بعد از کراس اوورا، سگمنت B یا همون خودروای سوپر مینی سهم خیلی از بازار فروش خودرو رو در جهان تصرف کردن. از خودروای واسه سگمنت B میشه آلفارومئو میتو، رنو ساندرو، اپل کورسا و تویوتا یاریس رو نام برد.

MG 3 با طراحی اسپرت و جسورانه در کنار قیمت مناسب، پتانسیل بالایی واسه بر هم زدن وضع موجود در بازار فروش خودروهای هم کلاس خودش داره.

سوال اصلی اینه که MG 3 از عهده رقابت با خودرویایی مثل تویوتا یاریس و هیوندای آی ۲۰ بر میاد؟

طراحی ظاهری MG 3

هاچ بک تقریبا اسپرت MG طراحی بدنه تقریبا خاص و کم نظیری داره، رنگ بندی جذاب در کنار طراحی بدنه جعبه ای شکل با دماغه ای نرم و آیرودینامیک، ملغمه ای عجیب رو بوجود آورده که نمیشه اونو بسیار متناسب یا به طور کامل جور واجور توصیف کرد، اما در عین حال احساسی همراه از یه خودرو اقتصادی ارزون قیمت با یه هاچ بک اسپرت و جذاب رو به بیننده منتقل می کنه.

از این نظر میشه طراحی ظاهری ام جی ۳ رو نوآورانه و تقریبا باحال توصیف کرد، به خصوص وقتی پای رنگ بندی مخالف سقف و به کار گیری برچسبای جور واجور واسه سقف هم مطرح باشه که حس و حالی اسپرت و باحال رو به خودرو می بخشه.

اما بدیش اینه قضیه نصب برچسب روی سقف در بازار کشورمون با مخالفت نیروی انتظامی مواجه شد و برخلاف وعده اولیه شرکت وارد کننده، خودروهای تحویلی با اینجور مشخصاتی مجوز شماره گذاری دریافت نکردن.

پس ام جی ۳ای عرضه شده در بازار ایران بر خلاف ارائه با رنگای خوشحال مثل قرمز، آبی و زرد، همه به صورت یه رنگ ارائه شدن اما در بازار جهانی امکان سفارشی خودرو به شکل دو رنگ و نصب برچسب دلخواه هم هست.

طراحی و پیشرفت MG 3 به وسیله مرکز طراحی SAIC واقع در جنوب غربی انگلستان انجام شده. این سوپر مینی دورگه چینی انگلیسی، حاصل تلاش حدود ۶۰ طراح و ۳۰۰ مهندس حاذق و با تجربه س.

با طول ۲۵۲۰ میلی متر، فاصله دو محور MG 3 کمی بیشتر از اندازه میانگین سگمنت B هستش، اما از نمای خارجی MG 3 هم اندازه با سوپر مینیای دیگه به نظر میاد.

وزن MG 3 هم از چیزی که به نظر میاد بیشتره. با ۱۱۵۰ کیلوگرم وزن، MG 3 هم وزن با رنو ساندروه. بیشتر خودروهای سوپر مینی با هدف اقتصادی بودن ساخته می شن و MG 3 هم از این قانون مستثنی نیس.

پلتفرم دیفرانسیل جلوی MG 3 به وسیله سیستم تعلیق مک فرسون استرات در جلو و یه میله پیچشی در قسمت عقب پشتیبانی میشه.

ترمزای جلو از نوع دیسکی و ترمزای عقب از نوع کاسه ای هستن.

در موتور MG 3 به جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده شده. این موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی که دارای استاندارد آلودگی یورو ۵ه، توانایی تولید ۱۰۷ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ رو داره.

گیربکس MG 3 در مدل موجود در ایران، از نوع خودکار ۵ سرعته با توانایی تعویض دستیه. این نوع گیربکس اصطلاحا Automated Manual یا AMT نامیده میشه.

با وجود اینکه کارکرد گیربکس AMT در MG 3 از خیلی از خودروای سوپر مینی بهتره، ولی بدون مشکل نیس.

مثلا در رانندگی با دور بالا تعویض دنده ها با ضربه و لرزش همراه س و در حالت تعویض دستی، دنده ها با تاخیر تعویض می شن. با این وجود در دور موتورای پایین و رانندگی عادی، کارکرد گیربکس AMT رضایت بخشه.

روند تولید و ساخت MG 3 از دو فاز تشکیل میشه:

  1. فاز اول: در این فاز ۶۵ در صد از روند اسمبل کردن خودرو در کارخانه شرکت SAIC واقع در شانگهای چین تکمیل میشه و بعد خودروی نیمه ساخته شده به انگلستان منتقل میشه. این مرحله حدودا ۲ ماه زمان می بره.
  2. فاز دوم: در این فاز که شامل بخش موتور، جعبه دنده، اسمبل کردن قسمت جلو و عقب و چرخا میشه، روند ساخت خودرو در کارخانه MG واقع در انگلستان درزمان زمان یه ماه تکمیل میشه.

کابین و فضای داخلی MG3

با در نظر گرفتن کیفیت پایین فضای داخلی MG 6، از MG 3 هم انتظار یه کابین با کیفیت عالی نداشتیم. اما در کمال تعجب، کیفیت فضای داخلی MG 3 نسبت به داداش بزرگترش بهبود زیادی پیدا کرده.

از نظر کیفیت مواد استفاده شده، جادار بودن و لوازم MG 3 حرفای زیادی واسه گفتن داره و نقطه ضعف جدی در این مورد نداره.

MG 3 ترکیب صندلیای مشکی و خاکستری، دوختای قرمز و چراغای قرمز رنگ داشبورد رو از نیاکان خود به ارث برده.

تجربه رانندگی با MG3

پشت فرمون این هاچ بک اقتصادی، اولین نکته ای که جلب توجه میکنه صندلیای راحت اون هستش. ارگونومی صندلیا واسه سفرای دراز مدت هم مناسب به نظر می رسه.

روی فرمون کلیدای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل هست. طراحی فضای داخلی MG 3 بسیار ساده و خلوته، اما میشه گفت تا حدودی قدیمی و کهنه و بی اعتبار به نظر میاد و اگه به دنبال طراحی مدرن و پیشرفته هستین، فضای داخلی MG 3 رضایت شما رو جلب نمیکنه.

دو جا لیوانی تعبیه شده در قسمت جلو، کمی کوچیک هستن و بعضی از مواد استفاده شده در کابین کیفیت مناسبی نداره، اما در کل داخل MG 3 احساس یه خودروی ارزون قیمت رو القا نمی کنه، که با در نظر گرفتن قیمت ۷۶ میلیونی این خودرو در بازار ایران نمیشه اونو ارزون قیمت هم توصیف کرد.

یکی از نکات مثبت کابین MG 3 جادار بودن اون هستش. فضای سر و پاها از بیشتر سوپر مینیای گرون هم بهتره و فضای بار عقب از رنو ساندرو که در کلاس سوپر مینیا جادار حساب میشه، بیشتره.

لوازم MG 3 شامل بیشتر سیستمای کاربردی و به درد بخور میشه. چراغای LED مخصوص روز، سنسورهای نور و باران، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی (به کار گیری کولر تاثیری بر قدرت و کارکرد موتور نداره)، سنسور پارک عقب، رینگای آلومینیومی ۱۵ اینچی، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت و سرنشین در ۴ جهت، روکشای صندلی و غربیک فرمون چرمی، کامپیوتر سفری و سانروف یه تیکه از فهرست امکانات MG 3 هستش.

از نظر امکانات ایمنی MG 3 به سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم پخش الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BAS) و سیستم پایداری خودرو بر سر پیچا (CBC) مجهز شده.

