شاید با جستجو در سایت های فروشگاهی به خاص سایت های پوشاک خارجی با کلمه ی «outlet» برخورد داشته اید و این سئوال براتون پیش اومده باشه که این کلمه چه مفهومی داره. پس اگه به دنبال جواب هستین، با سایت ما همراه باشین.

مقاله های در رابطه:

  • ۱۴ جای مخفی واسه خرید در هند
  • بهترین مراکز خرید استانبول
  • بوتیک های لوکس در محله ی گالاتای استانبول
  • مراکز خرید پاتایا رو بشناسین
  • بهترین مراکز خرید پوکت

outlet رو در ساده ترین حالت کلمه ای می توان به معنی «حراجی» به حساب بیاره. دو نوع از این فروشگاه ها هست، اوت لت استور (outlet store) و فکتوری استور (factory store).

فرق این دو در اینه که فکتوری استورها تنها یه برند خاص رو به فروش می رسونن. این نوع فروشگاه ها بیشتر در کنار کارخانه ها قرار دارن و به وسیله صاحبان همون برند هم اداره می شن. اما در اوت لت استورها می توان برندهای متنوعی رو پیدا کرد.

یه فروشگاه حراجی یا حراجی کارخانه ای در واقع فروشگاهی آنلاینه که تولیدات کارخانه رو مستقیما به عموم عرضه می کنه. این نوع فروشگاه ها در حالت سنتی به کارخانه ها یا انبارها وصل بودن و بعضی وقتا به مشتریان این اجازه رو می دادن که خط تولیدشون رو تماشا کنن.

در کاربری مدرن و امروزی «اوت لت استورها» فروشگاه های برند-تولیدکننده ای مثل شرکت زنجیره ای تولیدکننده ی لباس و کیف و کفش «گپ» یا «بون ورف» هستن که اجناس یه برند خاص رو به فروش می رسونن. اختراع این نوع فروشگاه ها رو به «هارولد آلفوند»، بنیانگذار شرکت کفش «دکستر» نسبت می بدن.

وجود اوت لت استورها این روزا بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد رو تشکیل می دهد و کلا به یه فرهنگ تبدیل شده.

اوت لت

اوت لت

اوت لت استورها اولین بار در شرق آمریکا در دهه ی ۳۰ ظهور کردن. این فروشگاه ها شروع به عرضه ی جنسای آسیب دیده یا مازاد با قیمت پایین به کارکنان خود کردن. بعد از یه مدت، این کار در بین آدمایی غیر از کارکنان هم گسترش یافت.

در سال ۱۹۳۶، اندسون-لیتل (برند مردونه پوشاک)، فروشگاهی جداگونه از کارخانه های خود ساخت. تا دهه ی هفتاد میلادی، هدف ابتدایی ی اوت لت استورها به فروش رسوندن جنسای مازاد و آسیب دیده ی کارخانه ها بود.

در سال ۱۹۷۴ میلادی، شرکت پوشاک آمریکایی «ایشون اف کورپوریشین» اولین اوت لت استور چندمنظوره رو در ریدینگ پنسیلوانیا گشایش کرد. از دهه ی ۸۰ تا ۹۰ میلادی، مراکز اوت لت یا حراجی، رشدی قوی رو تجربه کردن.

در سال ۲۰۰۳ میلادی این مراکز در ۲۶۰ فروشگاه خود در آمریکا ۱۵ میلیارد دلار درآمد به دست آوردن. هم اینکه تعداد این فروشگاه که در سال ۱۹۸۸ حدود ۲۷۶ عدد بود، تا سال ۲۰۱۳ به ۴۷۲ فروشگاه زیاد شد. این فروشگاه ها فقط به خاک آمریکا اختصاص ندارن و برندهای مشهوری رو می توان در قاره ی اروپا هم پیدا کرد. پای این فروشگاه ها حتی به ژاپن هم باز شده.

اوت لت

شاید باید سئوال کنین اصلا این نوع فروشگاه ها به چه دلیل باید وجود داشته باشن؟

جواب واسه بیشتر خریداران روشنه. در اوت لت استورها می تونید جنسای دست دوم یا تخفیف خورده رو بخرین. مزیت اوت لت استورها در اینه که می توان بیشتر، مجموعه هایی از برندهای جور واجور رو که الان کمی قدیمی شده ان و به اصطلاح مد روز حساب نمی شن، با قیمت هایی وسوسه انگیز و استثنایی خرید.

به طور مثال برند گپ در ماه ژانویه جدیدترین اجناس و پوشاک خود رو معرفی می کنه، همین موضوع دلیل می شه تا این برند مشهور اجناس چند ماه قبل رو که خریدار کمتری دارن و در انبارهایشان ذخیره شده، با قیمتی بسیار مناسب به مشتریان علاقه مند عرضه کنه.

از اونجایی که نگهداری این اجناس در انبارها واسه شرکت سازنده هزینه ی بیشتری در بر داره، ترجیح می بدن با قیمتی کمتر خود رو از شر هزینه های انبارداری خلاص کنن. با اینکه بیشتر این اجناس مدت ها در انبار مونده ان و ترن روز حساب نمی شن، اما بعضی از شرکت ها به شکل جداگونه، چندخط تولیدی رو مختص این فروشگاه ها در نظر گرفته ان و اجناسی تقریبا با کیفیت رو با قیمتی ارزون عرضه می کنن.

اوت لت

سئوال دیگری که پیش می آید اینه که به چه دلیل تولیدکنندگانمبادرت به فروش اجناسشان در فروشگاه های عادی نمی کنن؟ به چه دلیل باید هزینه ای جدا رو تقبل کنن و اوت لت استورها رو اداره کنن؟

شاید بشه جواب این سئوال ها رو در رفتار مصرف کنندگان و تنوع بالای اجناس جستجو کرد. مسلمه تا وقتی که مصرف کننده به اینجور خریدهایی اشتیاق نشون بده، تولیدکننده هم نقش خود رو خوب اجرا می کنه.

از طرف دیگه تنوع موجود در این فروشگاه ها مثال زدنیه. شاید دلیل دیگه رو بشه در علاقه مندی بعضی آدما به خریدهای ارزون تر در نظر گرفت. واسه کسائی که خیلی اهمیتی به مد روز و ترن بودن نمی بدن یا خیلی از نظر مالی تامین نیستن، این نوع خرید می تونه بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی باشه، چون که هم اجناس کیفیت تقریبا بالایی دارن و هم تخفیف های بسیار خوبی خورده ان.

بدیش اینه تا الان این نوع فروشگاه ها در کشور ایران دیده نشده، با اینحال بعضی افراد با خرید اجناس از این فروشگاه ها و وارد کردن اون ها به کشور و فروختن اون ها به عنوان ترن روز با قیمتی بسیار بالاتر، از ناآگاهی مشتری سو به کار گیری می کنن و سودهای کلانی رو به جیب می زند. بهتره با گشایش و گسترش فروشگاه هایی مشابه اوت لت استورها دست دلالان از بازار پوشاک کشورهایی که بدون این نوع از فروشگاه هستن، کوتاه شه.