جدیدترین «رژیمی» که در رسانه های اجتماعی مطرح شده رژیم «وایکینگی» نام داره. طرفداران این رژیم لاغری ادعا می کنن می تونین با خوردن غذاهای «وایکینگی»، یا همون غذاهای سنتی که مصرف اون در بین مردم اروپای شمالی رواج داره، سلامتی خود رو بهبود ببخشین. چندین تحقیق هم نشون دادن این رژیم، کمه کم در کوتاه مدت، می تونه وزن رو پایین بیاره و سلامتی شما رو بهبود بخشد. مشاهده ی این حقیقت که میزان چاقی در کشورای اسکاندیناوی خیلی کمتر از آمریکاس هم نشون می ده این رژیم می تونه اثر داشته باشه.

این مقاله رو بخونین تا اطلاعاتی در مورد رژیم وایکینگی به دست بیارین، اطلاعاتی مثل چه بخورین، چه نخورید، و این رژیم لاغری چه فوایدی داره. این مقاله نتایج بعضی تحقیقات و بعضی نکات مفید درباره این رژیم رو در اختیار شما قرار می ده.

 

رژیم وایکینگی چیه؟

همونجوریکه از اسمش پیداست، به رژیمی میگن که بر غذاهای سنتی کشورهای اسکاندیناوی (نروژ، دانمارک، سوئد، فنلاند و ایسلند) متمرکزه.

در سال ۲۰۰۴، گروهی تشکیل شده از کارشناسان تغذیه، دانشمندان و سرآشپزها، رژیم وایکینگی رو به وجود آوردن. هدف این رژیم، جنگ با میزان در حال افزایش ی چاقی و روشای ناپایدار کشاورزی در کشورای اسکاندیناوی بود.

در مقایسه با رژیمای غربی، این رژیم شکر و چربی کمتری داره و عوضش فیبر، ماهی و غذاهای دریایی اون دو برابره.

چه بخوریم و چه نخوریم

رژیم وایکینگی بر مصرف منابع غذایی پایدار و محلی تأکید داره، به ویژه غذاهایی که علم تغذیه ی «شاخص» اونا رو سالم می شمارد.

  • بیشتر بخورین: میوه ها، توتا، سبزیجات، بُنشن ، سیب زمینی، غلات کامل، آجیل، دانه ها، نون چاودار، ماهی، غذاهای دریایی، لبنیات کم چرب، گیاهان دارویی، ادویه جات، روغن کلزا (کانولا).
  • تا حدی بخورین: گوشت شکار، تخم مرغ محلی، پنیر و ماست.
  • کمتر بخورین: دیگر گوشتای قرمز و چربیای حیوانی.
  • نخورید: نوشیدنیای شیرین شده با شکر، شکرهای افزودنی به غذا، گوشت فرآوری شده، مواد افزودنی به غذا و غذاای آماده و فست فود.

رژیم وایکینگی خیلی مثل به رژیم مدیترانه ایه. این رژیم بیشتر روی روغن کانولا تمرکز می کنه تا روغن زیتون خالص، و این بزرگترین فرق این دو رژیمه.

همونجوریکه منتقدان این رژیم به درستی اشاره کردن، خیلی از غذاهای رژیم وایکینگی در روزگار گذشته در کشورای اسکاندیناوی اصلا استفاده نمی شدن.

این غذاها مثل لبنیات کم چرب و روغن کانولا غذاهای مدرن هستن. میوه ها هم، غیر از چند نوع توت، در شمال خوب رشد نمی کنن.

نتیجه گیری

رژیم وایکینگی بر مصرف غذاهای سنتی کشورای اسکاندیناوی اصرار داره. این رژیم خیلی مثل رژیم مدیترانه ایه، و تا حد زیادی بر غذاهای گیاهی و دریایی تمرکز داره.

رژیم وایکینگی و کاهش وزن

چندین تحقیق، اثرات رژیم وایکینگی رو بر کاهش وزن بررسی کردن.

در تحقیقی که روی ۱۴۷ زن و مرد دارای اضافه وزن انجام شد، افرادی که تحت رژیم وایکینگی قرار گرفتن ۷۴ کیلوگرم وزن کم کردن، در حالی که کسائی که رژیم دانمارکی معمولی داشتن فقط ۵۱ کیلوگرم وزن کم کردن.

این نتیجه خیلی مهمه، به ویژه که افراد مجبور نشدند در این رژیم کالری کمتری مصرف کنن. اما تحقیقی که یک سال بعد انجام شد نشون داد افرادی که رژیم وایکینگی گرفته بودن دوباره به وزن قبلی خود بازگشتند.

این نتایج، از نتایج عادی تحقیقات بلندمدت درباره کاهش وزن هستن. افراد در اول وزن خود رو کاهش میدن، ولی در مدت یک یا دو سال دوباره به وزن قبلی خود باز می گردن.

تحقیق دیگری کارکرد مثبت رژیم وایکینگی در کاهش وزن رو نشون می ده. در این تحقیق ۶ هفته ای، افرادی که رژیم وایکینگی گرفته بودن ۴٪ وزن خود رو از دست دادن. این مقدار خیلی بیشتر از وزنیه که افراد دارای رژیم استاندارد از دست دادن.

نتیجه گیری

به نظر می رسه حتی اگه افراد کالری کمتری مصرف نکنن هم رژیم وایکینگی واسه کاهش وزن در کوتاه مدت کارآمده.

فواید رژیم وایکینگی واسه سلامتی

تغذیه سالم تنها باعث کاهش وزن نمی شه، بلکه می تونه تا حد زیادی سلامت متابولیک بدن رو بهبود ببخشد، و خطر دچار شدن به مریضیای طولانی زیادی رو کاهش بده. چندین تحقیق به بررسی اثر رژیم وایکینگی بر سلامتی پرداخته ان.

فشار خون

در تحقیقی ۶ ماه که روی شرکت کنندگان دارای اضافه وزن انجام گرفت، مشخص شد در مقایسه با افرادی که رژیم معمولی داشتن، فشار خون انقباضی و انبساطی شرکت کنندگان تحت رژیم وایکینگی به ترتیب ۱۵ و ۲۳ درجه کمتر بود.

محققین در تحقیق ۱۲ هفته ای دیگری به این نتیجه رسیدن که رژیم وایکینگی باعث می شه فشارخون و کلسترول بالا در افراد کم بشه.

کلسترول و تری گلیسیریدا

با اینکه رژیم وایکینگی پر از غذاهای مناسب واسه قلبه، ولی اثرات اون روی کلسترول و تری گلیسیرید برابر نیس. بعضی تحقیقات، ولی نه همه اونا، نشون میدن این رژیم تری گلیسیرید رو کم می کنه، ولی اثر اون بر کلسترول «ال دی ال» (LDL) و «اچ دی ال» (HDL) اون قدر کمه که از نظر آماری اهمیتی نداره.

تحقیقی دیگر کاهش کمی رو در نسبت LDL-c/HDL-c و نسبت Apo B/Apo A1 و کلسترول غیر «اچ دی ال» نشون می ده که همه جزو عوامل خیلی خطرآفرین واسه مریضیای قلبی هستن.

کنترل قندخون

به نظر نمی رسه رژیم وایکینگی اثر زیادی بر کاهش سطح قندخون داشته باشه، اما محققان در تحقیقی دیگر به این نتیجه رسیدن که این رژیم، قندخون ناشتا رو کمی کم می کنه.

نا آرومی

نا آرومی طولانی از نشونه های اصلی خیلی از مریضیای خطرناکه. تحقیقاتی که در مورد رابطه رژیم وایکینگی و نا آرومی انجام شده ، نشون دهنده ی نتایج متناقضی هستن. در تحقیقی، بیان کننده «سی آر پی» (CRP) نا آرومی در اثر این رژیم کم شد اما در تحقیقات دیگر هیچ نتیجه معنی داری دیده نشد.

پژوهشی دیگر نشون داد رژیم وایکینگی میزان ظاهر شدن ژنای مربوط به نا آرومی در بافتای چربی بدن رو کم می کنه.

نتیجه گیری

به نظر می رسه رژیم وایکینگی واسه کاهش فشار خون مناسبه. اثرات رژیم وایکینگی بر کلسترول، تری گلیسیرید، سطح قندخون و نشانگرهای تورم، ضعیف و مخالف هستن.

جنبه ی محیطی رژیم وایکینگی

رژیم وایکینگی از دیدگاه محیطی می تونه انتخاب مناسبی باشه. این رژیم روی غذاهای محلی که با روشای کشاورزی پایدار تولید شدن تمرکز می کنه. بعضی طرفداران این رژیم هم به بقیه پیشنهاد می کنن از غذاهای ارگانیک استفاده کنن.

پیام اصلی

نتایج تحقیقات درباره رژیم وایکینگی خیلی دهن باز کن نیستن. این رژیم باعث کاهش وزن کوتاه مدت می شه، و تا حد کمی فشارخون و نشونه های تورم رو کم می کنه، ولی این نتیجه ها ضعیف و مخالف هستن.

در آخر هر رژیمی که روی غذاهای واقعی تمرکز کنه نه غذاهای غربی ناسالم، شاید بیشتر باعث کاهش وزن و بهبود سلامت می شه. این مسئله بارها در صدها تحقیق مختلف روی رژیمای متفاوت تأیید شده.

در غذاهای «اسکاندیناوی» یا «غذاخوردن مثل یک وایکینگ» هیچ جادویی وجود نداره. این رژیم موفقه چون به جای غذاهای آماده از غذاهای کامل و تک ماده ای استفاده می کنه. همین.

برگرفته از: healthline