کیفیت سیستم صوتی MG 3 با به کار گیری ۶ بلندگو به همراه یه ساب ووفر قابل قبول آزمایش میشه. پورت شارژ موبایل و توانایی اتصال گوشی موبایل از راه بلوتوث هم هست.

کارکرد پیشرانه MG3

مشخصات فنی موتور MG 3 روی کاغذ به نظر خوب میرسه: ۱۰۷ اسب بخار قدرت واسه خودرویی با این ابعاد و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور.

اما چند دقیقه رانندگی با MG 3 کافیه تا نقطه ضعف اصلی این هاچ بک دورگه رو شه.

با وجود اینکه در شروع حرکت MG 3 تقریبا خوب عمل میکنه، اما در دور موتورای پایین کشش مناسبی نداره. با افزایش دور موتور به ۴۵۰۰ دور در دقیقه بیشترین حد گشتاور موتور تولید میشه، اما لرزش زیاد و صدای گوش خراش موتور آزار دهنده س.

البته صدای موتور از رنو ساندرو کمتره، اما در مقایسه با بقیه خودروهای اروپایی حریف حرفی واسه گفتن نداره.

سر اگزوز تکی مربعی شکل، ویژگی عجیب طراحی MG3 که در کمتر خودرویی مثل اون دیده می شه.

قدرت موتور از ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ دور در دقیقه مناسبه، ولی از دور ۵۵۰۰ به بعد با افت کشش و قدرت یهویی مواجه میشین، طوری که احساس میکنین ۱۰۷ اسب بخار قدرت موتور تو یه چشم به هم زدن کمتر از نصف شده.

کشش ضعیف MG 3 در دورای کمتر از ۴۰۰۰ میتونست با به کار گیری تکنولوژیایی مثل لیفت متغیر سوپاپ، توربو شارژر با بوست پایین و یا سیستم تزریق مستقیم بهبود یابد. کشش MG 3 در دورای پایین حتی از نیسان میکرا با موتور ۱.۲ لیتری هم کمتره.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ام جی ۳ در نسخه دنده دستی به وسیله نشریه اتوکار حدود ۱۱٫۴ ثانیه اعلام شده که رقمی تقریبا خوب و قابل مقایسه با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (فرانسوی) هستش اما در نسخه های موجود در بازار ایران که مجهز به گیربکس نیمه خودکار AMT هستن و با در نظر گرفتن شرایط و ارتفاع تهران، رقمی در حدود ۱۳ ثانیه دور از ذهن به نظر نمی رسه.

کیفیت سواری و هندلینگ MG3

بر خلاف موتور، شاسی MG 3 به دقت طراحی و تنظیم شده. معمولا در این بازه قیمتی در اروپا، هندلینگ از نقاط قوت خودروها نیس. بطور مثال رنو ساندرو به عنوان یه خودرو اقتصادی فقط از قابلیتای دینامیکی در حد کافی برخورداره.

در مقایسه با خودرویایی مثل رنو ساندرو، MG 3 از نظر قابلیتای دینامیکی خوب می درخشه. تعادل خوب، چسبندگی مناسب در جاده های خشک و دقت خودرو در فرمون پذیری در کنار برگشت پذیری عالی فرمون رانندگی با اونو لذت بخش میکنه.

توانایی فرمون پذیری بالا حتی با افزایش سرعت هم تحت تاثیر قرار نمی گیره، تعادل خوب و چسبندگی بالا به شما حس رانندگی با یه خودروی اسپرت واقعی رو می ده.

در شرایط سخت، MG 3 دچار کم فرمانی کمی میشه، اما این مشکل با غیر فعال کردن سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و دوری از فرمون دادن یهویی، قابل کنترله.

در جاده های خیس بالانس عالی شاسی در کنار فرمون دقیق، لذت رانندگی با MG 3 رو دو برابر می کنه. تنظیمات سیستم تعلیق به اندازه ای استادانه انجام شده که احساس میشه MG 3 میتونست خیلی راحت ۵۰ اسب بخار نیروی اضافه رو هم تحمل کنه.

با وجود همه نکات مثبتی که در مورد سیستم تعلیق و هندلینگ خوب بیان شد، تنظیمات اسپرت شاسی و سیستم تعلیق MG 3 ممکنه به کام همه خوش نیاد.

سواری خشک و تکانای شدید در مسیرای ناهموار نتیجه این تنظیمات اسپرته و در کنار موتور پر سر و صدا، ممکنه پس از یه مدت شما رو از خرید MG 3 پشیمون شید.

مصرف سوخت MG3

همونطور که از یه خودروی سوپر مینی با موتور ۱٫۵ لیتری انتظار میره، MG 3 مصرف سوخت تقریبا قابل قبولی داره.

البته اعداد و ارقام ثبت شده واسه مصرف سوخت با در نظر گرفتن کارکرد موتور نشون از این دارن که MG 3 در کلاس هاچ بکای اقتصادی از نظر مصرف در حد متوسطی قرار میگیره.

در مسیرای داخل شهری MG 3 در هر صد کیلومتر حدودا ۷ لیتر بنزین مصرف میکنه. این رقم در مسیرای خارج شهری حدود ۵ و به شکل ترکیبی برابر ۵٫۸ لیتر در هر صد کیلومتره.

نگفته نمونه که ظرفیت مخزن سوخت MG 3 برابر ۴۵ لیتره.

ایمنی MG3

MG 3 از نظر امکانات و لوازم ایمنی وضعیت خیلی مناسبی نداره. ۶ کیسه هوای جلو، جانبی و پرده ای، سیستم اخطار دهنده فشار باد لاستیکا (TPMS)، کمربندای ایمنی جلو مجهز به سیستم پیش کشنده و آزادسازی کم کم کمربند موقع بروز حوادث و فرمون هیدرولیک با توانایی جذب ضربه در تصادفات از موارد شایان ذکر در این بخش هستن.

MG3-airbgs

اما موسسه EuroNCAP وضعیت ایمنی MG 3 رو ۳ ستاره از ۵ ستاره آزمایش می کنه:

قیمت و شرایط بازار MG3

در کلاس سوپرمینیا MG 3 در حد وسط قرار میگیره، با این وجود از عهده رقابت با خودرویی مثل رنو ساندرو خیلی راحت بر میاد.

اگه هندلینگ و لذت رانندگی معیاراتون واسه انتخاب یه خودرو هستن و ضعف نسبی موتور و کیفیت متوسط بعضی از قسمتای کابین شما رو از خرید این سوپرمینی منصرف نمی کنه با در نظر گرفتن قیمت مناسب، MG 3 انتخاب معقولیه.

اما قیمت MG 3 در بازار ایران (در تیر ماه ۹۵) با گارانتی شرکتی حدود ۷۵ میلیون تومنه و با در نظر گرفتن تبلیغات ضعیف و رقبای یکم مثل کیا پیکانتو، هیوندای I20، فیات ۵۰۰ و سدانای اندازه بزرگ چینی مثل چری آریزو ۵ و بسترن B50 و یه عالمه از خودروهای قابل قبول دست دوم، فروش MG3 در ایران خیلی قابل توجه نبوده.

+ نقاط قوت MG3:

هندلینگ و قابلیتای دینامیکی بسیار خوب، طراحی ساده و اسپرت و خاص

– نقاط ضعف MG3:

کارکرد موتور، کشش ضعیف در دوره های پایین، ایمنی متوسط،افت قیمت زیاد در بازار دست دوم،قیمت غیر رقابتی در بازار ایران، کمبود مراکز خدماتی در سطح کشور، ضعف عکس العمل گیربکس نیمه خودکار AMT (تموم نمونه های وارد شده در بازار ایران)