سئو و بهینه سازی سایت

از یه شرکت سئو چه سوالاتی سوال کنیم؟

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

اگه یادتون باشه، چند وقت پیش در همین وبلاگ نوین، مقاله ای درباره چگونگی انتخاب یه شرکت سئو منتشر کردیم. در اون مقاله توضیح داده شد که براساس چه معیارهایی باید یه شرکت سئو رو انتخاب کنیم. هم اینکه، تو یه تیکه از اون مقاله به بعضی از سوالات مهمی که باید واسه استخدام یه متخصص سئو (یا شرکت سئو) باید پرسید، گفته شد.

همون مقاله باعث شد تا ما تلاش کنیم مقاله ای درباره سوالاتی که باید از یه شرکت سئو سوال کنین، منتشر کنیم. استخدام یه متخصص سئو می تونه خیلی سخت باشه، به خصوص اگه آشنایی دقیقی با الگوریتم‎ های موتور جستجو و بازاریابی در اونا نداشته باشین. یه متخصص سئوی خوب می تونه با در پیش گرفتن راهکارهای درست، میلیونا تومن سرمایه رو به سمت شما منتقل کنه.

با این حال، سئو مبحثی بسیار گسترده س که نیاز به علم کافی داره، درسته که بهینه سازی درست سایت به افزایش درآمدتون کمک می کنه، اما از طرف دیگه استحدام یه سئوکار نابلد که از راه های زودبازده و اسپم استفاده می کنه به همون اندازه می تونه به کار و کاسبی شما ضرر بزنه.

، پس تکلیف چیه؟ واقعا، این مقاله به شما کمک می کنه تا بدونین قبل از استخدام یه متخصص سئو یا همکاری با یه شرکت سئو باید چه سوالاتی از اونا سوال کنین. حتی اگه آشنایی چندانی با سئو نداشته باشین. مطمئن باشین، در همین جوابا متوجه میشین که فرد مقابل تون در این کار چقدر صداقت و تخصص داره.

از یه شرکت سئو چی سوال کنیم؟

حتی اگه لایق ترین کارشناس سئو رو هم استخدام کنین، اگه نتونین گفتگویی بی پرده و مستقیم با همدیگه داشته باشین، مطمئناً در آینده با مشکلاتی مواجه میشین. سؤالایی که در ادامه مطرح می کنیم به شما کمک می کنه مناسب ترین شخص/شرکت رو واسه بهینه سازی سایت خود استخدام کنین تا ترافیک مناسب، با کیفیت و هدفمندی از راه موتورهای جستجو به سایت تون منتقل شن.

اگه روند تحقیقات قبل از استخدام به درستی انجام شه، شک نکنین شخص یا شرکتی رو پیدا می کنین که شما رو در رسیدن به اهدافتون کمک می کنن. در ادمه سوالاتی که باید از یه شرکت سئو سوال کنین رو با همدیگه می خونیم:

چند نفر از مراجعین و نمونه کارای قبلی خود رو معرفی می کنین؟

از متخصص یا شرکت سئو بخواین بعضی از نمونه کارای مشتریان قبلی و فعلی خود رو ارائه کنن. آزمایش سابقه و اعتبار اونا واسه شما لازم هستش. سوابق و مشتریان گذشته اونو بهتر بشناسین. نظرات مشتریان قبلی شرکت سئو و رضایت اونا نسبت به سرویس ارائه شده و پشتیبانی رو پی گیری کنین و از اون مطمئن شید.

باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که لزومی نداره از اونا بخواین که فهرستی از تموم مشتریان شون رو واسه شما ارسال کنن. تنها ۲ یا ۳ نمونه کار موفق کافیه. هم اینکه، اگه شرکت بزرگی هستین و می خواید سرمایه گذاری بزرگ در سئو دارین، مطمئناً نمونه کار سئوی یه شرکت بزرگ براتون مهمه. شما باید بدونین که شرکت سئوی مورد نظر می تونه از پس کارتون بربیاید یا خیر.

