تحقیق درمورد خدمات بانکداری الکترونیک و بانکداری الکترونیکی

پایانه فروش(POS ) و کارتخوان نامهای دیگر این زیرساخت است که امروزه در اکثر قریب به اتفاق فروشگاهها و مراکز مختلف ارائه خدمات در سطح کشور وجود دارد و با کشیدن کارت خودپرداز هر یک از بانکها در آن، اطلاعات حساب خریدار را از طریق شبکه شتاب دریافت نموده و با ورود رمز کارت مبلغ مورد نظر را از حساب وی کسر و به حساب فروشنده منتقل می نماید.
جمعآوری کمکهای مردمی از طریق دستگاههای خودپرداز
دستگاه خودپرداز (ATM ) با ورود کارت هر یک از بانکها در آن، علاوه بر دریافت اطلاعات و موجودی حساب، امکان دریافت نقدی وجه و انتقال وجه به حسابهای دیگر از جمله سازمانهای حمایتی که در سیستم نرم افزاری دستگاه تعریف شده باشد را دارا میباشد.
جمعآوری کمکهای مردمی از طریق سایتهای اینترنتی
شامل سایت کمیته امداد و سایت بانکهایی که با امداد توافق نامه دارند. پرداخت آنلاین ، یا پرداخت اینترنتی با ورود به سایت اینترنتی فروشنده کالا و خدمات و یا ورود مستقیم به سایت بانک امکان پرداخت وجه خرید و یا هزینه خدمات دریافتی را فراهم میسازد، این سرویس در سایت بسیاری از موسسات عام المنفعه و همچنین کمیته امداد نیز تعبیه شده و حامیان و خیرین با مراجعه به قسمت مورد نظر در سایت میتوانند کمکهای خود را برای نیازمندان از حساب بانکی خود پرداخت نمایند.
جمعآوری کمکها از طریق موبایل پرداخت
یکی از روشهای پرداخت وجه، پرداخت از طریق موبایل است که با دانلود و نصب نرمافزارهای ارائه شده از سوی بانک عامل، بر روی موبایل با ورود به این برنامهها امکان پرداخت و انتقال وجه فراهم میگردد.
جمعآوری کمکها از طریق سرویس مکمل غیر ساختمند داده‌ها (USSD)
سرویس مکمل غیر ساختمند داده‌ها ( USSD) روشی نسبتاً جدید در بستر موبایل است که با شماره گیری کدی که بانکهای عامل اعلام مینمایند، میتوان به اطلاعات حساب بانکی و موجودی آنها دست یافت و از طریق آن پرداخت وجه انجام داد.
جمعآوری کمکهای مردمی از دستگاه کارتخوان کارتهای شهروندی (بلیط الکترونیکی مترو ، اتوبوس و e-Ticket و… )
با توسعه خدمات شهری از جمله حملونقل و سایر خدمات روزمره که بمنظور تسهیل در زندگی شهروندان فراهم شده است و جمعیت زیادی که هر روزه از این خدمات استفاده میکنند، امکان پرداخت صحیح و دقیق هزینه آنها بدون استفاده از روشهای جدید و نوین ممکن نیست، لذا بمنظور رفع این مشکل متولیان خدمات شهری یعنی شهرداریها با تولید و فروش کارتهای اعتباری شهروندی و تعبیه کارتخوانهای مخصوص آنها که با فناوری RFID کار میکنند، در محل ارائه خدمات نظیر ایستگاههای اتوبوس، مترو، پارکینگها و…. امکان دریافت وجه خدمات خود از شهروندان را بطور آسان و سریع فراهم نمودهاند، در این راستا کمیته امداد نیز برای بهرهگیری از این فناوری و با تنظیم تفاهمنامه با حوزههای مربوطه در شهرداری اقدام به ساخت کارتخوانهای مخصوص به خود نموده است که مردم میتوانند با کارتهای شهروندی خود یا همان کارت مترو و اتوبوس مبالغی را جهت کمک به نیازمندان به حساب کمیته امداد منتقل نمایند.
تاریخچه خدمات الکترونیکی بانکی در جهان و ایران
زمان شروع پرداخت الکترونیکی در دنیا به سال 1918 میلادی بر می‌گردد، یعنی هنگامی که بانک‌های فدرال رزرو آمریکا به انتقال وجوه از طریق تلگراف می‌پرداختند. اینترنت در سال 1970 توسط متخصصین دانشگاهی، به منظور اشتراک دریافت‌ها توسعه یافت و تا سال 1993 محبوبیت اینترنت برای عموم و خصوصاً تجاری که امید به گسترش مشتریانشان داشتند، افزایش پیدا کرد. عواملی که بانکداران را به سمت اینترنت متوجه ساخت عبارت بود از: مواجه شدن با مبالغ هنگفت و رقابت بین غیربانکی‌ها. در سال 1994، بانک‌ها شروع به کاوش در اینترنت کردند تا به عنوان یک سیستم تحویل اداری، پیشنهادی برای محصولات و خدماتشان از بانکداری اینترنتی استفاده کنند. این نوع بانک برای هر تراکنشی قیمت کمتری را از بانک‌های شعبه دار پیشنهاد کرد. همچنین به دسترسی بازارهای جهانی و آسایش بیشتر مشتریان توجه بیشتری نشان داد. تا 1995، فقط 24 بانک بر روی شبکه اینترنت وجود داشت. لیکن، به فاصله یک سال،800 بانک به این تعداد افزوده شد، به طوری که کارشناسان بانکهای صنعتی تخمین زدند که بانکهای شمال آمریکا تا سال 2000 حدود 1500 شبکه اینترنت تاسیس خواهند کرد (جمال و ناصر، 2002).
از مهمترین خدمات الکترونیکی که امروزه در سطح جهان ارائه می‌شوند می‌توان به اطلاع‌رسانی در مورد حسابهای مشتریان، انتقال وجوه بین حسابها و به خارج از حساب مشتریان، خرید و فروش سهام، خرید و فروش ارز، انجام خدمات اعتبارات اسنادی و ایجاد مسیر ایمن برای ارتباط بین بانک و مشتریان اشاره کرد.
در ایران نیز، در اواخر دهه 1360 بانک‌های کشور به سیستم اتوماسیون عملیات بانکی و رایانه‌ای کردن ارتباطات توجه نشان دادند. حرکت به سوی بانکداری الکترونیکی از اوایل دهه 70 آغاز شد. پس از آن کارتهای اعتباری، خودپردازها، سیستم‌های گویا و غیره وارد خدمات نوین بانکی شد. سیستم شتاب یا شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی در سال 1381 ایجاد شد و با ایجاد ارتباط بین دستگاه‌های خودپرداز سه بانک صادرات، کشاورزی و توسعه صادرات آغاز به کار کرد (کهزادی، 1382).
در هرحال ایجاد و توسعه روشهای پرداخت الکترونیکی مستلزم برخورداری از برخی زیرساخت‌های مناسب است. اهم این ‌زیرساخت‌ها، شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی مناسب، امنیت تبادل اطلاعات، زیرساخت‌های حقوقی و قانونی مناسب و آمادگی فرهنگی جامعه و بنگاههای اقتصادی برای پذیرش و استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی است (محمدپورزرندی و نجفی، 1391).
در این میان استفاده از روشهای الکترونیکی در جمع آوری کمکهای مردمی در کمیته امداد از سال 1384 بطور جدی مورد توجه قرار گرفت. جدول شماره 2-1 مقایسه تطبیقی بین روشهای پرداخت الکترونیکی و سنتی را نشان می دهد.
پرداخت الکترونیکی پرداخت سنتی
عدم محدودیت از لحاظ مکان
عدم محدودیت از لحاظ زمان (24 ساعته)
جذب هرچه بیشتر کمکها
این نوشته در علمی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.