گوگل کروم انصافا یکی از امن ترین مرورگرهای فعلیه و واقعا به حریم شخصی کاربرانش احترام زیادی میذاره. در این مورد گوگل تنظیمات گسترده و مهمی رو به مرورگر پرسرعتش اضافه کرده تا کاربران بتونن در بستری امن به مرور صفحات وب بپردازند.

با این حال شاید ندونین که خیلی از این ویژگیا به طور پیش فرض غیر فعال هستن و این خود شمائید که باید به تنظیمات گوگل کروم موبایل اندرویدیتان برید و اونا رو فعال کنین. در ادامه از چگونگی انجام این کارا براتون می بگیم. پس به خوندن ادامه بدین.

۱) فعال کردن Do Not Track


به هر سایتی که وارد شید کوکیای اون در موبایلتان ذخیره می شه. کوکیا به سایتا اجازه دنبال کردن شما رو میدن و اونا می تونن از این روش فعالیتان در فضای وب رو زیر نظر بگیرن.

با این حال، اگه وسواس زیادتر از اندازه روی حریم شخصی خود دارین، گوگل کروم روشن کردن گزینه Do Not Track رو به شما پیشنهاد میده. با روشن شدن این گزینه گوگل کروم دیگه به هیچ سایتی اجازه دنبال کردن شما رو نمی ده و کوکیا نمی تونن فعالیت هاتون رو زیر نظر بگیرن.

واسه فعال کردن گزینه Do Not Track اول وارد گوگل کروم دستگاه اندرویدی خود شید. بعد کلید سه نقطه رو بفشارید و وارد Settings شید.

با ورود به تنظیمات گوگل کروم راه Advanced > Privacy رو دنبال کنین و در این منو به دنبال Do Not Track بگردین. با ورود به منو Do Not Track کلید مربوط به اونو روشن کنین تا دیگه کوکی هیچ سایتی نتونه شما رو دنبال کنه.

۲) روشن کردن Safe Browsing


درزمان این چند سال گذشته حملات فیشینگ شدیدا پیچیده شده و هر روز پیدا کردن سایتایی که این جوری سر کاربران کلاه می ذارن سخت تر می شه. با این حال گوگل در تنظیمات مرورگرش ویژگی جالبی به نام Safe Browsing قرار داده که با روشن کردن اون میشه از صفحات ناامن این روزای فضای وب باخبر شد.

واسه فعال کردن Safe Browsing اول وارد تنظیمات مرورگر کروم شید و راه Advanced > Privacy رو طی کنین. با ورود به منو Privacy اگه کمی دقت کنین گزینه Safe Browsing رو می بینین. اونو فعال کنین تا به طور نسبی مرورگرتان در مقابل حملات فیشینگ بیمه شه.

۳) خاموش کردن Autofill


شاید باورش سخت باشه اما Autofill واقعا یه کابوس امنیتیه. چراکه فقط کافیه یه نفر قفل موبایلتان رو باز کنه تا تموم اطلاعات حسابای بانکی و هر چیز دیگری که بخواد یه جا در اختیارش قرار بگیره.

پس خیال خودتون رو راحت کنین و با پیمودن راه Settings > Basics > Autofill and payments، گزینه Autofill رو غیر فعال کنین.

از طرفی اگه این کار رو انجام دادین یادتون نره که اطلاعات قدیمی خود رو از حافظه مرورگر پاک کنین. واسه این کار می تونین راه Settings > Privacy > Clear browsing data > Advanced > Autofill form data رو دنبال کنین و تموم اطلاعات ذخیره شده از حساب هاتون رو از بین ببرین.

۴) بررسی همیشگی مجوزهای اعطا شده


تا حالا به مجوزهایی که پس از ورود به یه سایت از شما خواسته می شن توجه کردین؟ خیلی از سایتای میان و یه سری مجوز عجیب و غریب جلوی کاربر می ذارن که در بیشتر مواقع اصلا احتیاجی به داشتن اونا ندارن.

پس حواستون رو حسابی به مجوزهایی که به سایتا می دین جمع کنین. اصلا احتیاجی نیس که یه سایت ساده دسترسی به میکروفون و دوربین موبایل شما داشته باشن. بخاطر این بعضی وقتا راه Settings > Advanced > Site Settings رو طی کنین و دسترسیایی که سایتا به بخشای جور واجور موبایلتان دارن رو مورد بررسی بذارین.

۵) مدیریت درست تنظیمات همگام سازی


گوگل کروم بخش بزرگی از اکوسیستم بزرگ گوگل رو تشکیل میده. پس خیلی راحت میشه اطلاعات رو از راه گوگل کروم با بقیه اپای گوگل به اشتراک گذاشت و از اونا در جایی دیگه استفاده کرد.

این ویژگی خوبیست و در بسیاری مواقع خیلی هم به کار میاد. اما اگه از نظر امنیتی به این موضوع نگاه کنین، چیزی جز یه فاجعه بزرگ نمی ببینن. چراکه با سینک شدن اطلاعتتان، چاله های زیادی در دیوار پولادینی که به دور حریم شخصی خود کشیده اید ایجاد می شه.

فقط کافیه یه نفر لپتاپ یا هر دیوایس دیگری که اطلاعات گوگلتان با اون سینک شده رو برداره تا تموم داده هایی که روی موبایلتان هم دارین به سرقت بره. پس حواستون رو حسابی به اطلاعاتی که همیشه دارین با بقیه دیوایس هاتون به اشتراک می ذارین جمع کنین.

مدیریت این موضوع امر مهمیه و باید بعضی وقتا با ورود به تنظیمات و بخش Sync به تموم داده های در حال همگام سازیتان نگاهی بندازین و جلوی سینک شدن بعضی از اونا رو بگیرین.

۶) غیرفعال کردن Usage Reports


به نظرتون می شه گوگل حتی واسه یه ثانیه دست از سرتون برداره و گردشاتون در فضای وب رو زیر نظر نگیره؟ مطمئنا نه. گوگل حتی به طور پیش فرض گوگل کروم رو موظف کرده تا اندازه استفاده کاربر و کرشای پیش اومده واسه مرورگر رو به سرورای این شرکت بزرگ گزارش کنه.

با این حال جای شکرش باقیست که می شه جلوی فرستادن این اطلاعات رو گرفت. فقط کافیه راه Settings > Advanced > Privacy > Usage and crash reports رو طی کنین و با خاموش کردن ویژگی Usage and crash reports مانع رسیدن این اطلاعات به دست گوگل شید.

۷) خاموش کردن سرویسای پیشبینی کننده کروم


به تموم اطلاعاتی که گوگل همیشه از کاربرانش میگیره، نشانیایی که در سرچ بار جستجو می کنین هم اضافه کنین. کلا هر آدرسی که در سرچ بار گوگل کروم تایپ می شه مستقیم در اختیار موتور جستجوی این شرکت قرار میگیره تا گوگل بتونه کاربرانش رو بیشتر بشناسه.

این شناخت بیشتر به مرور ما رو واسه گوگل قابل پیشبینی می کنه و قضیه تا جایی پیش میره که شرکت همیشه بین جستجوهایمان در فضای وب پیشنهادات خاص خودشو ارائه میده.

درسته که این مورد باعث آسون کردن در کار جستجو می شه اما در هر صورت ما همیشه زیر نظر هستیم و این قضیه هیچ وقت تغییر نمی کنه.

با این حال تا حدی می شه جلوی این موضوع رو گرفت. فقط کافیه به تنظیمات برید و راه  Advanced > Privacy رو طی کنین. بعد به دنبال گزینه Search and site suggestions بگردین و اونو غیر فعال کنین.

در سایت ما بخونین:

به چه دلیل نباید در اندروید نگران ویروسا باشیم؟

چیجوری از وسیله Refine Edge فوتوشاپ استفاده کنیم؟

۷ فوت وفن واسه یادگیری بهتر فوتوشاپ