تحقیق رایگان درمورد رحمت الهی و استوارت

اگر قرآن حق است، در نتیجه می‌تواند میزانی برای تشخیص حق از باطل در کارهای انسان باشد؛ همچنان‌که خداوند متعال در آیه‌ای دیگر به صراحت می‌فرماید: «تَبَارَک الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلی عَبْدِهِ لِیکونَ لِلْعَالَمِینَ نَذِیراً» (زوال‌ناپذیر و پر برکت است کسی که فرقان [کتاب جداکننده حق از باطل] را بر بنده‌اش نازل کرد تا بیم‌دهنده جهانیان باشد.)
 ٣ . وسیله‌ی هدایت
خداوند متعال می‌فرماید: «هَذَا بَیانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدی وَ مَوْعِظَهٌ لِلْمُتَّقِینَ» (این، بیانی است برای عموم مردم؛ و هدایت و اندرزی است برای پرهیزگاران.)
قرآن وسیله‌ی هدایت است و چه برکتی برای قرآن بالاتر از این‌که موجب هدایت افراد شده یا بر هدایت متقین بیافزاید.
 ۴ . تبیان هر چیز
خداوند متعال می‌فرماید: «وَ نَزَّلْنَا عَلَیکَ الْکتَابَ تِبْیاناً لِکلِّ شَیءٍ» (وما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیز است)
 ۵ . وسیله‌ی رحمت
خداوند متعال می‌فرماید: «… فَقَدْ جاءَکمْ بَینَهٌ مِنْ رَبِّکمْ وَ هُدًی وَ رَحْمَهٌ» (اینک آیات ودلایل روشن از جانب پروردگارتان، و هدایت ورحمت برای شما آمد.)
اگر قرآن وسیله‌ی رحمت الهی است، در نتیجه چه برکتی بالاتر برای قرآن از این‌که موجب گسترش رحمت و مغفرت و ترحم الهی می‌گردد.
 ۶ . قرآن، نور هدایت
خداوند متعال می‌فرماید: «قَدْ جاءَکمْ مِنَ اللهِ نُورٌ وَ کتَابٌ مُبِینٌ * یهْدِی بِهِ اللهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ یهْدِیهِمْ إِلَی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» (از طرف خدا، نور و کتاب آشکاری به سوی شما آمد. خداوند به برکت آن، کسانی را که از خشنودی او پیروی کنند، به راه‌های سلامت، هدایت می‌کند؛ و به فرمان خود، از تاریکی‌ها به سوی روشنایی می‌برد؛ و آن‌ها را به سوی راه راست، رهبری می‌نماید.) 
 ٧ . بشارت برای مؤمنین
خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ وَ یبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً کبِیراً * وَ أَنَّ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَهِ أَعْتَدْنا لَهُمْ عَذاباً أَلِیماً» (این قرآن، به راهی که استوارترین راه‌هاست، هدایت می‌کند؛ و به مؤمنانی که اعمال صالح انجام می‌دهند، بشارت می‌دهد که برای آن‌ها پاداش بزرگی است. و این‌که آن‌ها که به قیامت ایمان نمی‌آورند، عذاب دردناکی برای آنان آماده ساخته‌ایم.)
 ٨ . شفای مرض‌های قلبی
خداوند متعال می‌فرماید: «یا أَیهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْکمْ مَوْعِظَهٌ مِنْ رَبِّکمْ وَ شِفاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ وَ هُدی وَ رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ» (ای مردم! اندرزی از سوی پروردگارتان برای شما آمده است؛ ودرمانی برای آن‌چه در سینه‌هاست؛ (درمانی برای دل‌های شما؛) وهدایت ورحمتی است برای مؤمنان.)
و نیز می‌فرماید: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلاَّ خَسَاراً» (واز قرآن، آن‌چه شفا ورحمت است برای مؤمنان، نازل می‌کنیم؛ وستمگران را جز خسران (و زیان) نمی‌افزاید.)
 ٩ . وسیله‌ی خیر
خداوند متعال می‌فرماید: «وَ قِیلَ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا مَاذَآ أَنْزَلَ رَبُّکمْ قَالُوا خَیراً» ([ولی هنگامی که] به پرهیزگاران گفته می‌شد: پروردگار شما چه چیز نازل کرده است؟ می‌گفتند: خیر [و سعادت])
تبیین و موارد تبرک مشروع از منظر قرآن و سنت
انواعی از تبرک است که نزد عموم مسلمانان حتی وهابیان صحیح می‌باشد. اینک به موارد جواز اشاره می‌کنیم:
 ١ . تبرک به اسم خداوند
خداوند متعال می‌فرماید: «وَ لا تَأْکلُوا مِمَّا لَمْ یذْکرِ اسْمُ اللهِ عَلَیهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ» (واز آن‌چه نام خدا بر آن برده نشده، نخورید! این کار گناه است.)
و نیز می‌فرماید: «فَکلُوا مِمَّا أَمْسَکنَ عَلَیکمْ وَ اذْکرُوا اسْمَ اللهِ عَلَیهِ» (پس، از آن‌چه این حیوانات برای شما [صید می‌کنند و] نگاه می‌دارند، بخورید؛ و نام خدا را [به هنگام فرستادن حیوان برای شکار] بر آن ببرید.)
ابن کثیر می‌گوید: «فالمشروع ذکر اسم الله فی الشروع فی ذلک کلّه تبرکاً وتیمناً واستعانه علی الاتمام والتقبل.» (مشروع، نام بردن اسم خدا هنگام شروع در تمام آن اعمال به جهت تبرک و تیمن و کمک گرفتن بر اتمام و قبولی است.)
این نوشته در علمی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.