اصول راحت

هلیکوباکتر پیلوری (اچ پیلوری) باکتریایی هستن که پوشش داخلی معده رو آلوده می کنن. طبق داده های مراکز کنترل و پیشگیری از مریضی (CDC) در سال ۱۹۹۸، این باکتریا مسئول ۸۰ درصد از زخمای معده ای و ۹۰ درصد از زخمای اثنی عشری هستن. اونا می تونن باعث بروز مشکلات دیگر معده هم شن، ازجمله:

  • درد سوزشی در شکم
  • نفخ شکم
  • حالت تهوع
  • ازدست دادن اشتها
  • آروغ زدن تکراری
  • کاهش وزن بی دلیل

استفاده از درمانای متداولی مثل آنتی بیوتیکا می تونه واسه یه سری از آدما سخت باشه و با مصرف این داروها احتمال بروز مشکلات جانبی مثل تهوع، اسهال و کاهش اشتها هست. یه سری از آدما هم به آنتی بیوتیکا مقاوم هستن که این مسئله می تونه روشای عادی واسه درمان رو پیچیده کنه. درنتیجه، میزان علاقه به درمانای طبیعی درحال افزایشه.

رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری

تحقیقات in vivo (در یک محیط طبیعی، در موجود زنده) و in vitro (خارج از محیط طبیعی، در آزمایشگاه) خیلی روی درمانای طبیعی اچ پیلوری انجام شده. بیشتر درمانا، تعداد این باکتریا رو در معده کم کردن اما نتونستن اونا رو واسه همیشه ازبین ببرن.

حتما قبل از شروع یک رژیم درمانی طبیعی با دکتر تون مشورت کنین. شما نباید درمان پیشنهاد شده واسه اچ پیلوری رو با درمانای طبیعی جانشین کنین.

شما با اجازه دکتر تون می تونین از درمانای طبیعی به عنوان درمان کمکی استفاده کنین. این ممکنه اثرات داروهای عادی رو زیاد کنه.

۱. پروبیوتیکا

پروبیوتیکا، تعادل بین باکتریای خوب و بد روده رو حفظ می کنن. با توجه به مطالعه ای در سال ۲۰۱۳، مصرف پروبیوتیکا قبل یا بعد از درمان استاندارد هلیکوباکتری پیلوری ممکنه میزان ریشه کَنی باکتریا رو زیاد کنه. آنتی بیوتیکا هم باکتریای بد معده ی شما رو ازبین می برن و هم باکتریای خوب رو. پروبیوتیکا به افزایش تعداد باکتریای خوب کمک می کنن و ممکنه احتمال ابتلای شما به عفونتای قارچی به دلیل رشد بیش ازحد قارچ رو کاهش دن. محققان دلایلی کشف کردن که نشون می ده باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، بهترین نتایج رو ارائه می ده.

۲. چای سبز

مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ روی موشا نشون داد که چای سبز ممکنه به ازبین بردن و کاهش روند رشد باکتریای هلیکوباکتر کمک کنه. این مطالعه دریافت که مصرف چای سبز قبل از بروز عفونت، از نا آرومی معده جلوگیری می کنه و مصرف این چای در طول عفونت، شدت گاستریت (ورم معده) رو کم می کنه.

۳. عسل

عسل دارای خواص ضدباکتریه و به خاطر این می تونه به درمان اچ پیلوری کمک کنه. چند مطالعه از این نظریه حمایت کردن. بااین حال هیچ مطالعه ای تا به حال نشون نداده که عسل به تنهایی می تونه باکتریا رو ازبین ببره. محققان میگن که مصرف عسل با درمانای استاندارد ممکنه طول دوره درمان رو کوتاه کنه. به نظر می رسه که عسل نپخته و عسل مانوکا، بیشترین اثرات ضدباکتری رو داشته باشن.

۴. روغن زیتون

روغن زیتون هم ممکنه عفونت به دلیل باکتریای اچ پیلوری رو درمان کنه. مطالعه ای در سال ۲۰۰۷ نشون داد که روغن زیتون دارای خواص ضدباکتری قوی در مقابل ۸ گونه از باکتریای اچ پیلوریه که ۳ مورد از این جورا مقاوم به درمان هستن. روغن زیتون در اسید معده هم پایدار می مونه و خواصش رو ازدست نمی ده.

۵. ریشه ی شیرین بیان

ریشه ی شیرین بیان، یک درمانِ طبیعیِ عادی واسه زخمای معده س؛ با اچ پیلوری هم جنگ می کنه. با توجه به مطالعه ای در سال ۲۰۰۹، ریشه ی شیرین بیان مستقیما این باکتریا رو نابود نمی کنه، اما می تونه مانع چسبیدن اونا به دیوارهای سلول شه.

۶. جوانهای بروکلی

ترکیبی به نام سولفورافان در جوانهای بروکلی ممکنه در برابر اچ پیلوری مؤثر باشه. تحقیقات انجام شده روی موشا و آدما نشون می ده که این ترکیب، نا آرومی معده رو کم می کنه و ممکنه باعث کاهش کلونیزاسیون باکتری و اثرات اون شه. مطالعه ای روی افراد گرفتار به دیابت نوع ۲ و اچ پیلوری نشون داد که پودر جوانه ی بروکلی با این باکتری جنگ می کنه و موجب بهبود عوامل خطر قلبی -عروقی می شه.

۷. فتوتراپی (نوردرمانی)

تحقیقات نشون میدن که اچ پیلوری نسبت به نور آسیب پذیره. فتوتراپی از نور ماوراء بنفش واسه کمک به ازبین بردن اچ پیلوری در معده استفاده می کنه. محققان فکر می کنن که استفاده از فتوتراپی در داخل معده، خطری ایجاد نمی کنه. این روش در زمانی که به هر دلیل از آنتی بیوتیکا استفاده نمی شه، خیلی مؤثرتره.

درمانای عادی واسه عفونت اچ پیلوری

پزشکان معمولا ترکیبی از دو آنتی بیوتیک و یک داروی کاهنده ی اسید رو واسه درمان اچ پیلوری تجویز می کنن. این روش به درمان سه گانه معروفه.

اگه به آنتی بیوتیکا مقاوم باشین، ممکنه دکتر تون داروی دیگری رو به برنامه درمانی شما اضافه کنه. هدف درمان اینه که شما کمه کم از شر ۹۰ درصد از باکتریای اچ پیلوری موجود در معده تون خلاص شید.

درمان معمولا بیشتر از دو هفته طول نمی کشه. استفاده از دو آنتی بیوتیک به جای یک آنتی بیوتیک ممکنه احتمال دچار شدن به مقاومت آنتی بیوتیکی رو کاهش بده. آنتی بیوتیکایی که واسه درمان اچ پیلوری به کار می رن، عبارت ان از:

  • آموکسی سیلین؛
  • تتراسایکلین؛
  • مترونیدازول؛
  • کلاریترومایسین.

داروهای کاهنده ی اسید به پوشش داخلی معده ی شما کمک می کنن که درمون یابد. بعضی از این داروها عبارت ان از:

  • مهارکنندهای پمپ پروتون مثل امپرازول (پریلوسک) و لانسوپرازول (پِرواسید) که تولید اسید رو در معده متوقف می کنن.
  • مسدودکنندهای هیستامین مثل سایمتیدین (تاگامت) و رانیتیدین (زانتاک) که هیستامین تحریک کننده ی اسید رو می بندن.
  • بیسموت ساب سالیسیلات (پپتوبیسمول) که پوشش داخلی معده ی شما رو می پوشونه و از اون محافظت می کنه.

چشم انداز

خیلی از مردم در تموم زندگی شون این باکتری رو دارن، اما هیچ گونه علائمی از اون نمی بینند. ولی اگه این باکتری باعث نا آرومی طولانی معده شه و بی درمان بمونه، ممکنه مشکلات جدی بسازه. این مشکلات می تونن شامل زخم معده و سرطان معده باشن. اچ پیلوری، عامل خطر اصلی واسه بعضی از شکلای مختلف سرطان معده س.

طبق داده های CDC در سال ۱۹۹۸، میزان ریشه کَنی اچ پیلوری درصورتی که از یک درمان آنتی بیوتیک تأییدشده FDA استفاده شه، بین ۶۱ تا ۹۴ درصده. این میزان زمانی که آنتی بیوتیکا با یک کاهنده ی اسید ترکیب شن، به بیشترین حد می رسه. اضافه کردن درمانای طبیعی ممکنه به سرعت دادن روند درمان کمک کنه.

کاری که می تونین انجام بدین

در آمریکا پزشکان به کم آزمایشای لازم واسه تشخیص اچ پیلوری رو تجویز می کنن؛ مگه اونکه شما علائم مربوط به این عفونت رو داشته باشین. اگه نشونه های مشکوکی دارین، حتما واسه بررسی بیشتر به دکتر مراجعه کنین. خیلی از علائم عفونت اچ پیلوری با بقیه مریضیای معده مثل رفلاکس اسید و مریضی GERD مشترک هستن. تشخیص درست مریضی شما به وسیله دکتر تون خیلی مهمه تا بتونین مطمئن باشین که به درستی درمان میشید.

اگه آزمایش شما واسه عفونت اچ پیلوری مثبت بود، هرچه درمان رو زودتر شروع کنین، واسه شما بهتره. درمانای طبیعی شاید به شما آسیب نمی رسانند، اما تابه حال ثابت نشده که این عفونت رو ازبین می برن. پس هیچوقت بی نظارت دکتر تون از اونا به جای درمانای عادی استفاده نکنین.

چیجوری از عفونت بعدی جلوگیری کنین

منبع اچ پیلوری مشخص نیس و CDC هیچ گونه پیشنهاد ی رسمی واسه پیشگیری از اون ارائه نداده. کلا شما باید با شست وشوی تکراری دستا و آماده کردن غذاهایتان به شکل ای درست و سالم، بهداشت رو رعایت کنین. اگه عفونت اچ پیلوری در شما تشخیص داده شد، دوره کامل درمان تون رو تکمیل کنین تا خطر برگشت دوباره اون تا حد زیادی کم بشه.