رژیم لاغری نظامی یا رژیم لاغری یک هفته ای الان یکی از معروف ترین رژیمای لاغری در دنیاست. گفته می شه که این رژیم به شما کمک می کنه تا فورا وزن کم کنین، چیزی حدود ۴٫۵ کیلوگرم در عرض یک هفته! رژیم لاغری نظامی یک رژیم بی هزینه و لازم نیس کتابی بخرین یا غذا و مکمل گران قیمتی تهیه کنین. اما این رژیم واقعا فایده ای داره؟ و چیزی هست که بتونین امتحانش کنین؟

همراه ما باشین، در این مطلب هرچیزی رو که نیازه درمورد رژیم لاغری یک هفته ای بدونین، واسه تون توضیح میدیم.

 

رژیم لاغری نظامی چیه؟

رژیم لاغری نظامی که به اون رژیم سه روزه هم میگن، یک رژیم کاهش وزنه که به شما کمک می کنه در عرض یک هفته، حدود ۴٫۵ کیلوگرم از وزن تون کم کنین و چربی دور شکمی خود رو کم کنین. برنامه رژیم لاغری نظامی سه روز برنامه غذایی داره و چار روز بی برنامه و آزاده و این چرخه هفتگی دوباره و دوباره تکرار می شه تا زمانی که به وزن دلخواه تون برسین. طرفداران این رژیم ادعا می کنن متخصصین تغذیه ی ارتش آمریکا ی آمریکا این برنامه رژیمی رو طراحی کرده بودن تا سربازان سریع تر به اندام ایده آل برسن. اما واقعیت اینه که این رژیم لاغری غذایی، به هیچ مؤسسه ی حکومتی یا نظامی وابسته نیس. رژیم لاغری نظامی، اسامی مختلفی داره، مثل رژیم نیروی دریایی (navy diet)، رژیم ارتشی (army diet) و حتی رژیم بستنی (ice cream diet).

رژیم لاغری نظامی چیجوریه؟

رژیم سه روزه ی نظامی، طی یک دوره ۷ روزه به ۲ قسمت تقسیم می شه. در سه روز اول، شما یک برنامه از پیش تعیین شده و کم کالری واسه صبحانه، ناهار و شام دارین و هیچ بین وعده ای میل نمی کنین. کل کالری دریافتی در این سه روز تقریبا ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری در روزه، که این میزان، خیلی پایین تر از مقدار کالری دریافتی روزانه واسه یک فرد بزرگ سال حساب می شه.

در چار روز باقی مونده ی هفته، تغذیه سالم دارین و دریافت کالری تون رو به اندازه همون سه روز اول حفظ می کنین. طبق ادعای هواداران این رژیم، شما می تونین این چرخه رو هر چندبار که لازمه تکرار کنین تا به وزن مطلوب تون برسین.

  رژیم شیک پروتئین و اثر اون در کاهش وزن

برنامه غذایی

روز اول: این برنامه واسه روز اوله و حدود ۱۴۰۰ کالری داره

صبحانه:

  • یک برش نون تست با ۲ قاشق غذاخوری کره ی بادام زمینی
  • نصف یک گریپ فروت
  • و یک فنجون قهوه یا چای (انتخابی).

ناهار:

  • یک برش نون تست
  • نصف یک تنِ ماهی
  • و یک فنجون قهوه یا چای (انتخابی).

شام:

  • ۸۵ گرم گوشت همراه با یک فنجون لوبیا سبز
  • یک سیب کوچیک
  • و یک فنجون بستنی وانیلی.

روز دوم: این برنامه واسه روز دومه و حدود ۱۲۰۰ کالری داره

صبحانه:

  • یک برش نون تست
  • یک تخم مرغ آب پز
  • نصف موز
  • و یک فنجون قهوه یا چای (انتخابی).

ناهار:

  • یک تخم مرغ آب پز
  • یک فنجون پنیر کاتیج
  • ۵ عدد بیسکویت ترد
  • و یک فنجون قهوه یا چای (انتخابی).

شام:

  • دو عدد هات داگ بی نون
  • نصف فنجون هویج و نصف فنجون بروکلی
  • نصف موز
  • و نصف فنجون بستنی وانیلی.

روز سوم: این برنامه واسه روز سومه و حدود ۱۱۰۰ کالری داره

صبحانه:

  • یک تکه ی ۳۰ گرمی پنیر چدار
  • ۵ عدد بیسکویت ترد
  • یک سیب کوچیک
  • و یک فنجون قهوه یا چای (انتخابی).

ناهار:

  • یک برش نون تست،
  • یک تخم مرغ (روش پخت، آزاد)،
  • و یک فنجون قهوه یا چای (انتخابی).

شام:

  • یک تنِ ماهی،
  • نصف موز،
  • و یک فنجون بستنی وانیلی.

در نوشیدن قهوه یا چای آزاد هستین چون شکر و خامه به این نوشیدنیا اضافه نمی کنین. به مقدار زیاد هم آب بخورین.

۴ روز باقی مونده

چار روز باقی مونده ی هفته هم در رژیم هستین. خوردن بین وعده آزاده و هیچ گروه غذایی ای واسه تون ممنوع نیس. اما باید مقدار هر وعده رو محدود کنین تا میزان کالری دریافتی روزانه تون، کمتر از ۱۵۰۰ باشه.

قانون دیگری واسه این چار روز وجود نداره.

