بررسی تاثیر تجریه استفاده از یک نام تجاری بر اعتماد و رضایت مندی …

H4: اعتماد به نام تجاری در وفاداری به نام تجاری موثر است .
۱-۷ چارچوب نظری و مدل تحقیق:
H1
H2
H3
H5
H4
۱-۸ روش تحقیق:
روش به معتای نحوه انجام کار و یا رویه انجام کاری است. روش های تحقیق را می توان به انواع زیر تقسیم کرد.
الف) روش تحقیق از نظر هدف:
پژوهش از نظر هدف به سه نوع بنیادی، کاربردی و عملی تقسیم می شود.
روش بنیادی: به ساخت الگوهای نظری جهت تبیین پدیده ها می پردازد و پژوهشگر عمدتا به ارضای کنجکاوی خود و اصول و قواعد کلی حاکم بر پدیده ها می پردازد.
روش کاربردی: به بررسی ساخت های نظری در یافت ها و موقعیت های عملی و واقعی می پردازد.
روش عملی: به بهره برداری عملی از یافته های نظری و کاربردی بر می گردد. این پژوهش در زمینه مطالعات مربوط به آموزش زبان، روان شناسی اجتماعی و آموزش و پرورش مورد توجه قرار می گیرد.
ب) روش تحقیق از نظر مسیر:
برای پژوهش از نظر مسیر دو نوع تقسیم بندی وجود دارد. در روش اول پژوهش به سه مدل تحقیق کیفی، توصیفی و آزمایشی تقسیم می شود.
پژوهش کیفی: روش های پژوهش کیفی اساسا از جامعه شناسی و مردم شناسی سرچشمه می گیرد. در پژوهش کیفی از طرح پرسش نامه ها یا فرضیه های از پیش تعیین شده یا شناسایی پیشاپیش متغیری خاص برای تمرکز مطالعه اجتناب می شود.
پژوهش توصیفی: پژوهش توصیفی به پدیده هایی می پردازد که به صورت طبیعی رخ می دهد و در آن هیچ دستکاری آزمایشی صورت نمی گیرد.
پژوهش آزمایشی: در این مدل پژوهشگر تلاش می کند محرک رفتار با شرایط محیطی و چگونگی تاثیر دستکاری خود بر تغییر وضعیت را آزمایش کند.
در نوع دوم پژوهش به هشت مدل پیمایشی، برآوردی و ارزیابی، روش علی و مقایسه ای، روش همبستگی، تاریخی ، تک نگاری، مطالعه موردی و روش دلفی تقسیم می شود و در اینجا ما فقط به بررسی روش همبستگی می پردازیم.
روش همبستگی: بسیاری همبستگی را یک روش تحلیل آماری به حساب می آورند تا یک روش پژوهش. اگر همبستگی را یک روش پژوهش به حساب آوریم. آن را نیز می توانیم در قالب پژوهش های توصیفی طبقه بندی کنیم. همبسگی یکی از ساده ترین و پر کاربرد ترین روش هاست که از نظر ادبی به معنای ارتباط متقابل است و به سنجش رابطه بین دو یا چند متغیر می پردازد. همبستگی سه هدف را دنبال می کند.شناسایی و بررسی همبستگی بین دو یا چند متغیر، پیش بینی یک متغیر از روی متغیرهای دیگر که در این حالت متغیر های مستقل را متغیر پیش بین و متغیر وابسته را متغیر پیش بیتی شونده می نامند .
۱-۹ قلمرو تحقیق:
در راستای موضوع تحقیق
۱-۱۰- قلمرو زمانی تحقیق:
زمستان سال ۹۲ و بهار سال ۹۳
مشتریانی که از مراکز خرید تندیس و الماس ایران خرید می کنند .