چه آموزشایی دیدین؟ چه دوره هایی رو گذرونده اید؟

سئو و بهینه سازی سایت که از اواسط سال ۱۹۹۰ توسط افراد محدودی شروع شد، امروزه دیگه به بخشی جدای ناپذیر از تجارتای آنلاین تبدیل شده. این تخصص در سالای گذشته و با استقبال از فضای کسب وکار آنلاین به یه حرفه تبدیل شده. البته بد نیس بدونین که این حرفه به طور کاملً جدای از مهارت طراحی سایته.

بیشتر کارشناسان سئو و بهینه سازی سایت، به شکل تجربی آموزش دیده ان. اونا با شرکت در کنفرانسا و پی گیری خبرهای صنعت خود از آخرین اطلاعات باخبر می شن. هرچند موسسات و وب سایتای بسیاری مانند Woorank مبادرت به ارائه Certificate واسه سئو می کنن. هم اینکه، تسلط بر ابزارهایی مانند گوگل بررسی یا گوگل وبمستر از ویژگیای یه متخصص سئوی قویه که خود گوگل آموزشای آنلاینی واسه این دو وسیله تدارک دیده. درصورتی که شرکت یا شخص مورد نظر مدارکی در مورد سئو ارائه کردن، حتماً این مدارک رو بررسی کنین.

البته باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که داشتن مدرک، حتماً به معنی تخصص در سئو نیس چون همونطور که اشاره کردیم، سئو و بهینه سازی سایت چیزی تجربیه.

چه روش هدف دارایی رو واسه بهبود رتبه سایت من در یافته های جستجو ارائه می کنین؟

بهبود رتبه در یافته های جستجو و افزایش ترافیک سایت، مطمئناً فقط با چند کلیک انجام نمی شه و نیازمند برنامه ریزی هدف دار و اتخاذ چند روش هدف دار دقیق به صورت همزمانه. وقتی که قصد استخدام یه متخصص سئو هستین، حتماً درباره روشای سئوی اونا تحقیق کنین و از پیشنهاداتشان یادداشت وردارین. ببینین از چه ابزارهایی استفاده می کنن و چه نوع برنامه هایی دارن.

سئو، روند ای زمان بره که به نتیجه رسوندن اون، ممکنه ماه ها و شاید چند سال طول بکشه. شرکت سئوی مورد نظر شما، بر خلاف حجم بالای کاری تون برنامه ای کوچیک و کوتاه مدت رو به شما ارائه می کنه یا برنامه ای پرجزئیات رو واسه کار و کاسبی تون در نظر داره.

کی مدیر پروژه و پشتیبان من در شرکت سئو هستش؟

یکی از چند تا نکته مهم در استخدام کارشناس سئو، رابطه مستقیم با یه نفر در شرکت سئوی طرف قراردادتانه. شما باید بتونین با شخصی که مسئولیت کار شما بردوش اونه در رابطه باشین، گزارش پیشرفت کار و تغییرات انجام شده در سایت تون رو به صورت منظم دریافت کنین تا از مشکلات احتمالی پیشگیری شه.

شناختِ بیشتر فرد، دریافت اطلاعات تماس (ایمیل و شماره تماس) به شما این امکان رو میده تا در صورت بروز مشکل امکان پی گیری و بازخواست داشته باشین. هم اینکه، شما نیاز به رابطه مستقیم با یه فرد مشخص به عنوان مسئول پروژه دارین تا واسه دریافت اطلاعات مربوط به حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی، حساب وبمستر گوگل و سیستمای مشابه که توسط شرکت سئو واسه شما ایجاد شده، با اون در رابطه باشین.

واسه رتبه اول گوگل تضمین می کنین؟

سال گذشته، در مقاله ای درباره سئوی تضمینی (حتماً بخونین!) صحبت کردیم. دوباره در همین مقاله عنوان می کنیم که هیچ متخصصی نمی تونه تضمین رتبه اول یافته های جستجو رو به شما بده چون این گوگله که در آخر درباره رتبه سایت شما تصمیم میگیره و کارشناس سئو هیچ کنترلی روی معیارهای گوگل نداره.

