ایجاد و گسترش بانکداری اینترنتی

مرحله دوم : موشکافی و طرلحی

موشکافی

مرحله سوم: انتخاب و پیشرفت فناوری

مرحله چهارم: اجرا(صادق پور،۱۳۸۶).

 

 

 

 

امتیازات بانکداری الکترونیک

الف- افزایش در اومد

ب- کاهش هزینه

ج- رسیدن در هر مکان و هر زمان

د- گسترش بازار و جذب مشتری(صادق پور،۱۳۸۶).

مشکلات بانکداری الکترونیک

مشکلات

الف- امنیت پائین شبکه

ب – ضرورت آشنایی با فناوری

ج-کاهش روابط اجتماعی

د- نبود ارائه بعضی خدمات(صادق پور،۱۳۸۶).

 

گفتار دوم

مقدمه

الان، جهانی شدن و فناوری اطلاعات در ترکیب با همدیگه، محیط بانکداری ناپایداری جفت و جور می کنن که در اون رقبای جدید و نوآوری، راه های سنتی در اومد بانکها (دریافت سپرده و پرداخت وام) رو تحت تاثیر قرار میدن. دریک مقایسه کلی ساختار سنتی با ساختار نوین صنعت بانکداری در جدول زیر آمده. keneth,2003))

مقایسه کلی ساختار سنتی با ساختار نوین صنعت بانکداری

بانکداری نوینبانکداری سنتی
بازار با مکانی نامحدودبازار محدود
رقابت با اسمای تجاریرقابت بین بانکها
گستردگی خدماتمحدودیت خدمات
ارائه خدمت طبق سفارش مشتری(نوآوری)ارائه خدمت به یه شکل
بانکهای چند منظوره مجهز به امکانات الکترونیکتکیه بر شعب
دقیق شدن و فوکوس کردن بر هزینه و رشد درآمددقیق شدن و فوکوس کردن بر هزینه
کسب در اومد از راه دریافت کارمزدکسب در اومد از راه حاشیه سود

 

 

نیروهای رقابتی در صنعت بانکداری

      بی ثباتی

 

     جهانی شدن
   فناوری اطلاعات
    مقررات زدایی
بازارهای بانکی سنتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:www.mtk.ut.ee/doc/febaw630.pdf

 

مدل پیشنهادی

چهار دسته عوامل تغییر در بانکها طبقه بندی شدن. هدف از این طبقه بندی اون هستش که براساس روش رقابتی از همدیگه جدا شن. طبقه بندی بر اساس مدل پنج نیروی پورتر هستن.

اینا عبارتند از:

  • تازه واردان (رقبای)جدید از خارج صنعت بانکداری.
  • نو بیاری از طرف بانکای موجود که نشون دهنده یه تغییر پله ای در کارکرد بازرگانی هستن.
  • واسطه زدائی
  • تغییرات مشتریان.

 

شکل(). مدل مارپیچ سقوط در بازارای بانکی

 

     تازه واردان

کاهش بازارها

 

   تغییرات مشتری
      نوآوری

 

 

 

 

 

     واسطه زدایی

 

 

 

منبع:www.mtk.ut.ee/doc/febaw6301.pdf

 

اتخاذ روش هدف دار در محیط رقابتی

  • کامل سازی و ترکیب
  • حفظ مشتری و مدیریت اون
  • ایجاد پایگاه داده ها
  • ایجاد نام معتبر و حفاظت از اون
  • استفاده فناوری.(Brodie,2002).

جمع بندی تجربه کشورای منتخب

۱-زیر ساختای آموزشی و فرهنگی

الف: سرویس دهی متناسب با نیازها،اعتقادات و مهارتهای مشتریان

ب: آگاهی کافی مشتریان از خدمات و امتیازات سیستم بانکداری الکترونیکی

تجربه کشورای منتخب در سرویس دهی متناسب با نیازها، اعتقادات ومهارتهای مشتریان

کشورتجربه
آمریکا

 

۱-خدمات و کالاهایی که به وسیله بانکهای آمریکایی عرضه می شه با نیازا،اعتقادات ،ارزشها ومهارتهای مشتریان سازگاری دارد۲-آشنایی و سهولت به کار گیری رایانه یکی از دلایل پذیرش بانکداری الکترونیکی در امریکاه.

