تبلیغات اینترنتی

از یه آژانس تبلیغات گوگل چه سوالاتی سوال کنیم؟

۵ مرداد ۱۳۹۶

یکی از دلایلی که موجب می شه تا تصمیم به همکاری با یه شرکت تبلیغات گوگل بگیرین، نیاز شما واسه رسیدن به اهداف و نتایجی معینیه که خودتون قادر به انجام شون نیستین. اهدافی که یا به زمان زیادی واسه حاصل شدن نیاز دارن و یا در شرایط عادی رسیدن به اونا شدنی نیس. با این حال، لازمه قبل از شروع کار از خود سوال کنین این کار بهترین راه ممکن واسه رسیدن به این یافته هاس؟

کلا، اگه واسه اولین باره که در حال راه اندازی یه کمپین تبلیغات گوگل واسه کار و کاسبی خود هستین، بهتره مطمئن شید که این کار واسه شما لازمه چون به هر صورت در بازار تبلیغات، شرکتایی وجود دارن که شما رو به عقد یه قرارداد گرون تشویق می کنن (در حالیکه اصلاً به اون نیاز ندارین). اینطوری، شما قبل از راه ندازی کمپین تبلیغات گوگل خود باید از گستردگی و چشم انداز رقابتی کار و کاسبی خود باخبر باشین. اصلاً شما باید بدونین که در صورت قرار گرفتن لینک تبلیغ تون در یافته های جستجو، سایت تون آمادگی ارائه تجربه کاربری مناسب به مخاطباتون رو داره؟

، سوال اساسی اینجاس که اگه تجربه چندانی با گوگل ادوردز و طراحی سایت ندارین، کی شما رو راهنمایی می کنه؟ مطمئناً هیچ تجارت با سابقه ای با اولین آژانسی که پای میز گفتگو می شینه قرارداد امضا نمی کنه. شما در اول باید تحقیقات لازم رو انجام بدین تا بدونین از یه شرکت تبلیغات گوگل چه انتظاراتی داشته باشین. شما باید تعارف رو کنار بذارین و سوالاتی روشن سوال کنین و در مقابل هم انتظار جوابایی روشن و شفاف داشته باشین.

واسه اینکه روند انتخاب یه شرکت تبلیغات گوگل براتون آسون شه، ما تلاش کردیم یه فهرست از سوالاتی که باید در بین گفتگو با یه آژانس تبلیغات گوگل سوال کنین رو در اختیارتون بذاریم. چیزی که در ادامه می خونید، سوالاتی کارشناسی شده که جواب به اونا تا حد خیلی از ابهامات پیش روی شما کم می کنه.

این شرکت تبلیغات گوگل واقعاً یه آژانس تبلیغاتیه یا تنها یه نفر اونو اداره می کنه؟

این سوال بسیار روشنه، اما جواب به اون جزو اولین اطلاعاتیه که باید از اون باخبر باشین. شما یه آژانس تبلیغات گوگل می خواین با منابع و اطلاعات فراوون، با تجربیات زیاد و با کارکنانی زیاد و کارآزموده! شک نداشته باشینً نمی خواین حساب کاربری گوگل ادوردز خود رو به شخصی بسپارین که در طول سال چندین بار به مسافرت بره یا دچار مریضی و مشکلات دیگه شه. در اینجور شرایطی، تبلیغات شما بدون هیچ نظارت و مدیریت صحیحی به حال خود رها می شن!

ممکنه پس از مطالعه چند خط بالا، به یاد افرای بیفتین که به تنهایی و بدون هیچ همکار یا پرسنلی فعالیت می کنن، به تبلیغات گوگل و مسائل دور و بر اون به طور کاملً آگاهند و در صورت نیاز، از دیگر کارشناسان مشورت می گیرن. اما این افراد یه استثناء هستن. در پاره ای از موارد، ممکنه شما با آدمایی به طور کاملً نامعلوم وارد مذاکرده شید که سابقه و تجربه شفافی ندارن. خطر استخدام اینجور فردی، گاه منتهی به از دست رفتن پول و پله و سرمایه و از اون مهم تر، زمان شما می شه.

شرکت تبلیغات گوگل مورد نظر چقدر در کار خود شفافیت داره؟

دقت در جواب به این سؤال، یکی از نکات کلیدی در انتخاب یه شرکت تبلیغات گوگل مناسبته چون شما به شرکتی نیاز دارین که واسه ارائه اطلاعات و نکات تخصصی به شما تمایل داشته باشه. شما باید به طور دقیق بدونین یه آزانس تبلیغات گوگل، چه کاری با حساب کاربری تون انجام میده. بهترین راه واسه انجام این کار، حفظ مالکیت اداری حساب گوگل ادوردز واسه خودتونه.

معمولاً در همه جای جهان، یه آژانس تبلیغات گوگل معتبر باید اجازه دسترسی کامل به فعالیتا و حسابای کاربری رو واسه شما ممکن کنه. با این حال، در ایران کمی قضیه فرق داره چون همونطور که می دونین گوگل ادوردز کشور ما رو تحریم کرده. به خاطر همین، بیشتر شرکتای ارائه دهنده خدمات تبلیغات گوگل، از روی حساب کاربری خودشون تبلیغات شما رو راه اندازی می کنن چون که یه اشتباه کوچیک ممکنه موجب بسته شدن یه حساب فعال شه. پس، اراده کردن در این رابطه کمی سخته.

شما باید شرایط رو کمی آزمایش کنین. شرکت مورد نظر اونقدر قابل اعتماده که حساب گوگل ادودرز خود رو در اختیارشون بذارین؟ و اگه قراره کمپین تبلیغاتی تون روی حساب رسمی اونا راه اندازی شه، چه اطلاعاتی رو به چه شکلی به شما میدن؟ چگونگی جواب به این سوالات و دلایل ارائه شده توسط این شرکتا، مطمئناً به اراده کردن شما کمک می کنه.

از بقیه درباره این آژانس تبلیغات گوگل چی شنیدین؟

موارد زیر بهترین روش واسه شناخت و استخدام یه شرکت تبلیغات گوگل هستن:

  • از راه یه همکار یا شریک قابل اعتماد
  • یا شناخت استعداد و تواناییای یکی از مدیران ارشد آژانس تبلیغاتی
  • کسب اطلاعات لازم از مشتریان قبلی و فعلی شرکت تبلیغات

اگه با شرکتایی مواجه شدید که از راه ایمیل یا تماسای تبلیغاتی سرد و بی روح با شما رابطه برقرار می کنن، بدون اینکه شما قبل از این با اونا تماس گرفته باشین، چه معنایی می تونه داشته باشه؟ اینجور شرکتی شایدً اولویتای دیگری داره و جذب هرچه بیشتر مشتری واسه اونا، بیشتر از انجام یه کار درست و با کیفیت مهمه. پس بهتره در بین دوستان و آشنایان خود به دنبال یه شرکت تبلیغات گوگل خوب باشین.

به دنبال یه راه حل سریع واسه حضور در گوگل هستین؟

ما به شما کمک می کنیم یه کمپین پر قدرت و کم هزینه واسه تبلیغات گوگلی خود راه بندازین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

تبلیغات گوگل ادوردز

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

شرکت مورد نظر با نمونه ای مشابه از کار و کاسبی شما همکاری داشته؟

اول بودن همیشه به معنی بهتر بودن نیس! حتی اگه اولین تجربه همکاری با یه شرکت بزرگ تبلیغات گوگل تو یه کار و کاسبی جدید باشه. هرچند ممکنه همکاری یه آژانس تبلیغاتی بزرگ خوشحال و به اون امیدوار باشین، اما بد نیس بدونین که احتمال شکست در اینجور شرایطی هست. اگه یه شرکت تبلیغات گوگل، تجربه ای مشابه از کار و کاسبی شما در گذشته داره یا الان با شرکتای مشابه همکاری می کنه، بیشتر از نگرانی جای خوشحالی داره چون اونا خوب به بخش فعالیت شما مسلط هستن.

