تحقیق رایگان درمورد از دیدگاه قرآن و دیدگاه قرآن

آیا تبرک از دیدگاه قرآن و سنت، مورد تأیید است؟
پرسش‌های فرعی
1. دیدگاه قرآن در مورد تبرک چیست؟
2. تبرک، در سنت چه جایگاهی دارد؟
3. حقیقت و مفهوم تبرک چیست؟
4. چه شبهاتی درباره‌ی تبرک وارد شده است؟
فرضیه‌های تحقیق
فرضیه‌ی اصلی
تبرک جستن به آثار انبیا، اولیا و صلحا، حتی پس از مرگشان، مشروع، بلکه از نگاه قرآن و سنت، مستحب و پسندیده است و منافاتی با توحید در عبادات ندارد.
فرضیه‌های فرعی
1. قرآن کریم، ضمن آیاتی، تبرک جستن را مشروع دانسته و تأیید می‌نماید.
2. تبرک جستن، در سنت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله و اهل بیت علیهم‌السلام مورد تأیید بوده است.
3. تبرک، در حقیقت درخواست خیر و برکت از بندگان صالح خداست که در ذیل اراده‌ی خداوند بوده و با نظر به صالحیت و درجه‌ی آن بندگان در مقام الهی صورت می‌پذیرد.
4. وهابیت و سلفیه، تبرک جستن از آثار انبیا، اولیا و صلحا را شرک دانسته و شبهه‌ی مشرک بودن تبرک‌جویان را وارد کرده‌اند.
پیشینه‌ی تحقیق
درباره‌ی این موضوع در کتاب‌های سنی و شیعه به دو شکل، بحث شده است. نخست، کتاب‌هایی که به صورت تخصصی به این موضوع پرداخته‌اند، نظیر کتاب «التبرک» از مرحوم آیت‌الله میانجی و یا کتاب «التبرک انواعه و احکامه» از ناصر بت عبدالرحمن بن محمد الجدیع و یا کتاب «التبرک» مرکز جهانی اهل بیت علیهم‌السلام.
این کتاب‌ها فقط به بیان دیدگاه شیعه یا سلفیه و دفاع از آن پرداخته و به نحو مقارنه‌ای به طرح دیدگاه‌های مخالف و نقد دلایل آن‌ها از نگاه قرآن و سنت پرداخته‌اند.
و دوم، کتاب‌هایی که در مقام دفاع و نقد دیدگاه‌های وهابیت توسط شیعه و یا نقد دیدگاه‌های شیعیان توسط وهابیت و سلفیه نگارش یافته و در ضمن مباحث کتاب، به موضوع تبرک نیز پرداخته‌اند. نظیر کتاب «روافد الایمان» از از نجم‌الدین طبسی و کتاب «منهج الإرشاد» از سید محسن امین و کتب این تیمیه نظیر «اقتضاء الصراط المستقیم» و مجموع فتاوای ابن تیمیه و «اغاثه اللهفان» ابن قیم جوزی.
گفتار دوم: موارد تبرک مشروع
مفهوم «برکت» در لغت
اصل برکت به معنای ثبات ولزوم است. تبرک از ماده «برک» است.
ابن فارض در «معجم مقاییس اللغه» آورده است: «برک: الباء والراء والکاف اصل واحد، وهو ثبات الشرع…» (برک: با، راء، کاف اصل واحدی است به معنای ثبات شرع…).
راغب اصفهانی می‌نویسد: «فقیل: ابترکوا فی الحرب ای ثبتوا ولازموا موضع الحرب» (گفته شده: «ابترکوا فی الحرب» یعنی در موضع جنگ ثابت قدم بوده‌اند.)
جوهری می‌گوید: «کل شیء ثبت واقام فقد برک…» (هر آن‌چه پابرجا بوده ومقیم باشد دارای برکت است…».
این نوشته در علمی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.