروی منما!)
از آنجا که وعده خداوند متعال با حضرت موسی در چهل روز به جهت بهرهوری و برکت معنوی بوده به دست می‌آید این زمان وقت مبارکی بوده است.
ج) ماه‌های حرام
خداوند متعال می‌فرماید: «یسْئَلُونَک عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتَالٍ فِیهِ قُلْ قِتَالٌ فِیهِ کبِیرٌ» (از تو، درباره جنگ کردن در ماه حرام، سؤال می‌کنند؛ بگو: جنگ در آن، (گناهی) بزرگ است.)
از این آیه استفاده می‌شود ماه‌های حرام حرمت داشته از آن جهت که منشأ برکات معنوی بوده است. بنابراین در آن ماه‌ها جنگ حرام شده تا مردم بتوانند به کارهای معنوی از جمله امور مربوط به رفت‌و بازگشت حج بپردازند.
همچنین می‌فرماید: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللهِ وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرامَ» (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! شعائر وحدود الهی (و مراسم حج را محترم بشمرید! ومخالفت با آنها) را حلال ندانید! ونه ماه حرام را.)
از این آیات استفاده می‌شود برخی از زمانها مبارک می‌باشند. لذا مؤمنان در آن زمان استغفار می‌کنند و خداوند ترغیب به استغفار در چنین زمان مبارکی نموده است.
د) وقت سحر
خداوند متعال می‌فرماید: «وَ بِالأَسْحارِ هُمْ یسْتَغْفِرُونَ» (ودر سحرگاهان استغفار می‌کردند.)
 ۴ . برکت در اشیاء
برخی از اشیاء نیز دارای برکتند:
الف) برکت در باران
خداوند متعال می‌فرماید: «وَ نَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُبَارَکاً» (و از آسمان، آبی پربرکت نازل کردیم.)
همچنین می‌فرماید:
«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَ الأَرْضِ» (واگر اهل شهرها وآبادی‌ها، ایمان می‌آوردند وتقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان وزمین را بر آن‌ها می‌گشودیم.)
ب) درخت زیتون
خداوند متعال می‌فرماید: «اَللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضِ… یوقَدُ مِنْ شَجَرَهٍ مُبارَکهٍ زَیتُونَهٍ لاشَرْقِیهٍ وَ لا غَرْبِیهٍ…) (خداوند نورِ آسمان‌ها وزمین است؛ … از درخت پربرکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است ونه غربی…)
از پیامبر اکرم نقل شده که فرمود: «کلُوا الزَّیتَ وَادَّهِنُوا بِهِ فَإِنَّهُ مِنْ شجرهٍ مُبَارَکهٍ.» (از زیتون استفاده کنید وروغن آن را به خود بمالید که آن از درخت مبارکی است.)
ج) برکت در آثار پیامبران
خداوند متعال در مورد تبرک حضرت یعقوب به پیراهن فرزندش حضرت یوسف می‌فرماید: «اذْهَبُوا بِقَمِیصِی هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلی وَجْهِ أَبِی یأْتِ بَصِیراً» (پیراهن مرا نزد پدرم [یعقوب] برده بر روی او افکنید تا دیدگانش بینا شود.)
برادران حضرت یوسف امر برادر خود را امتثال نموده وپیراهن را برداشته و بر صورت یعقوب انداختند. پدری که در فراق فرزندش بر اثر شدت حزن و زیادی اشک، نابینا شده بود. در این هنگام به اذن خداوند متعال چشمان پدر به برکت پیراهن یوسف بینا شد. البته خداوند متعال قدرت دارد که این عمل را مستقیماً انجام دهد، ولی از آنجا که عالم، عالَم اسباب ومسببات است واسباب نیز برخی مادی و برخی معنوی است، حکمت الهی بر این تعلق گرفته که در انبیا وصالحین وآثارشان برکت قرار دهد تا از این طریق مردم به آنان اعتقاد پیدا کرده و به آنان نزدیک شوند و در نتیجه با الگو قرار دادن آنان به خداوند تقرب پیدا کرده و به ثواب او نائل آیند.
از جمله موارد دیگری که قرآن در مورد امت‌های دینی پیشین به آن اشاره کرده، تبرک جستن بنی‌اسرائیل به تابوتی است که در آن آثار آل موسی و آل هارون بوده است. خداوند متعال در قرآن کریم قصه پیامبر بنی‌اسرائیل را که بشارت به پادشاهی طالوت داد، این‌چنین حکایت می‌کند: «إِنَّ آیهَ مُلْکهِ أَنْ یأْتِیکمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَکینَهٌ مِنْ رَبِّکمْ وَ بَقِیهٌ مِمَّا تَرَک آلُ مُوسَی وَ آلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِکهُ» (نشانه حکومت او، این است که (صندوق عهد) به سوی شما خواهد آمد. (همان صندوقی که) در آن، آرامشی از پروردگار شما و یادگارهای خاندان موسی و هارون قرار دارد، در حالی که فرشتگان آن را حمل می‌کنند.)
این نوشته در علمی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.