هرچند ارائه لیست مشتریان چیزی عادی واسه عقد قرارداد نیس،ت اما یه شرکت تبلیغات گوگل باید گزارشی کلی از حسابای کاربری مشابه با کار و کاسبی شما ارائه دهد. این کار نشون میده که شرکت تبلیغاتی چقدر در این مورد تجربه داره. شرکتی که با شرایط و عوامل موثر بر کار و کاسبی شما آشناست، خیلی راحت پس از عقد قرارداد شروع به فعالیت می کنه. حال اینکه شرکتای نوپا تو یه زمینه، پس از قرارداد اول باید به تحقیق و شناخت مخاطبان شما بپردازند و این به معنی آزمون و خطا و کسب تجربه با سرمایه و آینده شغلی شماس!

شرکت تبلیغات گوگل  مورد نظر خودش از ادوردز استفاده می کنه؟

هرچند سؤال عجیبیه، اما تلاش کنین به هر شکل ممکن به پاسخی روشن واسه اون برسین. شرکتی که در به کار گیری گوگل ادوردز واسه کار و کاسبی خود موفق بوده، شایدً شما رو هم به موفقیت میرسونه. استفاده شرکتای تبلیغاتی از ادوردز نشون دهنده باور اونا به موفقیت و کارکرد این روش و تخصص در اجرای کمپینای مشابهه.

در واقع، شرکتایی که از گوگل ادوردز استفاده می کنن، بخشی از تجارب و مهارت ها رو با آزمون و خطای تبلیغات خود به دست آورده ان و با ویژگیای گوگل ادوردز آشناتر هستن. با این وجود، این موضوع ملاک دقیقی واسه امتحان اندازه مهارت یه شرکت تبلیغات گوگل به حساب نمیاد، بلکه باخبر شدن از اون می تونه شما زا کمی دلگرم کنه.

اونا چیجوری گزارش یافته ها رو به شما ارائه میدن؟

خیلی از شرکتا، حساب ادوردز رو به حساب گوگل آنالیتیکس وصل می کنن و یافته های حاصل از اونو به طور دائم به شکل ترافیک داده، در اختیار شما می ذارن تا بتونین یافته های حاصل از هر عمل رو خیلی راحت ببینین. دریافت گزارش به همراه بررسی و توضیح روند اطلاعات هم خیلی با اهمیته و شرکتای معتبر، همیشه یه گزارش دقیق مخصوص به کار و کاسبی شما ارائه میدن که در اون، یافته های و پیشرفت تبلیغات به طور روزانه میشه دید.

این گزارش باید تو یه بازه وقتی مشخص و منظم در قالبی ثابت به شما تحویل داده شه. اونا باید براساس نیازتون، این اطلاعات رو به طور هفتگی، ماهیانه، سه ماهه و سالیانه در اختیار شما بذارن. هم اینکه، مهمه که همیشه با آژانس تبلیغاتی خود در رابطه باشین، طوری که مسائل مطرح شده در این رابطه در کارکرد حساب کاربری شما اثر داشته باشه. داشتن تماس هفتگی یا ماهیانه با شرکت تبلیغات گوگل واسه توضیح به روزرسانیا و نگرانیای پیش رو، یکی از راه های تضمینِ موفقیت یه کمپین تبلیغات گوگل حساب می شه.

شرکت تبلیغات گوگل مورد نظر از چه شاخصای عملکردی (KPIs) استفاده می کنه؟

یه آژانس تبلیغات گوگل بد، بیشتر درباره تجربیات و موفقیتای قبلی، تعداد کلیک، اندازه کلیک (CTR) و حتی موقعیت تبلیغ شما صحبت می کنه. اما یه آژانس خوب دور و بر CPA، اندازه تبدیل و سوددهی تبلیغ، گزارش میده. اونطور که تجربه نشون میده، دسته دوم از سود بیشتری واسه کار و کاسبی شما بهره مند باشن.

شرکت تبلیغات گوگل مورد نظر از چه سیستم مدیریتی استفاده می کنه؟

در حالت عادی ممکنه که آژانسا تبلیغاتی بدون درخواست شما، تموم جزئیات رو واسه شما مطرح نکنن. اما باید یادتون باشه که این حق شماس که درباره چگونگی مدیریت کمپین تبلیغات گوگل خود اطلاعات داشته باشین. یه شرکت تبلیغاتی خوب سیستم منظمی واسه اداره کمپینای تبلیغاتی استفاده میکرد.

دوباره تکرار می کنیم که داشتن اطلاعات درباره کمپین تبلیغاتی حق شماس و شرکتی که مسئول مدیریت تبلیغات شماس، باید گزارش قابل قبولی به شما ارائه کنه (فرقی نمی کنه که ای شرکت، شرکت نوین باشه یا هر شرکت دیگری که در این مورد فعالیت می کنه).

به طور دقیق کی قراره با حساب شما کار کنه؟

پس از عقد قرارداد با یه شرکت تبلیغات گوگل، حساب کاربری شما توسط یک یا چند متخصص PPC اداره می شه. در هر حال نگران نباشین و خیلی راحت درباره کسائی که قراره به طور فیزیکی با حساب کاربری شما کار کنن، سؤال کنین. حتی در صورت امکان با اونا به طور حضوری در شرکت ملاقات کنین.

احساس تون به شما چه میگه؟

انتخاب یه آژانس تبلیغات گوگل؛ مثل انتخاب هر چیز دیگری نمی تونه فقطً براساس واقعیات سرد و بی روح باشه. در نتیجه تا وقتی که به احساس خوبی درباره شرکت مورد نظر دست پیدا نکردین، به صحبت و سؤال کردن ادامه بدین؛ خواه منتهی به عقد قرارداد شه و خواه موجب نارضایتی شما و مراجعه به شرکتای دیگه شه.

در هر حال یه آژانس تبلیغات گوگل مناسب، احساس یه تجارت خوب رو به شما القا می کنه، بدون به کار گیری اصطلاحات سخت و غیرقابل فهم رابطه برقرار می کنه، عناصر کار و کاسبی شما رو درک می کنه و علم و اطلاعات کافی دور و بر سیستم گوگل ادوردز داره. اگه شما واسه سوالای اول این فهرست به پاسخی مطلوب و راضی کننده رسیدین؛ و به طور ذاتی احساس می کنین که آژانس مورد نظر اهداف و نگرانیاتون رو درک می کنه، پس به احتمال زیاد تبلیغات مؤثر و موفقی رو تجربه می کنین.

نتیجه گیری

تبلیغات گوگل با ابهامات زیادی واسه کاربران ایرونی همراه س. اندازه موفقیت و تاثیر اون بر کار و کاسبیای جور واجور از یه سو و پریشونی و گیجی واسه پیدا کردن یه شرکت تبلیغات گوگل معتیر از طرف دیگه، این ابهام رو دو برابر می کنن. در هر حال، پیدا کردن یه شرکت معتبر و موفق می تونه شما رو به سود حاصل از این تبلیغات و برگشت سرمایه ای که واسه اون در نظر گرفتین، امیدوار کنه. در این مقاله تلاش کردیم با طرح سوالایی ساده کمک کنیم تا معیارهای درستی واسه انتخاب یه آژانس تبلیغات گوگل در اختیار داشته باشین.

با طرح این سوالا و دریافت جوابایی روشن واسه اونا می تونین در انتخاب یه شرکت تبلیغات گوگل با دقت عمل کنین و کمپین تبلیغاتی خود رو به شرکتی معتبر و کارآزموده واگذار کنین. یادتون باشه که هزینه و مبلغ قرارداد رو به عنوان تنها ملاک انتخاب خود در نظر نگیرید. ممکنه در همون اول با شرکتی روبرو شید که تعرفه هاش از بقیه شرکتا پایین تره. در این شرایط، بهتره صبور باشین. تلاش کنین واسه پیدا کردن یه شرکت مناسب زمان صرف کنین و آژانسی رو انتخاب کنین که نیازها و اهداف شما رو خوب درک می کنه. شاید نکات گفته شده در این مقاله، ساده به نظر برسن، اما باید بدونین که همین نکات ساده می تونن شما رو به اهدافتون برسانند.

موضوعات در رابطه تبلیغات اینترنتیآموزش تبلیغات در گوگل

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

امیرحسین اکبرزاده

امیرحسین اکبرزاده هستم، فارغ التحصیل و فراری از رشته مخابرات! به نوشتن در بخشای بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ و برنامه نویسی علاقمندم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین