واسه چند دقیقه به شکل رو راست به این موضوع فکر کنین که کدوم جنبه از زندگی دیجیتالی تون از وجود گوگل خالی مونده؟ این شرکت بزرگ با سرویسای آنلاین و جذابی که ارائه میده خود رو هر طور که فکر کنین در زندگی ما جای داده. از راه «جی میل»، ایمیلامون رو کنترل می کنه و با «مپس» می دونه که در بیشتر وقتا دقیقاً کجا هستیم و البته به لطف «اندروید» تموم دوستان، فامیل و آشنایان ما رو هم می شناسه.

گوگل حتی می دونه که هر کدوم از ما به چه چیزایی علاقه داریم. چیجوری؟ با جستجوهایی که انجام می دیم و البته مرورگر «کروم».

شاید با خوندن این توضیح تصور کنین که گوگل زیادتر از اندازه واسه ورود به زندگی ما موفق بوده ولی تا اینجای کار، فقطً در مورد سرویسای آنلاین اون گفتیم. شرکتی که حالا گوشه ذهنتون نگران رابطه تون با اون شدین، بدون سخت افزار در آخرً در همین حد می تونه وارد زندگی تون شه و البته همونطور که میدونید، خیلی هم به این شرایط راضی نیس و می خواد بیشتر و بیشتر در موردتون بدونه.

همین شد که سال گذشته، گوگل حمله برد به سمت ساخت سخت افزار. در واقع، شرکتی به بزرگی گوگل واقعاً نمی تونه فقط به نرم افزار و سرویس اینترنتی متکی باشه و از طرفی یه تجربه کامل از رفتارای انسانی رو درک کنه تا بعداً بتونه اونا رو به نفع خودش استفاده کنه. لازمه موبایلایی بسازه که با اونا به دوست خود پیام می دیم یا یه جور کامپیوتر تولید کنه که در اون با کروم به سراغ مباحث مورد علاقه مون میریم.

آوریل گذشته (یه سال پیش) بود که گزارش شد گوگل شدیدا در حال استخدام آدمایی با استعداد در مورد پیشرفت سخت افزاه تا حرکت سریع و رو به جلویی در این بخش داشته باشه. در آخر سال میلادی ۲۰۱۶، گوگل چندین سخت افزار جدید معرفی و عرضه کرده بود. از همه رنگ و همه مدل گجتی؛ از موبایل هوشمند گرفته تا اسپیکرهای سخن فهم.

حالا یه سال گذشته و گوگل هم به مشکلاتی تازه برخورده. همین چند روز پیش، «بلومبرگ» گزارش کرد که «دیوید فاستر»، مسئول ارشد پیشرفت نسل بعدی موبایلای پیکسل، و به آمازونی برگشته که قبل از آمدنش به گوگل، در اون مشغول به کار بود. سال گذشته گوگل شانس زیادی با استخدام فاستر آورده بود، اون همون کسی بود که آزمایشگاه «Lab126» آمازون رو اداره می کرد؛ آزمایشگاهی که پیشرفت دهنده ابزارهایی مثل کیندل، موبایل فایر و البته اسپیکر اکو بود.

حالا فاستر از گوگل رفته و «جَن داوسن»، یکی از تحلیل کنندگان بخش فناوری در این باره میگه که «دلیل مشخصی وجود نداره که به چه دلیل فاستر تصمیم به ترک گوگل گرفته، در حالی که بخش سخت افزاری این شرکت تازگیاً بازخوردهای خوبی هم دریافت کرده بود».

گوگل در هر صورت قراره کنفرانس پیشرفت دهندگانش، یعنی همون Google I/O رو در همین ماه میلادی برگزار کنه. سال پیش گوگل در همین کنفرانس اسپیکر Home و البته پلتفرم واقعیت مجازی «رویاپردازی» یا «دی دریم» (در کنار یه هدست واقعیت مجازی: دی دریم ویو) رو معرفی کرد؛ دو محصولی که استعداد زیادی واسه از این رو به اون رو کردن بخش مربوط به خودشون رو دارن. هر دو محصول البته فقطً به اندازه کافی خوب بودن. و این سوال پیش میاد که گوگل سال پیش دقیقاً در بخش سخت افزارش چه کرد و امسال می خواد چه کنه؟

گوگل پیکسل

در اول و وقتی که پیکسل معرفی شد، به نظر می رسید که با موبایلی عالی رو به رو هستیم. از یه طرف رنگ «واقعاً آبی» عده خیلی از کاربران رو تحت تاثیر قرار داده بود و از سمت دیگه، این موبایلی بود که «دستیار گوگل» رو به صحنه می آورد؛ دستیاری که می اومد تا میدون رقابت رو بر سیری تنگ تر کنه.

بعد پیکسل در اختیار رسانه ها و بعدش هم کاربران قرار گرفت و مشخص شد که موبایلی با قابلیتای زیاد و مطلوبه، اما اون ماشین-هیجان زایی که گوگل در اون زمان میخواس و نیاز داشت، نبود. از طرف دیگه، دستیار گوگل هم اونطور که تبلیغ می شد تحولی در میان دستیارهای دیجیتالی ایجاد نکرد.

حالا ۶ ماه بیشتر از عرضه پیکسل گذشته و گلکسی اس ۸ هم از راه رسیده. اگه این دو موبایل رو کنار هم بذارین و به پیکر هر دو نگاه کنین، ساده پیداست که کلمه «قدیمی» به شکلی تموم قد برازنده محصول گوگله.

گوگل نیاز داره تا نسل دوم پیکسل رو تا حد خیلی از نسخه الان این موبایل جدا کنه و اسمارت فونی آینده نگرانه به طرفداران خود عرضه کنه ولی شایعه هایی که از همین الان از گوشه و کنار وب شینده می شن، حکایت از اون دارن که انگار آخر خلاقیت گوگل واسه پیکسل بعدی، به کار گیری نمایشگری با لبه های خمیده در نسل دوم این گجت باشه.

سال هاست که همین ویژگی رو در پرچمدارهای سامسونگ دیده ایم و سوال اینجاس که واقعاً گوگل نمی تونه خلاق تر از این باشه؟

گوگل وای-فای

گوگل وای-فای، یه روتر چندگانه که می تونین هر بخش اونو تو یه تیکه از خونه بذارین در اکتبر ۲۰۱۶ رونمایی و در دسامبر راهی بازار شد. هویت چندگانه روتر به شما اجازه میده تا در همه بخشای خونه، سیگنالی قوی داشته باشین. گوگل از طرف دیگه هر قطعه اضافی از این روتر رو ۱۲۹ دلار می فروشه. (هر گوگل وای فای سه ماژول داره و با قیمت ۳۰۰ دلاری عرضه می شه. اگه ماژولای بیشتری بخواین واسه هر یک باید ۱۲۹ دلار پرداخت کنین.)

در کل، این سخت افزار زیباست و نوع کارکرد به طور کاملً جالبی داره. خیلی هم ساده تنظیم می شه اما اگه با گجتی موسوم به «» آشنایی داشته باشین، پس از دیدن گوگل وای-فای، از اندازه شباهت کارکرد این اجناس به هم تعجب می کنین.

از دید سرعت، محصول گوگل با Eero فرقی نداره و حتی نرم افزار اونا هم شباهت زیادی به هم داره. تنها فرق به قیمت گران تر Eero و اینکه از سال ۲۰۱۵ عرضه شده برمیگرده.

اگه بخواین نوع دیدتون رو به داستان تغییر بدین، گوگل در انتهای سال ۲۰۱۶ دستگاهی رو پیشرفت داده و وارد بازار کرده که یه سال قبل، محصولی به طور کاملً مشابه با اون، همون کارا رو انجام می داد. روتری که اهالی مانتین ویو پیشرفت دادن رسماً برتری قابل ذکری به جز قیمت نسبت به حریف خود نداشت.

گوگل هوم

سیری، الکسا و دستیار گوگل هیچ کدوم زبون ما رو نمی فهمن. اما بیایید فرض کنیم که کاربر ایرونی می خواد واسه انگلیسی صحبت کردن با یه دستیار مجازی، اسپیکری هوشمند جفت و جور کنه. بازار اسپیکرهای سخنگو و سخن فهم، با تولد اکو و دستیار دیجیتالی اش یعنی الکسا هویت پیدا کرد. کمی بعد و در سال ۲۰۱۶، گوگل هم هم جهت با سیاست شدید شدن تولیدات سخت افزاری، Home رو پیشرفت داد و معرفی کرد.

، از یه طرف آمازون رو داریم و از یه طرف دیگه گوگل. مشخصه که کدوم یکی اطلاعات بسیار خیلی بیشتری از ما داره، پس قاعدتاً گوگل هم باید بتونه با در نظر گرفتن شناختی که از ما داره سرویسای خیلی جذاب تری ارائه دهد در حالی که به بزرگترین موتور جستجوی جهان هم متصله.

راستش رو هم بخواین، ظاهر هوم دست کم از اون ظاهر به طور کاملً ساده آمازون اکو، باحال تر به نظر می رسه و کیفیت صدایی که پخش می کنه هم تا حدی بهتره. این وسط اگه از سرویس گوگل موزیک استفاده می کنین هم که هوم، خوب با اون ترکیب شده و می تونین به مجموعه بی انتهایش وصل باشین.

مسئله اینجاس که وقتی وسیله ای مثل اکو یا هوم می خرید، یاد می گیرین که باید با تلفظ به طور کاملً درست با اونا صحبت کنین و امیدوار باشین که نتیجه بگیرین. این نظر یکی از افرادیه که از هر دو اسپیکر استفاده کرده:

بعضی وقتا وقتی با گوگل هوم با تلفظ دقیق صحبت می کنین هم متوجه منظور شما نمی شه. بعضی وقتا همون جملاتی رو در جواب می شنوین که خودتون سوال کرده بودین. بعضی وقتا این اسپیکر دستوری که دیروز اجرا کرده بود رو امروز فراموش میکنه. مثلا از اون می پرسم:

هوا چطوره؟

«ببخشین، من هنوز نمی دونم چیجوری باید اینکار رو بکنم.»

لطفاً چراغ رو خاموش کن.

«ببخشین، من هنوز نمی دونم چیجوری باید اینکار رو بکنم.»

آهنگی پخش کن که بتونم با اون بخوابم.

«ببخشین، نمی تونم آهنگی پخش کن که بتونم با اون بخوابم رو پیدا کنم.»

با این حال گوگل وعده میده که هوم در آینده بهتر می شه. و البته تازگیا قابلیتای جدیدی هم به اون اضافه شده. مثلاً اگه کروم کست یا تلویزیونی اندرویدی دارین، خیلی راحت می تونین اونا رو با هوم کنترل کنین؛ تقریباً ۵۰ درصد مواقع.

گوگل کروم کست آلترا

در میان سخت افزارهایی که گوگل سال پیش عرضه کرد، این نسخه از کروم کست کارش رو تموم و کمال عالی انجام میده. یه کروم کست عادی که حالا از رزولوشن ۴K هم پشتیبانی می کنه. مسئله اینجاس که این محصول هم دقیقاً همینه و مثل اولین کروم کستی که عرضه شد، محصولی ساختارشکن نیس.

گوگل دی دریم ویو

پلتفرم و هدست واقعیت مجازی گوگل رو میشه یکی از سخت افزارهای خلاقانه گوگل در سال میلادی قبل دونست. همون اول که Daydream View رو در دست می گیرین، حس پارچه مانند بدنه به شما لذت میده، برخلاف بیشتر هدستای دیگه که در همون لحظه اول، با بدنه پلاستیکی شون رو به رو میشین.

اندازه کنترل کننده اون به طور کاملً مناسبه و خیلی راحت داخل هدست قرار میگیره. البته سامسونگ هم این ویژگی رو به نسل جدید Gear VR آورده.

اما نکته اینجاس که بهترین نتیجه کار سخت افزاری گوگل، از گجتی بدست میاد که واسه نمایش واقعیت مجازی از نوع موبایلی اش پیشرفته. و این مسئله همین حقیقت رو نشون میده که گوگل در مورد ساخت سخت افزار عملکردی کم مشکل نداره. حتی در مورد Daydream View هم بعیده که کاربری هیجان زده شه که از این پس با این هدست می تونه ویدیوهای ۳۶۰ درجه یوتوب رو با گردش سرش (به عوض ِ جابه جایی ماوس) ببینه.

حالا «دیوید فاستر» هم رفته و گوگل این موقعیت رو داره که خیلی از مواردی که در موردشون صحبت کردیم رو در این سال بهتر کنه. این در واقع کاریست که گوگل نیاز به انجامش داره.

تنها چند هفته تا برگزاری Google I/O مونده. سال گذشته گوگل در همین اتفاق از هوم و Daydream View رونمایی به عمل آورد اما امسال، مخاطب این شرکت با مشاهده تلاشای سخت افزاری گوگل در سال ۲۰۱۶، واسه دیدن و به کار گیری اجناس ناب گوگل تشنه تر شده، و گوگل راهی نداره جز در اتفاق پیش رو، پردها رو از محصولی عجیب کنار بزنه.