فصل دوم
ادبیات و پیشینه ی تحقیق
۲-۱ مقدمه:
یک نام تجاری اگر چه واژه خاصی است،اما در ذهن چیزی بیش‏ از یک کلمه نیست،این یک اسم است؛یک اسم خاص که درست‏ مانند سایر اسمای خاص با حرف بزرگ نوشته می‏شود.هر اسم‏ خاص،چه متعلق به فردی،یا شرکتی و یا اجتماعی باشد،یک نام‏ تجاری است.پاتاگونیایک نام تجاری در زمینه تولید پوشاک‏ است،اما در عین حال،برای‏سازمان‏های توریستیکه مردم را به‏ مناطق زیبای شیلی و آرژانتین می‏بردنامی تجاری است. فیلادلفیا ، نام تجاری یک نوع پنیر خامه‏ای معروف است، اما در عین حال اسم خاص شهری است که به داشتن احساس عشق‏ معروف است. هر اسم خاص،یک نام تجاری است.شما نیز نامی تجاری هستید.قدرت یک نام تجاری،با میزان نفوذ آن در عمل‏ خرید یک مخاطب معین می‏شود اما نامی تجاری که بر روی‏ بسته‏بندی کالا قرار گرفته است،با نامی تجاری که در ذهن افراد تثبیت شده،متفاوت است(.ال رایز و لورا رایز[۲]،۱۳۸۰)
تحقیقات نشان داده است که مصرف کنندگان در برابر محصولاتی که دارای‏ مارک‏های مختلف هستند واکنش‏های مختلفی نشان می‏دهند.این‏ واکنش‏ها می‏تواند بستگی به درک و فهم مصرف کننده از اصل آن‏ مارک داشته باشد.آنهاپیشنهاد می‏کنند که تا جایی که ممکن است از مارک‏های جذاب استفاده شود.این پیشنهاد در بیشتر موارد باعث‏ افزایش میزان فروش شده است.امروزه مارک بصورت یک سرمایه با ارزش درآمده است.چند دیدگاه بر روی عملکرد مصرف کنندگان‏ کالاهای مارک‏دار وجود دارد که باعث پی بردن به ارزش مارک‏ می‏گردد.این ارزش‏ها شامل طرح مارک،ویژگی مارک،شباهت‏ مارک،رابطه مارک با محصول یا کالا جاذبه مارک و حالت مارک‏ می‏باشد.ما معتقدیم که اصل مارک مربوط به مکان،منطقه یا کشوریاست که مارک متعلق به مصرفکنندگان آن است است .(MrugandV.Thakor and Chiranjeev S.Kohli 1996)
آنان طی تحقیقات خود به‏ این نتیجه رسیدند که ارزیابی مصرف کنندگان از تصاویر آرم‏های هم‏ خانواده در نتیجه گسترش همخوانی یا عدم همخوانی و یا موفقیت و یا شکست همه ترکیبات آن محصول است.همخوانی یا عدم‏ همخوانی تصاویر برنامه‏ها باعث بوجود آمدن عقاید خاص در مورد آرم‏ها و نشانه‏ها می‏شود صنعت رسانه‏ای سعی بر این دارد که‏ مدیریت و اهمیت آرم‏ها و نشانه‏ها را درک کند.آرم‏ها می‏توانند به‏ عنوان مهمترین ابزار تمایز در برنامه‏های تلویزیونی مورد استفاده قرار بگیرند. معتقدند که‏ مصرف کنندگان در بازار با تنوع زیادی از محصولات تحت‏ مارک‏های مختلف مواجه هستند.آنها می‏توانند به اطلاعات زیادی‏ در مورد این محصولات دست یابند.این تنوع می‏تواند منجر به‏ افزایش رقابت بین کارخانه‏ها و از طرفی باعث سردرگمی و نابهنجاری بین مصرف کنندگان شود.مارک‏ها به عنوان خلاصه‏ای از محصول که اطلاعاتی در مورد زیر مجموعه‏های آن ارائه می‏دهند نقش مهمی را ایفا می‏کنند.اطمینان مصرف کننده به مارک و نشان‏ تجاری تابع چهار علت می‏باشد:تغییر قیمت‏ها،وابستگی محیطی، همانندی در تقاضاهای محصول مارک‏های متفاوت،آزمایش‏های‏ غیر قابل مشاهده یا وابستگی اختصاصی در یک مارک و اطلاعات‏ ناقص در مورد خصوصیات محصول است.تولید گنندگان جهت‏ فراهم کردن اطلاعات برای مصرف کننده‏ها در مورد کالاهای خود می‏توانند از آن استفاده‏ کنند از یک طرف این اعمال برای کاهش موانع‏ ورودی و افزایش رقابت است از طرف دیگر چنانچه مصرف کننده‏ها فرایند دستیابی به‏ اطلاعات را مشکل بیابند در مورد خصوصیات‏ محصول غیر مطمئن‏تر می‏شوند و تاکید بیشتر را بر تصاویر مارک‏ها قرار می‏دهند.همانطور که این پژوهش نشان می‏دهد این امر حقیقتا منجر به افزایش در تمرکز می‏شود استفاده از صنعت تلویزیون به‏ عنوان یک وسیله کاربردی نشان می‏دهد که افراد در مورد خصوصیات محصول کاملا آگاه هستند و اینکه آنها بر تصویر مارک‏ کارخانه‏ها برای رفع این شبهه تکیه می‏کنند و اینکه اعتماد به‏ خصوصیات مارک‏ها بیشتر از اعتماد به خصوصیات محصولات‏است)پیتر درینکواترو مارک آنکلس[۳] ،۲۰۰۲، ۵۷،۵۸)
۲-۲ مشتری[۴]:
در تعریف ابتدایی مشتری باید گفت که کسی است که کالا و خدمات ما را می خرد و دریافت می کند. رضایت مشتریان هدف نهایی هر یک از سازمان های امروزی است. در همین راستا سازمان ها و شرکت ها به دنبال شناخت مزیت های خاصی هستند که حداکثر رضایت مندی را در ارباب رجوع و مشتری ایجاد نماید. به همین منظور شناخت کافی از عوامل موثر بر رضایت مندی امری اساسی است. اگر بخواهیم مشتریان را بر اساس میزان رضایت مندی دسته بندی نمائیم انواع آن ها به شرح زیر می باشد:
۲-۲-۱ مشتری راضی:
مشتری راضی کسی است که در حال حاضر، راضی بوده ولی هنوز جزء مشتریان ارزشی و وفادار و دائمی ما نیست. این مشتری در سطح خوبی قرار داشته ولی دمدمی مزاج بوده و رقیب ما می‌تواند نظر او را تغییر دهد ونسبت به سازمان ما بی‌تفاوت است.
۲-۲-۲ مشتری شاد:

برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.