از باز کردن لینک در پنجرۀ جدید بر حذر باشین

طراحی رابط کاربری

از باز کردن لینک در پنجرۀ جدید بر حذر باشین

۳۱ مرداد ۱۳۹۵

تو یه مقاله می خوندم که باز کردن لینک در پنجره ای جدید مثل اینه که یه فروشندۀ جارو برقی واسه تبلیغ به منزل مشتریا بره و واسه شروع محتویات یه زیرسیگاری رو روی فرش اونا خالی کنه. البته شخصاً فکر نمی کنم که موضوع تا این حد جدی باشه، اما تا حالا بارها شده که از باز شدن یه پنجرۀ جدید بعد از اینکه روی یه لینک کلیک کردم، حسابی کفری شوم. با اینحال بدیش اینه این فوت وفن هنوزم یه چیز عادی در جهان وبه. خیلی از سایتا هستن که با کاربران خود اینکار رو می کنن و مطمئن هستم خیلی از وب سایتای تازه کار هم به اینکار ادامه میدن. اما قبل اینکه شمام به دنبال این سایتا برید، بد نیس چند لحظه وقت بذارین تا در مورد درستی این انتخاب مطمئن شید.

به چه دلیل نباید لینکا رو تو یه پنجرۀ جدید باز کنین؟

اینجا ۵ دلیل اصلی رو میارم که به چه دلیل نباید لینکا رو در پنجرۀ جدید باز کرد:

  1. اگه به کاربر اخطار ندین، اون توقع داره لینک جدید در پنجرۀ فعلی باز شه. درسته که اتفاقای غیر منتظره می تونن در شهربازی جذاب باشن، اما نه وقتی که در اینترنت در حال گشت و گذار باشین.
  2. باز کردن یه پنجره جدید باعث می شه دکمۀ برگشت بی مصرف شه. دکمه برگشت دومین دکمۀ پر استفاده توسط کاربرانه (بعد از هایپر لینکا)، پس بی فایده کردن اون اصلاً کار خوبی نیس.
  3. باز کردن یه پنجره جدید می تونه کاربران تازه کار و دارای مشکل بینایی رو کمی گیج کنه. ممکنه اونا متوجه نشن که یه پنجرۀ جدید باز شده و نتونن به پنجرۀ قبلی برگردن.
  4. باز کردن یه پنجره جدید انگار بی احترامی به خواستۀ کاربرانه. اگه اونا یه پنجرۀ جدید می خواستن، خودشون می تونستن اینکار رو بکنن. به کاربران یه پنجرۀ جدید تحمیل نکنین، مگه اینکه دلیل خوبی واسه اینکار داشته باشین.
  5. پنجره های جدید می تونن کار با کامپیوتر رو سخت تر کنن. معمولاً صفحۀ کامپیوتر ما به خودی خود شلوغه. پس با اضافه کردن تعداد پنجره های باز کار رو برامون سخت تر نکنین.

ولی به کار گیری پنجره های جدید، کاربر رو در سایت من نگه می ‎داره!

اینطور نیس! کاربران اینترنت فقط به یه دلیل در سایت شما می مانند: سایت شما اطلاعاتی رو داره که اونا به دنبالش هستن و کمک می کنه به اهداف خود برسن – نه به خاطر اینکه یه پنجره دیگه از سایت شما هنوز بازه. یادتون نره که اگه کاربران بخوان به یه صفحه برگردن، از دکمه برگشت استفاده می کنن. اما اگه یه پنجره جدید باز شه، دیگه خبری از دکمه برگشت نیس و کاربران نمی تونن به این روش به صفحه قبلی برگردن و نتیجه تنها گیجی اونا هستش.

راه حل چیه؟

جواب کوتاه: قبل اینکه تصمیم بگیرین یه لینک در صفحۀ جدید باز شه. کمی در مورد این تصمیم خود فکر کنین. بعد اگه مطمئن بودین که اینکار به نفع شما و کاربره، دو راه پیش روی شما هستش:

  1. کاربران رو از این موضوع باخبر کنین:

اگه کاربران رو از باز شدن پنجرۀ جدید باخبر کنین، دیگه اونا غافلگیر و اذیت نمی شن. چندین راه واسه خبر دادن به کاربران هست:

  • از ویژگی HREF عنوان استفاده کنین تا به کاربران این موضوع رو اطلاع بدین:

new-window

  • از متن واسه خبر دادن در این مورد استفاده کنین:

link1

  • از متن به همراه یه آیکون کوچیک استفاده کنین تا این موضوع رو به کاربر اطلاع بدین:

link2

تا آنجایی که بحث بر سر کاربردی بودن و دسترسی داشتنه، به کار گیری اعلان متنی با یه آیکون بهترین گزینه س. یه آیکون راحت تر از متن دیده می شه و با به کار گیری متن کاربران باخبر می شن که آیکون شما به چه معنیه.

 

  1. یه دکمه بذارین که لینک رو تو یه پنجرۀ جدید باز کنه:

این راه حل توسط وب سایتایی مثل Yahoo و AOL مورد استفاده قرار گرفته. Yahoo یه آیکون در سمت راست لینک قرار میده که لینک رو تو یه پنجرۀ جدید باز می کنه.

yahoo-sitepoint

نتیجۀ پایانی

همونطور که گفتیم، بهتره قبل از عزمشونو جزم کردن در این مورد کمی فکر کنین. فقط در موارد بخصوصیه که باز کردن پنجرۀ جدید بد نیس. مثلاً وقتی که قراره یه فایل دانلود شه، یه نسخۀ قابل پرینت به کاربر ارائه شه یا یه تصویر بزرگ نشون داده شه. اما در این موارد هم بهتره که از قبل به کاربر اطلاع داده شه تا اون خیلی غافلگیر نشه.

link3

منبع: SitePoint

موضوع در رابطه طراحی رابط کاربری

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سعید رهبری

سعید رهبری هستم. یه جدیدی که با معنی فعلی بازاریابی در ایران موافق نیس و فکر می کنه کسب و کارا باید با بازاریابی داخلی درست و کیفیت خدمات خود در راه جذب و حفظ مشتری قدم بردارن.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین