آموزش بهینه سازی Anchor Text

اهمیت انکرتکستا (Anchor Text) در مباحث آموزش سئو خیلی زیاده چون که سئو سایت رابطه تنگاتنگی با، استفاده حداکثری از هر لینک داره. پس به آموزش بهینه سازی Anchor Text می پردازیم.

anchor text عنصر مهمیه که می تونه پتانسیل لینک رو آزاد کنه، تا جایی که گوگل مجبور شد اولین بروزرسانی الگوریم پنگوئن رو در سال ۲۰۱۲ ارائه کنه و واسه بهینه سازی anchor textا روشی ارائه دهد.

اما به چه دلیل بهینه سازی؟ واسه اینکه انکر تکست یکی از معیارهای گوگل واسه مشخص کردن موضوع و کلمات کلیدی یه صفحه س. پس وقتی شما با یه متن خوب به یه صفحه از سایت خود لینک می دین، این متن می تونه به گوگل در تشخیص موضوع صفحه کمک کنه.

در گذشته، نوشتن انکر تکست واسه لینکا خیلی کار سختی نبود. یعنی همین که لینکای زیادی با کلید واژه اصلی خود میساختین، واسه کسب رتبه خوب تو یه کلید واژه کافی بود.

اما امروزه به دلیل هوشمند شدن الگوریتم گوگل، بهینه سازی انکر تکست واسه لینکا کمی سخت شده و لازمه نکاتی در اون رعایت شه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که وگرنه احتمال جریمه شدن صفحه شما بسیار بالاست.

سرفصل محتوا

  • anchor text و الگوریتم پنگوئن گوگل
  • شناخت درست الگوریتم پنگوئن
  • واسه بهینه سازی انکر تکستا روش هدف دار داشته باشین
  • چند نکته مهم درباره الگوی پخش مناسب و تنوع متن لینکا!
  • اهمیت اولین انکر تکست در صفحه
  • بقیه چند تا نکته مهم در بهینه سازی انکر تکست
      • انکر تکست خوب باید با محتوای صفحه در رابطه باشه
      • به سایتای اسپم لینک ندین
      • اسپم

      • anchor textهای مربوط به محتوا بسازین
      •  یه نکته روانشناسی
      • روانشناسی

  • بهینه سازی انکر تکستِ لینکای داخلی رو جدی بگیرین
  • از بهینه سازی زیادتر از اندازه دوری کنین
  • انکر تکست هاتون رو تحلیل و بررسی کنین
  • کلام آخر

anchor text و الگوریتم پنگوئن گوگل

سال ۲۰۱۲ بود که الگوریتم پنگوئن گوگل واسه اولین بار معرفی شد. همونطور که در مقدمه این مطلب گفتم، قبل از معرفی این الگوریتم، شما خیلی راحت می تونستید در گوگل یه رتبه عالی بدست بیارین. فقط کافی بود انکر تکست تموم بک لینکای خود رو برابر با کلید واژه تون انتخاب کنین.

بک لینک

درست مثل این که بخواین آب نبات یه بچه رو از دستش بدزدید. پس روزانه بر تعداد سایتای اسپم و لینک های فیک اضافه می شد و این موضوع کم کم داشت تبدیل به یه مشکل بزرگ واسه نمایش یافته های سالم می شد.

پس لازم بود گوگل دست به کار شه و جلوی این موضوع رو یه بار واسه همیشه بگیره. و همینطور هم شد. گوگل الگوریتم پنگوئن رو معرفی کرد. و با این بروزرسانی بود که قوانین بازی لینک سازی به کل تغییر کرد.

انتشار الگوریتم پنگوئن ۱٫۰ در آوریل ۲۰۱۲، SERPs رو با تاثیرگذاری ۳% روی همه عبارتای جستجو شده به زبانای انگلیسی، آلمانی، چینی، عربی و دیگه زبانای معروف، عوض کرد. از اون زمان تا حالا این الگوریتم دست کم پنج بروزرسانی اصلی داشته.

از اونجا که گوگل آپدیتای پنگوئن رو به طور دوره ای ارائه می کنه، بعضی کارشناسان سئو و بازاریابی اینترنتی از این فضای خالی استفاده می کنن و صفحات خود رو با فوت وفن anchor text کلاه خاکستری ارائه میدن (مثلا anchor textهای هدف دار، لینکای بی کیفیت) و البته بعد هم به خاطر انجام اینجور کاری جریمه می شن.

واسه رابطه بین anchor text و آپدیتای پنگوئن، قانون سرانگشتی ذکر می کنه؛ دستورهای گوگل رو دنبال کنین و تلاش نکنین سیستم رو با به کار گیری روشای غیرمنطقی anchor text هک کنین. چون که دیر یا زود، گوگل بروزرسانی جدیدی ارائه میده و تاثیر منفی بر SERP می ذاره.

هدف پنگوئن چی بود؟ شناسایی اون وب سایتایی که از روشای کم کیفیت و اسپم واسه لینک بیلدینگ خود استفاده می کردن تا بدین وسیله موتور جستجوی گوگل رو گمراه کنن. نتیجه چی بود؟

با بروزرسانی پنگوئن، تماشاگر یه تغییر بزرگ در رتبه بندی گوگل بودیم. بسیاری وب سایتا از صفحه اول یافته های جستجو حذف شدن و جای خود رو به سایتای با کیفیت تر دادن.

اما چیجوری ربات گوگل می تونست این لینکای اسپم و فیک رو پیدا کنه؟ جواب ساده س!: انکر تکست.

گوگل یه منطق ساده داشت: در حالت طبیعی، هیچوقت تموم بک لینکای یه سایت از کلید واژه “طراحی سایت” استفاده نمی کنن. پس اگه تعداد این بک لینکای هدفگیری شده زیاد باشه، باید به صورت دستی و با هدف کسب رتبه گوگل ساخته شده باشن.

حالا فکر کنم بهتر بفهمین که به چه دلیل بهینه سازی انکر تکست واسه یه سئو خوب، حیاتیه.

شناخت درست الگوریتم پنگوئن

، واسه بهینه سازی انکر تکستا، در اول لازمه درک درستی از چگونگی کار گوگل پنگوئن داشته باشین و بفهمین که این الگوریتم چیجوری انکر تکست رو تحلیل می کنه و سایتای خطاکار رو می شناسه.

نگران نباشین، این موضوع خیلی پیچیده نیس. اما واسه اینکه مطمئن بشوید که سایت شما هیچوقت جریمه نمی شه، لازمه.

گوگل پنگوئن این جوری کار می کنه:

  • شما یه بک لینک می کنین.
  • گوگل این بک لینک شما رو ایندکس می کنه.
  • گوگل این بک لینک جدید رو در دیتابیس خود واسه سایت شما قرار میده، که به اون پروفایل لینکا (link profile) هم میگن.
  • و این سه مرحله دوباره و دوباره تکرار می شه و نتیجه یه پروفایل از لینکای شماس که الگوریتم پنگوئن می تونه اونو بررسی کنه.
  • و اسپما شناسایی می شن!

الگوریتم گوگل این پروفایل رو بررسی می کنه و اونو با بهینه سازی داخلی سایت شما واسه کلمه های کلیدی مورد نظرتون بررسی می کنه.

اگه که محتوای داخلی شما واسه کلید واژه “طراحی سایت” بهینه شده باشه و تموم انکر تکستاتون هم مربوط به این کلمه باشن، پس قراره جریمه شید.

تطبیق بیشتر انکر تکستاتون با یه کلید واژه + محتوای بهینه شده به خاطر همین کلید واژه = جریمه گوگل پنگوئن

واسه بهینه سازی انکر تکستا روش هدف دار داشته باشین

نحوۀ به کار گیری انکر تکستا واسه لینک دادن و پخش کلمات کلیدی در اونا، می تونه عامل صعود یا سقوط رتبه سایت شما در یافته های جستجو باشه. پس لازمه که شما واسه نوشتن متنای درست انرژی بذارین.

این مطلب را هم بخوانید :
منتظر فیلم‌های جدید هری پاتر باشید!

در همینجا باید ذکر کنیم که خبری از یه اصل یا قانون کلی واسه بهینه سازی انکر تکست و نحوۀ پخش اون نیس، اما تو یه سایتای معتبر انگلیسی، یه الگوی باحال (از سایت semrush) در این مورد وجود داشت. طبق این الگو، نحوۀ پخش انکر تکست واسه لینکاتون باید به شکل زیر باشه:

  • انکر تکست نام تجاری: ۴۰%
  • انکر تکست اختصاصی/ شکلای جور واجور دیگه انکر تکستا: ۲۵%
  • انکر تکست عریان: ۱۵%
  • انکر تکست کلید واژه + نام تجاری: ۵%
  • انکر تکست Partial Match (تطبیق نسبی): ۵%
  • انکر تکست عمومی: ۱% تا ۵%
  • انکر تکست طولانی (دم دراز): ۲% تا ۴%
  • انکر تکست Exact Match (تطبیق دقیق): کم تر از ۱%

پس نمودار پخش یه سایت معتبر مثل تصویر زیر میشه:

همونطور که می ببینن، استفاده دقیق از کلید واژه واسه بهینه سازی انکر تکست در جهان (بر خلاف وضعیت ایران) خیلی عادی نیس و در مقابل، از نام برند، متن اختصاصی و همینطور لینک عریان، بسیار استفاده می شه.

این نتیجه یه لینک سازی سالم و طبیعیه. که یعنی وقتی اتفاق میفته که سایت مورد نظر دارای اعتبار بالایی در اینترنت باشه و در نتیجه بتونه لینکای بسیاری رو از راه سایتای دیگه دریافت کنه.

دقیق ترین نمونه از این نوع لینک سازی رو میشه در سایتی مثل دیجی کالا دید که به عنوان یه برند معتبر در اینترنت شناخته می شه.

ما هم اصلا فکر نمی کنیم که این راه و روش واسه بهینه سازی سایتای معمولی خیلی مناسب باشه. به خاطر همین پیشنهاد می کنیم تمرکز خود رو بیشتر روی تطبیق نسبی متن لینک، به کار گیری کلمات کلیدی برابر (یا LSI Keywords) و همینطور تکستای طولانی بذارین.

سئو

چند نکته مهم درباره الگوی پخش مناسب و تنوع متن لینکا!

به نظر من، شما حتماً باید یه روش هدف دار کلی پخش واسه روند لینک سازی خود درست کنین و در اون مشخص کنین که چند درصد از لینکا رو به هر کدوم از شکلای جور واجور انکرتکست اختصاص میدید. البته، واسه اینکار باید به چند نکته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اونا رو در ادامه میاریم:

به کار گیری انکرتکستای عمومی، عریان و نام تجاری معمولاً باعث رقیق شدن آمار انکرتکستای کلیدی شما می شه و می تونه در جریمه نشدن اثر داشته باشه.

شایدً نام برند شما فارسیه. ولی دامنه های وب انگلیسی هستن. پس گوگل چیجوری باید نام برند شما رو تشخیص بده و واسه لینک شدن همیشگی با این نام، شما رو جریمه نکنه؟

چندین راه جور واجور واسه اینکار هست. مثلاً بررسی عنوانای سئو سایت شما. با اینحال ما اطلاعاتی دقیقی در این مورد نداریم. در واقع، هیچ بعید نیس که گوگل نام تجاری شما رو به عنوان یه کلید واژه شناسایی کنه. پس بهتره در به کار گیری اونم زیاده روی نکنین و علاوه بر نام فارسی از نام انگلیسی سایت خود هم استفاده کنین.

دست کم مزیّت به کار گیری نام برند اینه که باعث رقیق شدن آمار کلمه های کلیدی در لینکاتون می شه. اما وقتی که کلید واژه اصلی شما با نام برندتون برابر باشه، دیگه این موضوع صادق نیس و باید با دقت بیشتری از این انکر تکست استفاده کنین.

بهتره قبل از ایجاد یه الگو واسه روند لینک بیلدینگ خود، چگونگی پخش متن لینکا در سایتای معتبرِ حوزۀ کاری خود رو بررسی کنین. اینطوری شما درک بهتری از موضوع به دست میارید و می تونین بهترین روش رو در سایت خود بکار بگیرین.

اهمیت اولین انکر تکست در صفحه

تجربه به ما جدیدیا نشون داده که وقتی دو انکر تکست متفاوت به یه URL برابر لینک شده باشن، گوگل فقط به انکر تکست اول اعتبار می بخشه. پس وقت خود رو با دادن چندین لینک با انکرتکستای جور واجور به یه صفحه ثابت تلف نکنین.

به جای اینکار می تونین به مطالب و صفحات دیگه سایت خود لینک بدین و اینطوری، اونا رو بیشتر به گوگل بشناسانید.

بقیه چند تا نکته مهم در بهینه سازی انکر تکست

، حالا که فهمیدین به چه دلیل نوشتن یه متن خوب واسه لینک و ایجاد تنوع در این متنا همیّت داره، بیایید ببینیم که واسه بهینه سازی انکر تکست باید چه نکاتی رو رعایت کنیم:

انکر تکست خوب باید با محتوای صفحه در رابطه باشه

واسه اینکه متن یه لینک بتونه بیشترین تاثیر رو روی سئو شما بزاره، باید با محتوای هر دو صفحه (هم صفحه لینک دهنده و هم صفحه لینک گیرنده) در رابطه باشه.

اگه بخوایم ساده بگیم، هرچه محتوای این دو صفحه با کلید واژه انتخابی شما واسه متن لینک بیشتر در رابطه باشه، تاثیر اون روی رنک گوگل شما بیشتر میشه.

پس اگه کلید واژهِ هدف تون لینک بیلدینگه، واسه ایجاد یه لینک خوب لازمه دو کار انجام بدین. اول باید یه راهنمای کامل درباره لینک بیلدینگ بنویسین تا یه صفحه غنی و در رابطه درباره این موضوع داشته باشین.

بعد هم با کلید واژه لینک بیلدینگ به این صفحه لینک بدین. (یعنی دقیقاً همون کاری که ما در وبلاگ خود کردیم.) یا اگه کلید واژه هدف تون لوله کشی در تهرانه، نوشتن یه پست درباره پیدا کردن بهترین خدمات لوله کشی تو تهران و لینک کردن به این صفحه با به کار گیری کلید واژه لوله کشی تو تهران، روش مناسبی واسه به دست آوردن رتبه خوب در گوگل میشه.

البته یادتون نره که این نوع لینکا معمولاً از نظر گوگل یه تطبیق دقیق حساب می شن و زیاده روی در به کار گیری اونا می تونه تاثیر منفی داشته باشه.

به سایتای اسپم لینک ندین

، هممون میدونیم که داشتن لینک از یه سایت معتبر، تاثیر بسیار خوبی روی سئوی سایت داره. در کنار این موضوع، سایتایی که به اونا لینک می دید هم نقش مهمی روی رتبه بندی سایتتون در یافته های جستجو دارن.

پس وقتی که به یه سایت دیگه لینک می دین، مطمئن شید که این سایت مشغول اسپم کردن واسه یه کلید واژه دقیق نیس.

لزومی نداره در این جوری شرایط درگیر مسئلۀ رد و بدل کردن لینک شید. به جای اینکه وقت خود رو صرف لینک گرفتن از سایتای اسپم کنین، بهتره که با چند سایت معتبر و در رابطه در بخش کاری خود رابطه برقرار کنین.

این مطلب را هم بخوانید :
معروف‌ترین دوقلوهای دنیای ورزش+عکس

anchor textهای مربوط به محتوا بسازین

با گذشت زمان، گوگل الگوریتم خود رو به شکلی پیشرفت میده که محتوای صفحات وب رو بهتر فهمیده باشه. از سال ۲۰۱۵، گوگل در حال آزمایش DeepMind، تکنولوژی پردازش زبون طبیعیه که به هوش مصنوعی این امکان رو میده مانند آدما چیزی بیاموزد.

اگه anchor text یا لینکای در رابطه به محتوا در صفحه قرار داشته باشه، گوگل در درک اونا مشکلی نداره.

مشکلی

اگه لینک داخلی با anchor text نامربوط در سایت بذارین، احتمال اینکه رنک سایت شما در یافته های جستجو تحت تاثیر منفی قرار بگیره هست. این مسئله واسه بک لینکای با anchor text نامربوط هم صدق می کنه.

گوگل تاکید زیادی روی تجربه کاربری داره. به خاطر همین هم تلاش زیادی واسه تولید در رابطه ترین محتوا می کنه. ، anchor textهای نامربوط با لینکای نامربوط، کاربران رو به محتوای نامربوطی هدایت میکنن که گوگل خوشش نمیاد.

 یه نکته روانشناسی

از اونجا که کاربران صفحات رو به دقت نخونده و سرسری اونا رو نگاه می کنن، اولین پاراگرافای ابتدایی صفحه، سرتیترها (headings)، تیترهای داخلی (subheadings) و تصاویر اون از اهمیت بالایی بهره مند هستن و مردم به این نقاط بیشتر توجه می کنن. پس، بهتره anchor textهای خود رو در این بخشای حساس صفحات بذارین تا اندازه کلیک این صفحات و رابطه کاربر رو با اونا زیاد کنین.

البته واسه این کار زیاد هم وسواس به خرج ندین. اگه کاربران anchor text مورد نظر خود رو پیدا کنن، روی اون کلیک می کنن تا ببینن در لینک اون چه خبره.

بهینه سازی انکر تکستِ لینکای داخلی رو جدی بگیرین

درسته که بیشتر کارشناسان سئو روی لینک سازی داخلی تاکید دارن، اما هیچ کدامشون استفاده زیادتر از اندازه از کلمات کلیدی در انکر تکست رو به شما پیشنهاد نمی کنن. یادتون نره که لینک سازی داخلی هم اهمیّت بسیاری در تشخیص موضوع سایت شما به وسیله گوگل داره. استفاده زیادتر از اندازه از انکر تکست Exact Match یا تعداد خیلی از کلمات کلیدی در متنِ لینک، روی لینک بیلدینگ طبیعی شما تاثیر منفی داره.

تلاش کنین از شکلای جور واجور انکر تکستای جور واجور استفاده کنین. یا اگه حتماً می خواین در متن خود کلمات کلیدی داشته باشین، بروی کلمات کلیدی طولانی (Long Tail) تمرکز کنین.

مثلا می تونین به جای عبارت لینک بیلدینگ از با لینک بیلدینگ پیشرفته آشنا هستین؟، استفاده کنین. اینطوری شمام از کلید واژه خود استفاده کردین و هم به گوگل نشون دادین که تموم تمرکز شما فقط بروی کلید واژه مورد هدفتون نیس.

از بهینه سازی زیادتر از اندازه دوری کنین

گوگل  anchor textهای زیادتر از اندازه غنی رو دوست نداره. anchor text اسپمی که فقط با کلید واژه درست شده باشه، خط قرمز گوگله. این anchor textها نشون دهنده بک لینکای دستکاری شده هستن که شک نداشته باشین با جریمه مواجه می شن.

به جای اون، تلاش کنین anchor text خود رو طبیعی و در جای مناسبی بذارین. مثلا، به جای قرار دادن anchor text “شرکت پیشرفت نرم افزار” در همه پستای مهمون، تلاش کنین از anchor textهایی مانند “شرکتایی که نرم افزار رو پیشرفت میدن” یا ” قابل اعتمادترین پیشرفت دهندگان نرم افزار” استفاده کنین.

انکر تکست هاتون رو تحلیل و بررسی کنین

وقتی که در حال ساخت بک لینک هستین، تحلیل و بررسی انکر تکستا لازمه.

انکرتکستاتون نباید زیادتر از اندازه بهینه سازی شده باشن و همه چیز باید طبیعی به نظر برسه. شما می تونین با ایجاد یه فایل Excel، انکرتکست هاتون رو دسته بندی کنین و به دقت وضعیت سایت خود رو دنبال کنین.

اینطوری هر زمان که مشغول ساخت لینک بودین، با نگاه کردن به این فهرست میدونید که از کدوم انکر تکست نباید استفاده کنین یا از کدوم انکر تکست به اندازه کافی استفاده نکردین.

یه راه ساده تر اینه که از وسایل Ahrefs و SEMrush استفاده کنین تا بتونین روند مدیریت و بهینه سازی انکر تکستا رو بهتر انجام بدین.

کلام آخر

روشای بهینه سازی anchor text درزمان زمان تکامل پیدا می کنن. از اونجا که خیلی از این روش ها با آپدیتای پنگوئن تغییر می کنن، به طبیعی و موثر نگه داشتن anchor textهای خود توجه زیادی داشته باشین. چون که طبیعی بودن اولین چیزیه که واسه گوگل مهمه.

همونطور که به شما گفتیم، در آخرین بروزرسانی گوگل، فعالیت پنگوئن به صورت لحظه ای شده. این یعنی جریمه گوگل در هر بار بررسی سایت شما می تونه اتفاق بیفته و پس باید به طور کاملً حواستون باشه که تعداد انکرتکستای Exact Match سایت، از یه حد مشخص بیشتر نشه.

پس واسه اینکه مطمئن شیم شما به درستی متن لینکای خود رو می نویسید، بیایید دوباره و به صورت خلاصه چند تا نکته مهم این مطلب رو با هم مرور کنیم: واسه بهینه سازی درستِ انکر تکستا بهتره از محتوای صفحه و موضوع اون کمک بگیرین.

هم اینکه پیشنهاد می کنیم یه روش هدف دار کلی واسه روند لینک بیلدینگ خود داشته باشین تا بتونین تنوع بالایی رو در انکر تکستای خود بسازین. این رو هم یادتون نره که کم خطرترین متنا، سه نوع تکست عمومی ،عریان و نام تجاری ان و به کار گیری اونا می تونه در رقیق شدن آمار کلمات کلیدی شما در متن لینکا اثر داشته باشه.

انکر تکستای  ارگانیکی که مربوط به محتوای تخصصی شمان و وب سایتای حریف از اونا استفاده میکنن، می تونن اهمیت بالایی داشته باشن.

از لینکای بی کیفیت غافل نشید. اگه anchor textهای شما زیادتر از اندازه هستن، لینکای خود رو بررسی کنین و اونایی که از وب سایتای نامربوط و نامعتبر میان رو خط بزنین.

به عنوان جمع بندی باید بگم، باید با گوگل روراست باشین. حواستون باشه تلاش نکنین سیستم رو دور بزنین، این کار در دراز مدت جواب نمیده. به جای این کار، مطمئن شین که anchor textهای طبیعی می کنین (از بهینه سازی زیادتر از اندازه دوری کنین، anchor textهای در رابطه استفاده کنین و لینک وب سایتای بی کیفیت رو درج نکنین) و با این کار به رنک گرفتن صفحات خود کمک کنین

منبع: newseo.ir – novin.com