گروه NPD تازگیا گزارش خود از آمار فروش سخت افزار و نرم افزار در ماه دسامبر سال گذشته میلادی رو به منتشر کردن رسونده که با خبرهای غافلگیرکننده ای همراه س. به گفته این گروه، پلی استیشن ۴ تونست دوباره اکس باکس وان رو در طول دسامبر و در سال ۲۰۱۵ به صورت کلی شکست دهد؛ سونی هم یه چند وقت پیش اعلام کرد که با فروش ۵٫۷ میلیون واحدی در تعطیلات کریسمس، کل فروش کنسول نسل هشتمی پلی استیشن ۴ حالا به مرز ۳۶ میلیون واحد رسیده.

در دسامبر، هم پلی استیشن ۴ و هم اکس باکس وان، بهترین ماه خود رو از دید واحدهای سخت افزاری فروخته شده گذروندن. بعد از گذشت حدود ۲۶ ماه از عرضه کنسولای نسل هشتم، اکس باکس وان و پلی استیشن ۴ در کل تا ۴۷ درصد کارکرد بهتری نسبت به اکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ از خود به جای گذاشته ان.

البته باحال اینجاس که این افزایش فروش و کارکرد، رابطه زیادی با فصل تعطیلات گذشته نداره و در ماه اکتبر، نسل هشتم کنسولای بازی به رشد ۳۸ درصدی رسیدن و با ورود به ماه نوامبر، این عدد رو ۴۷ درصد زیاد شد. در کل باید گفت که پلی استیشن ۴، اکس باکس وان و Wii U، بهترین کارکرد ممکن رو از دید فروش سخت افزار در ماه دسامبر داشتن.

آمار عمومی

کل درآمد صنعت بازیای ویدیویی در ماه دسامبر، با کم شدن ۱٫۵ درصدی سال به سال، به ارزش ۳٫۲۲ میلیارد دلار رسید و با اینکه فروش سخت افزارهای جانبی با رشد ۱۰ درصدی به رقم ۷٫۶۱ میلیون دلار رسید اما کاهش ۳ و ۶ درصدی در بخش نرم افزار و سخت افزار دیده میشه.

در کل در سال ۲۰۱۵، کاربران ۱۳٫۱۳ میلیارد دلار واسه جفت و جور اجناس جور واجور صنعت بازیای ویدیویی خرج کردن. فروش سخت افزار با افت ۴ درصدی به ۴٫۸۶ میلیارد دلار رسید، بازیا با کم شدن کم ۲ درصدی، درآمدی برابر با ۵٫۱۷ میلیارد دلار داشتن و فروش کلی لوازم جانبی با رشد خیره کننده ۱۲ درصدی مواجه شد.

باید توجه داشت که افت فروش سخت افزار و کنسولای خونگی، شاید ارتباطی مستقیم با کم شدن درخواست واسه کنسولای نسل هفتم داره؛ چون که پلی استیشن ۳ و اکس باکس ۳۶۰، کاهش فروش ۷۱ درصدی به صورت سال به سال رو تجربه می کنن. در همین حال، کاهش فروش بازیای فیزیکی ویدیویی هم بدون معناست که مردم تمایل بیش تری به خرید عناوین به صورت آنلاین نشون میدن.

نرم افزار

همونجوریکه انتظار می رفت، بازی Call of Duty: Black Ops 3 تونست در بالاترین جایگاه جدول فروش دسامبر و سال ۲۰۱۵ قرار بگیره. با اینکه آمار فروش بازیای ویدیویی در ماه دسامبر و هم سال ۲۰۱۵ به صورت کلی، کاهش داشته اما NPD عقیده داره که این مشکل، به وجود اومده به وسیله فروش پایین عناوین کنسولای دستی و کنسولای نسل قبله.

فروش پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان به تنهایی تا ۴۸ درصد به صورت سال به سال بالا رفته و حتی Wii U هم در ماه دسامبر فروش قابل قبولی رو تجربه کرده. به طور کل، دسامبر ۲۰۱۵ بهترین ماه واسه فروش نرم افزارهای مربوط به نسل هشتم هستش و سال ۲۰۱۵ هم بهترین سال ممکن از زمان عرضه کنسولای نسل جدید هستش.

اینم بگیم که سونی با اشاره به آمار و ارقام NPD اعلام داشته که پلی استیشن ۴، بهترین و بیش ترین فروش عناوین پیشرفت دهندگان شخص سوم رو رقم زده؛ مسئله ای که با در نظر گرفتن فروش بالای کنسول پلی استیشن ۴، خیلی دور از ذهن نبود.

چارت ۱۰ بازی پر فروش ماه دسامبر ۲۰۱۵ روی تموم پلتفرما:

  1. Call of Duty: Black Ops 3 – Xbox One, PS4, Xbox 360, PS3, PC
  2. Star Wars Battlefront – Xbox One, PS4, PC
  3. Fallout 4 – PS4, Xbox One, PC
  4. Madden NFL 16 – PS4, Xbox One, Xbox 360, PS3
  5. NBA 2K16 – PS4, Xbox One, Xbox 360, PS3
  6. Grand Theft Auto V – PS4, Xbox One, Xbox 360, PS3, PC
  7. Rom Clancy's Rainbow Six: Siege – Xbox One, PS4, PC
  8. Minecraft – Xbox 360, Xbox One, PS4, PS3
  9. Minecraft: Story Mode – Xbox 360, Xbox One, PS4, PS3
  10. FIFA 16 – PS4, Xbox One, Xbox 360, PS3

چارت ۱۰ بازی پرفروش سال ۲۰۱۵ روی تموم پلتفرما:

  1. Call of Duty: Black Ops 3 – Xbox One, PS4, Xbox 360, PS3, PC
  2. Madden NFL 16 – PS4, Xbox One, Xbox 360, PS3
  3. Fallout 4 – PS4, Xbox One, PC
  4. Star Wars Battlefront 2015 – Xbox One, PS4, PC
  5. Grand Theft Auto V – PS4, Xbox One, Xbox 360, PS3, PC
  6. NBA 2K16 – PS4, Xbox One, Xbox 360, PS3
  7. Minecraft – Xbox 360, Xbox One, PS3, PS4
  8. Mortal Kombat X – PS4, Xbox One
  9. FIFA 16 – PS4, Xbox One, Xbox 360, PS3
  10. Call of Duty: Advanced Warfare – Xbox One, PS4, Xbox 360, PS3, PC

مثل همیشه باید در نظر داشت که آمار گروه NPD، تنها بازار آمریکا و اجناس فیزیکی رو شامل می شه. آمار و ارقام این گزارش، مطمئنا به طور دقیق شرایط صنعت بازیای ویدیویی جهان رو مشخص نمیکنه.