کسائی که محدود کردنای غذایی دارن می تونن به جای غذاهای پیشنهادی، غذاهای دیگری رو در سه روز اول مصرف کنن، اما این غذاهای جانشین باید به همون اندازه گفته شده کالری داشته باشن. مثلا اگه شما به بادام زمینی حساسیت دارین، می تونین به جای اون کره ی بادام استفاده کنین. اگه گیاهخوار هستین می تونین به جای یک تنِ ماهی، چند عدد بادام بخورین. درنهایت هدف اینه که میزان کالری دریافتی شما به همون اندازه بمونه. اگه هر وعده ی گفته شده در برنامه رو به هر دلیلی تغییر میدید، باید کالری اونو حساب کنین. طرفداران رژیم لاغری یک هفته ای پیشنهاد می کنن آب لیموی گرم بخورین اما از نوشیدنیایی که شیرین کنندهای مصنوعی دارن، خودداری کنین. البته هیچ دلیل علمی وجود نداره که ثابت کنه این ایده ی خوبیه!

  رکود تورمی چیه و چه تاثیری بر اقتصاد داره؟ 

رژیم لاغری یک هفته ای حمایت ی علمی داره؟

هیچ مطالعه ای روی رژیم لاغری یک هفته ای انجام نشده. اما احتمال اینکه یک فرد معمولی به خاطر محدود کردن مصرف کالری در یک هفته، چند کیلوگرم از وزنش کم شه، زیاده. اگه کالری ورودی به بافت چربی، کمتر از کالری خروجی اون باشه، چربی سوزی روی میده. طرفداران این رژیم باور دارن ترکیبات غذایی جور واجور در این برنامه باعث می شه این رژیم لاغری، سودمند باشه چون ترکیبات غذایی تعیین شده در رژیم غذایی لاغری، متابولیسم و چربی سوزی رو افزایش می ده، اما حقیقتی پشت این ادعا وجود نداره.

قهوه و چای سبز شامل ترکیباتی هستن که می تونن متابولیسم رو تا حدودی افزایش بدن، اما تا الان هیچ ترکیب غذایی که بتونه اینجور اثری داشته باشه شناخته نشده. اگه شمام نگاهی به غذاهای موجود در این برنامه بندازین خواهید دید که شباهتی به خوراکیای چربی سوز نداره.

غذاهایی که شامل پروتئین بالایی هستن، بیشتر از هر غذای دیگری، متابولیسم رو افزایش میدن. اما بیشتر غذاهای رژیم لاغری نظامی، کم پروتئین و پُرکربوهیدرات هستن که ترکیب مناسبی واسه کاهش وزن نیس.

گروهی ادعا می کنن که این رژیم، فوایدی مثل روز ه ی متناوب داره. اما هیچ نوع شباهتی بین روزه و رژیم لاغری نظامی مشاهده نمی شه، پس این ادعا نادرسته.

رژیم لاغری نظامی بی خطر و قابل پیگیریه؟

رژیم لاغری یک هفته ای واسه یک فرد عادی خطری نداره چون کوتاه تر از اینه که آسیبی موندگار وارد کنه. اما اگه بخواهید این رژیم رو به مدت چند ماه ادامه بدین، محدود کردن مصرف کالری اون ممکنه شما رو درمعرض کمبود مواد مغذی بذاره، به ویژه اگه در روزهای آزادتان، به طور منظم سبزیجات و بقیه غذاهای مغذی مصرف نکنین.

  رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری؛ ۷ خوراکی که عفونت اچ پیلوری رو از بین می برن 

خوردن هات داگ، بیسکویت ترد و نمکی و بستنی اونم هر هفته، احتمال بروز مشکلات متابولیسمی رو ایجاد می کنه. هله هوله نباید پای ثابت تغذیه تون باشه.

درمورد قابل پیگیری بودن این رژیم هم باید بگیم رژیم لاغری نظامی تقریبا راحته و احتیاجی به ایجاد تغییرات بلندمدت در عادات نداره و تنها باید به مدت کوتاهی اراده داشته باشین. یعنی، شاید واسه حفظ وزن در دراز مدت کمکی نمی کنه، چون واسه تغییر عادتا و سبک زندگی کمکی به شما نمی کنه.

واقعا می تونین در عرض یک هفته، ۴٫۵ کیلوگرم از وزن تون کم کنین؟

رژیم لاغری نظامی به معروفیت رسیده چون ادعا داره که می تونین در عرض یک هفته، چار و نیم کیلوگرم از وزن تون رو کم کنین. از نظر تئوری، این میزان کاهش وزن واسه افراد دارای اضافه وزن که مصرف کالری شون رو خیلی محدود می کنن، امکان پذیره. اما بخش کلی ی این کاهش وزن به دلیل از دست دادن آب بدنه، نه چربی!

با کم شدن ذخیره گلیکوژن بدن، وزن آب فورا افت می کنه و این اتفاقیه که وقتی مصرف کربوهیدرات و کالری رو محدود می کنین روی می ده. این حالت، شاید وقتی روی ترازو می روید خوب باشه اما زمانی که دوباره به تغذیه ی عادی تون برگردید، این وزن از دست رفته، دوباره برمیگرده.

رژیم لاغری یک هفته ای مفیده اما نه واسه دراز مدت!

اگه قصد دارین سریع تر چند کیلوگرم از وزن خود کم کنین، پس رژیم لاغری نظامی واسه تون مناسبه. اما باید بدونین که وزنِ کم شده، خیلی زود برمیگرده. واسه همین آسون، رژیم لاغری یک هفته ای واسه اهداف بلندمدت تون خوب نیس. اگه واقعا می خواید وزن کم کنین و بعد از رسیدن به وزن مطلوب تون اونو حفظ کنین، روشای کاهش وزن زیادی وجود دارن که خیلی بهتر و سودمندتر از رژیم لاغری نظامی هستن.



 


دسته بندی : Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید