یکی از مسائلی که در خصوص تحصیل در کشوری دیگر وجود دارد مساله مربوط به هزینه های تحصیلی در آن کشور است. بنابراین بسیاری از افرادی که علاقه دارند تا در کشورهای دیگر تحصیل کنند اما هزینه کافی ندارند به دنبال تحصیل رایگان هستند.
اما سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا امکان تحصیل رایگان در کشور انگلیس وجود دارد و یا حتما باید هزینه تحصیل خود را بپردازید؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را بیابید.​
آیا امکان تحصیل رایگان در انگلیس وجود دارد؟
​ میدانید که تحصیل در برخی از کشورها مانند المان، فرانسه و نروژ برای اتباع خارجی نیز مانند شهروندان این کشور رایگان است اما این مساله برای کشور انگلیس صدق نمیکند.
در واقع هر ساله انگلیس از طریق جذب دانشجویان و دانش اموزان خارجی جهت تحصیل در مدارس انگلستان درامد بالایی برای دولت خود به دست می اورد با این حال به طور کامل ناامید نشوید.
درست است که اگر شهروند کشور انگلیس نباشید نمیتوانید به صورت رایگان در این کشور تحصیل کنید اما میتوانید از طریق بورسیه های تحصیلی موجود در این کشور تحصیل در این کشور را تجربه کنید که شرایط بورسیه تحصیلی را می توانید در سایت گروه پیوند مطالعه نمایید

بورسیه های تحصیلی انگلیس

  • بورسیه به صورت کمک هزینه
  • بورسیه تحصیلی که امکان تحصیل رایگان را به دانشجو میدهد.
  • بورسیه مربوط به پرداخت هزینه های زندگی در این کشور

همانطور که مشاهده کردید این کشور بورسیه های خوبی برای دانشجویان خارجی این کشور در نظر دارد اما برای دریافت این بورسیه ها کار راحتی در پیش ندارید.
خوب است بدانید که فول فاند کشور انگلیس اغلب به دانشجویانی که میخواهند در مقطع دکترا تحصیل کنند ارائه میشود و کمتر پیش امده که به مقاطع دیگر این بورسیه تعلق بگیرد.
هم چنین باید بدانید که این بورسیه ها که شامل بخشی از هزینه های زندگی میشوند برای مقاطعی مانند دبیرستان ها نیز ارائه میشوند.
برای دریافت بورسیه باید توجه داشته باشید که تنها نبوغ و نمرات عالی کافی نیست و فرد باید در طول دوران تحصیل خود فعالیت های دیگری اعم از کارهای پژوهشی انجام داده باشد.

شرایط دریافت بورسیه های تحصیلی

  • داشتن نمرات عالی در مقطع قبلی
  • داشتن انگیزه نامه قوی که در خصوص تحصیل در انگلیس و در آن رشته خاص به طور کامل توضیح دهد
  • مدرک زبان قوی حتی بالاتر از سطح خواسته شده
  • ارائه مقالات، کارهای پژوهشی و … برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتراآیا امکان تحصیل رایگان در انگلیس وجود دارد؟

شرایط پذیرش در مدارس و دانشگاه های انگلیس

شرایط پذیرش در مقطع دبیرستان

یکی از راحت ترین مقاطع تحصیلی در انگلستان برای اخذ پذیرش مقطع دبیرستان این کشور است چرا که نیاز به گذراندن ازمون خاصی ندارد و کافی است تا نمرات خود در مقاطع قبلی را ارائه کنید.
علاوه بر آن باید مدارکی از قبیل
ریزنمرات
پاسپورت
و کارنامه سال اخر خود را نیز به مدارس این کشور تحویل بدهید.
شما می توانید در لیست برترین مدارس انگلستان را در اینجا مشاهده نمایید و شرایط پذیرش تمامی این موارد را بررسی کنید.

پذیرش در مقطع لیسانس

فردی که میخواهد برای مقطع لیسانس درخواست پذیرش کند باید دوره 12 ساله تحصیل را گذرانده باشد و مدرک دیپلم داشته باشد. اما برخی از رشته ها و دانشگاه های کشور انگلیس این مدرک را کافی نمیدانند.
بنابراین متقاضی باید یک سال در دوره فاندیشن این دانشگاه شرکت کند. گاها این دوره همراه با دوره تحصیلی فرد صورت میگیرد. این مساله کاملا به دانشگاه و رشته مورد نظر بستگی دارد لذا قبل از ارسال درخواست خود حتما این موضوع را بررسی کنید.
به همراه داشتن مدرک آیلتس 6 به همراه ریزنمرات و مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای تقاضای درخواست تحصیل در دانشگاه های این کشور ضروری است.

پذیرش در مقطع فوق لیسانس

مدت زمان تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در کشور انگلستان یک سال است و لذا دوره تحصیلی بسیار فشرده ای است بنابراین اگر کسی با نحوه تحصیل در این کشور و زبان آن اشنایی کامل نداشته باشد باید در دوره پری مستر شرکت کند.
این دوره افراد را برای حضور در دوره کارشناسی ارشد کاملا اماده میکند. برای پذیرش در این مقطع باید انگیزه نامه قوی ای ارائه کنید.
هم چنین نیاز به مدرک زبان با نمره ایلتس 6.5، مدرک دیپلم و لیسانس دارید تا بتوانید درخواست پذیرش خود را ارسال کنید. دقت کنید که برای شرکت در رشته ای که در دوره لیسانس نیاز به دروه فاندیشن داشته است نیازی نیست که دوره ای تحت این عنوان در مقطع ارشد بگذرانید.

پذیرش در مقطع دکترا

تحصیل در دوره دکترا در کشور انگلیس نیازمند رزومه ای بسیار قوی است و فرد باید کارهای تحقیقاتی زیادی انجام داده باشد و مقالات زیادی در خصوص رشته خود نوشته باشد.
اما اگر رشته ای نامرتبط داشته یا تحصیلات وی در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه نامناسبی بوده و یا کارهای تحقیقاتی او مورد قبول نیستند یا به میزان کافی مقاله ندارد باید در دوره پیش دکترا شرکت کند و یا مقطع کارشناسی ارشد را دوباره در دانشگاه های انگلیس بگذراند.
این کار به فرد کمک میکند تا هم سطح علمی و زبان خود را بالا ببرد و هم اینکه با در دست داشتن رزومه ای قوی بتواند بسیار راحت تر بورسیه کامل دوره دکترا را از آن خود کند.
اما فردی که از شرایط مناسبی برای دوره دکترا بهره مند است باید به دنبال استاد راهنما و سوپروایزر در دانشگاه مورد نظر خود باشد.
این کار تماما به دانشجو بستگی دارد و پس از مکاتبات بسیار و تحقیقات صحیح به نتیجه خواهد رسید. اساتید برتر هر دانشگاه به دنبال دانشجوهای برتر هستند بنابراین رزومه قوی میتواند در پیدا کردن اساتید مجرب بسیار به شما کمک کند.

کلام اخر

اگر به دنبال تحصیل رایگان هستید باید شهروند انگلیس باشید. این امر در صورتی رخ میدهد که از طریق خانواده خود، پدر یا مادر و یا حتی پدربزرگ و مادربزرگ خود شهروند این کشور محسوب شوید.
در غیر اینصورت برای تحصیل در انگلستان با مدرک دیپلم و هر شرایط دیگری باید هزینه پرداخت کنید. اگر نمیتوانید از پس این هزینه ها بربیایید پس رزومه خود را قوی کنید تا به عنوان فردی با نبوغ بالا به شما یکی از بورسیه های تحصیلی این کشور تعلق بگیرد.
دقت کنید که کشور انگلیس از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار است و لذا میتوانید با سرمایه گذاری روی دوران تحصیلی خود به اینده کاری بهتری دست پیدا کنید و در نهایت هزینه ها را جبران کنید.