۳-در تجربه امریکا این نتیجه بدست اومد که استقبال مشتریان از تکنولوژی بانکداری نوین نتیجه اجرای برنامه های آموزشی و تبلیغاتیه.

کانادایکی از دلایل رشد قابل توجه خدمات بانکداری الکترونیکی در کانادا اینه که مشتریان بانکهای کانادایی پذیرفته ان که تکنولوژی جدید سازگاری زیادی با مهارتها و وجود نیازای اونا داره.
تایلند ۱-بیشتر از ۸۰ درصد مشتریان خدمات بانکداری الکترونیکی در تایلند دارای تحصیلات دانشگاهی هستن.۲-بیشتر از ۹۵ درصد استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیکی آگاهی کافی از کامپیوتر و چگونگی به کار گیری اون دارن.

منبع: تاری و عربی ،اولین کنفرانس بین المللی بانکداری الکترونیک،۱۳۸۶

۲-زیر ساختای اقتصادی

اقتصادی

الف: ارائه تسهیلات لازم جهت تشویق آدما به خرید رایانه

درعلم اقتصاد تقا ضا کننده به کسی میگن که مایل وقادربه خریدکالا وخدمت موردنیاز خود باشدبه عبارت دیگه شرط کافی اون هستش که توانایی مالی فرد به اون اجازه خریدرا بده.

اقتصاد

تجریه کشورای منتخب در آگاهی کافی مشتریان از خدمات و امتیازات سیستم بانکداری الکترونیکی

کشورتجربه
امریکا 

 

 

 

۱-بانکا، خیلی از خدماتی رو که در شعبه عرضه می شه رو از راه وب سایتهای اینترنتی خودبه اطلاع مشتری می رسونن.۲-در سایت خیلی از بانکها بخشی به نام دفترچه راهنمای الکترونیکی هست که در اون اطلاعات با ارزشی در مورد امتیازات خدمات بانکداری الکترونیکی ارائه می شه.

۳-در سایت بانکها مقررات ناظر بر خدمات جور واجور بانکداری الکترونیکی ارائه شده تا مشتری به مقایسه بین مقررات خدمات بانکداری سنتی و بانکداری نوین دست بزنه.

کانادا
 

 

 

تایلند

 

 

۱-بانکها به دنبال راههایی هستن که بین وسایل کاغذی و الکترونیکی پرداخت در مورد مواردی مانند راحتی استفاده ،داشتن پشتوانه های قانونی قوی ونظایر اون رقابت بسازن تا امتیازات وسایل الکترونیکی پرداخت واسه مشتری ثابت شه.۲-بانکهای تایلندی  جهت بالا بردن امتیازات خدمات بانکداری الکترونیکی تلاش در کاهش کارمزد خدمات الکترونیکی بانکی دارن.

۳-اجرای برنامه های تبلیغی و آموزشی دوره ای جهت افزایش سطح آگاهی مشتری در دستور کاربانکهای تایلندی قرار داره.

مالزی 

 

 

 

۱-بانکهای مالزی تموم اطلاعات مربوط به خدمات و اجناس بانکداری الکترونیکی و امتیازات به کار گیری این نوع خدمات رو در سایت بانک قرار دادن که درزمان زمان به روز می شه.۲-چگونگی به کار گیری سرویس های داده شده به طور کامل در سایت بانک توضیح داده شده.

۳-مطالب موجود در وب سابتای بانکهای مالزی به زبانای زنده و مهم دنیا ارائه می شه.

منبع: تاری و عربی، اولین کنفرانس بین المللی بانکداری الکترونیک ،۱۳۸۶