اگه شرکت سئوی مورد نظرتون بدون بررسی و تردیدی رتبه اول گوگل رو تضمین کرد، باید به صداقت کاری اون شک کنین. قسمت بزرگی از تماسایی که یه شرکت سئو دریافت می کنه، مربوط به افرادیست که قبلاً شعار سئوی تضمینی اونا رو گول مالیده.

مسائل مربوط به امنیت و مشکلات احتمالی سایت چیجوری تأمین می شه؟

 تغییر و بروزرسانی الگوریتمای موتورهای جستجو واسه هر وبمستر یا صاحب کار و کاسبی اینترنتی، اضطراب آوره چون شاید این تغییرات مانند یه زلزله رتبه سایت شما در موتورهای جستجو رو از بین ببرن و تموم تلاشای چند ماهه شما از صفحات جستجو پنهون شه.

مطمئناً شما هیچ وقت از تغییرات الگوریتم گوگل قبل از زمان موعود باخبر نمی شین و این تغییرات پیشگیری ناپذیر هستن. با این اوصاف، روشای سئویی هست که به کار گیری اونا آسیب کم تری به سایت شما وارد می کنن. شما باید بدونین شرکت سئویی که با اون در حال گفتگو هستین با این روش ها و روش هدف دارا آشنایی داره یا خیر.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

لینک سازی سایت من به چه شکلی انجام می شه؟

در اول باید بدونین واسه لینک سازی با کیفیت به زمان نیاز دارین. واسه این کار باید با صاحبان وبلاگا و سایتای جور واجور رابطه برقرار کنین. شما باید وب سایتایی رو پیدا کنین که با خدمات و کار و کاسبی شما در رابطه هستن یا انگار رابطه کاری وابسته بین تجارت شما و اونا هست. بعد، با به کار گیری این ارتباطات می تونین لینکایی با کیفیت رو از این وب سایتا دریافت کنین.

شما باید بدونین که شرکت سئو مورد نظر شما چه راه حلی واسه لینک سازی سایت تون در نظر داره. می خواد لینکایی با کیفیت از راه تولید محتوای با کیفیت واسه شما بسازه یا اینکه قصد خرید لینک داره؟ یا می خواد لینکای اسپم واسه سایت شما بسازه؟ این سوال از اهمیت بالایی برخورداره چون که کیفیت لینکاتون اهمیت بسیار زیادی در کیفیت سئوی سایت تون دارن.

چیجوری ترافیک بیشتری به سایت من منتقل می کنین؟

اگه صاحب یه کار و کاسبی محلی هستین، در بخش روش هدف دار سئوی سایت خود باید توجه خاصی روی جستجوهای محلی گوگل داشته باشین. حضور سایت شما در یافته های جستجو خیلی خیلی مهمه. فعالیت شما در شبکه های اجتماعی جور واجور و به کار گیری وسایل گوگل مانند گوگل مپ به حضور شما در یافته های جستجوی محلی کمک می کنه.

حال سوالی که باید از متخصص سئو سوال کنین اینه که چیجوری می تونه ترافیک سایت شما رو زیاد کنه و از چه ابزارهایی واسه این کار استفاده می کنه. بهتره در اول کمی در این باره تحقیق کنین، بعد جوابای ایشون رو با اطلاعات خود مقایسه کنین.

با تغییرات الگوریتمای گوگل آشنایی دارین؟

شاید بدونین یا شاید هم نه! گوگل هر سال نزدیک به ۵۰۰ بار الگوریتمای خود رو تغییر میده، البته همه این تغییرات قابل لمس نیستن و خیلی از اونا به اندازه ای جزئی ان که تاثیری روی رتبه سایت نخوان گذاشت. با این حال، تعدادی از این بروزرسانیا به اندازه ای مهم هستن که باید اونا رو شدیداً جدی گرفت. همۀ کارشناسان سئو باید با این الگوریتما و کارکردشان آشنا باشن. در تصویر زیر می تونین این بروزرسانیا رو ببینین:

فهرست بروزرسانی الگوریتم گوگل

از شرکت سئو مورد نظر درباره تعدادی از این الگوریتما سوال کنین و ببینین که تصور درستی از این الگوریتما دارن. این کار به این منظور انجام می شه که افراد تازه کار در همون اول از فهرست شما حذف شن. نکته ای که باید به اون توجه کنین اینه که شرکت سئو یا متخصص سئوی حرفه ای باید از اخبار روز سئو باخبر باشه. یه سئو کار متخصص باید مقالات روز دنیا رو مطالعه کنه و در فرومای سئو فعال باشه.

هر چند وقت یه بار به ما گزارش می دین و این گزارش سئو به چه شکله؟

یکی از مهم ترین نکات در استخدام متخصص/ شرکت سئو، گزارش دهیه. یه شرکت سئوی خوب نه فقط باید نتیجه کار رو به شما گزارش دهد، بلکه باید شما رو از تموم تغییرات اعمال شده آگاه کنه. شما به عنوان یه مشتری حق دارین بدونین که چه تغییراتی روی سایت تون در حال اتفاقه.

یه گزارش سئو باید شامل موارد زیر باشه:

  • خلاصه ای از فعالیتا: خلاصه ای از کارکرد کمپینای ایمیل مارکتینگ، لینک سازی، تولید محتوا و …
  • ترافیک حاصل از یافته های جستجو: گزارشی از اندازه رشد یا تغییرات ترافیک حاصل از یافته های جستجو
  • رتبه سایت در یافته های جستجو: گزارشی از رتبه صفحات جور واجور سایت براساس کلمات کلیدی در یافته های جستجو
  • اندازه تبدیل کاربر به مشتری: گزارشی از تعداد مشتریائی که بعد از انجام پروسهای سئو به مشتری تبدیل شدن

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین طرح این سوال یه شرکت سئوی خوب رو از بد مشخص نمی کنه، اما به شما کمک می کنه بدونین از یه شرکت سئو چه توقعی باید داشت.

موفقیت سئو رو چیجوری می سبک و سنگین کرد؟

اگه شما بدونین از یه شرکت سئو چی می خواین و بتونین اونا رو خوب از خواسته هاتون باخبر کنین، مطمئن باشین که نتیجه بهتری دریافت می کنین. با سوال سوالات زیر از متخصص یا شرکت سئو متوجه میشین که اونا واسه امتحان موفقیت سئوی سایت چه معیارهایی دارن.

  • درصد رشد ترافیک سایت در دوره ای مشخص رو هدف گیری می کنن؟
  • اونا به دنبال رشد درصد مشخصی از یه ملاک خاص هستن؟
  • قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل رو موفقیت می دونن؟ یا رسیدن به بالاترین جایگاه یافته های جستجو رو موفقیت میدونن؟

جواب شون هر چی باشه، به شما کمک می کنه تا بدونین نتیجه فعالیت شون هم جهت با سرمایه گذاریاتون هست یا نه. هم اینکه، از اونا سوال کنین که واسه امتحان موفقیت جه متغیرهایی رو دنبال می کنن؟

با این سوال متوجه میشین که با یه فرد تازه کار یا با یه فرد خبره سر و کار دارین. میشه گفت تقریباً سئوی هر وب سایتی نیازمند ردیابی معیارهای زیره:

  • رتبه صفحه در یافته های جستجو واسه یه کلید واژه
  • افزایش ترافیک سایت
  • معیارهای سئوی On-Page (بانس ریت، زمان گذشته در صفحه و …)

درسته که معیارهای بالا در سئو مهم هستن، اما تنها شرکتای سئوی معتبر، دو ملاک دیگه هم معرفی می کنن: سود برگشت از سرمایه (ROI) و تبدیل کاربر به مشتری. داشتن رتبه اول گوگل واسه یه کلید واژه خیلی خوبه، اما وقتی به درد بخور هستش که بتونه ترافیک حاصل از اونو به مشتری تبدیل کنه.

چیجوری روش هدف دار سئوی خود رو با کار و کاسبی من تطبیق می دین؟

تجربه نشون داده که بیشتر کار و کاسبیای کوچیک علاقه ای واسه سرمایه گذاری در بازاریابی موتورهای جستجو ندارن چون مطمئن نیستن که کسب و کارشون بتونه در اون موفق باشه. اگه شما تصوری از سئو دارین، حتماً تفکر اشتباهی ندارین. بعضی روش ها و تاکتیکای سئو ممکنه به درد کار و کاسبی شما نخورن.

با این اوصاف، یه متخصص سئوی خوب باید بدونه که چیجوری روش هدف دارای سئو رو واسه هر کار و کاسبی ای استفاده کنه. اگه این سوال رو ازشون سوال کنین، باید به نگرانیاتون جواب بدن.

اگه قرارداد رو فسخ کنیم چه اتفاقی میفته؟

جواب این سوال دقیقاً واسه شماس چون باید بدونین که درگیر چه قرارداری میشین. در بیشتر مواقع، شرکتای سئو قراردادی چند ماهه رو با شما امضا می کنن. درزمان این مدت کوتاه، شرکت سئو طرف قرارداد می تونه تغییراتی رو در روند بهینه سازی سایت تون بسازه و این نکته هست که این تغییرات ممکنه در دراز مدت نتیجه بخش باشن.

حال، تصور کنین این وسط با مشکل مالی روبرو شید و دیگه نتونین هزینه های سئوی سایت تون رو تامین کنین. در اینجور شرایطی باید بدونین چه گزینه هایی در پیش رو دارین. البته شرایط دیگری واسه فسخ قرارداد هم هست، مثلاً شاید از نتیجه ای که می ببینن راضی نیستین.

در هر صورت، قبل از امضای قرارداد تموم شرایط پرداخت رو به دقت بخونین و در صورت نیاز با گفتگو اونا رو تغییر بدین.

تعرفه های سئو و شرایط پرداخت هزینه چیجوریه؟

قبل از عقد قرارداد، از هزینه ها و دستمزد تعرفه پروژه باخبر شید. در صورتی که از اصطلاحات و توضیحات قرارداد سر درنمی بیارین، از اونا بخواین واسه شما به زبون ساده این مطالب رو توضیح بدن. اطلاعات رو یه جا یادداشت کرده و از چند ارائه دهنده خدمات مشابه هم یه برآورد قیمت داشته باشین. از اینکه هزینه ها به صورت ساعتی، پروژه ای، درصد فروش یا روشای دیگه حساب می شن، خبردار شین.

سخن پایانی

یادتون باشه که سئو، سرمایه گذاری طولانی مدته و ماه ها زمان میبره تا شما یافته های اونو ببینین. یکی از دلایلی که شرکتای سئوی نامعتبر، بر خلاف بروزرسانیای مرتب الگوریتم گوگل هنوز مشغول به فعالیت هستن اینه که چندین ماه زمان میبره که یافته های قابل ردیابی باشن.

ما هم در این مقاله تلاش کردیم نمونه سوالاتی رو مطرح کنیم که به شما در شناسایی شرکتای نامعتبر سئو کمک کنن. هم اینکه با پرسیدن این سوالات، در آخر می تونین شرکت سئوی معتبری رو انتخاب کنین که با نیاز و بودجه تون هماهنگه.

هم اینکه، اگه تصور می کنین که سوالات مهمی وجود دارن که ما در این مقاله به اونا اشاره نکرده ایم، خوشحال میشیم که از راه بخش دیدگاه ها، این سوالات رو واسه ما بفرستین تا بتونیم با کمک همدیگه منبع کامل و کاملی رو به وجود بیاریم.

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

بحث درباره این مقاله رو شما شروع کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

امیرحسین اکبرزاده

امیرحسین اکبرزاده هستم، فارغ التحصیل و فراری از رشته مخابرات! به نوشتن در بخشای بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ و برنامه نویسی علاقمندم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین