به گفته «سرهنگ مصطفی نوروزی»، رییس مرکز مقابله با جرایم ملی و منظم فتا، جرایم در فضای مجازی در سال جاری به نسبت سال ۹۶ تا ۸۵ درصد بالا رفته ان و ۴۱ درصد از جرایم در پلیس فتا مربوط به برداشتای غیر مجازه. اونطور که نوروزی خبر میده، الان بین ۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده در همین رابطه در نقاط جور واجور کشور هست.

«سرهنگ مصطفی نوروزی»، رییس مرکز مقابله با جرایم ملی و منظم پلیس فتا

این موضوع اونجا اهمیت بیشتری پیدا می کنه که افراد تحصیل کرده هم در میان زیان دیدگان فضای مجازی به چشم می خورن؛ یعنی جرایم در فضای مجازی هر روز شکل و رنگ تازه ای به خود میگیره که قابل پیش بینی نیستن و به خاطر همین باید مجرمان فضای مجازی و روشای مقابله با اونا رو بیشتر بررسی کرد.

«امید مسعودی»، استاد علوم ارتباطات، جامعه اطلاعاتی و رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه سوره، در گفتگو با سایت ما درباره ریشه های افزایش جرائم فضای مجازی میگه:

«مهمترین عامل سواد رسانه ایه که رسانه های در افزایش اون نقش پررنگی دارن و باید همیشه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مورد اون اطلاع رسانی کنن چون وقتی که شهروندان در این موارد اطلاعات بیشتری داشته باشن، کمتر آسیب می بیننن. هم اینکه کاربران باید یاد بگیرن که اگه در این فضا واسه اونا مشکل به وجود بیاد، نباید از تهدیدها بترسند و در صورت بروز مشکل به پلیس فتا مراجعه کنن.»

خیلی از آدمایی که در فضای مجازی آسیب دیده ان، تمایلی به بیان اون و ثبت شکایت ندارن، چون که تصور می کنن افراد ساده ای هستن درحالیکه مجرمان افراد بسیار باهوشی هستن که واسه انجام جرم برنامه ریزی می کنن. از طرف دیگه پیگیری شکایت بسیار زمان بر و دردسر سازه. مسعودی باور داره که افزایش سواد رسانه ای راه حل این معضلاته. به گفته اون در سواد رسانه ای ما اول باید به حقوق و قوانین خود و دوم به حفظ حریم خصوصی خود آشنا باشیم. چراکه خیلی از آسیب دیدگان در فضای مجازی نمی دونن به چه صورت و به کجا باید شکایت کنن:

«شهروندان باید بدونن که واسه فضای مجازی قوانین و مقررات هست و اگه ما شکایت کنیم پلیس فتا حتما پیگیری می کنه. اگه در بعضی از پروندهامون پلیس بسیار خوب عمل کرده است. البته باید یه این موضوع هم اشاره کرد مشکلاتی که ما در فضای مجازی داریم در بقیه کشورها هم هست. اتفاقا براساس بررسیای انجام شده به وسیله پلیس فتا و معاونت اجتماعی وزارت کشور، در ایران به دلیل اینکه مردم باورهای دینی و مردمی دارن این جرایم کمتر اتفاق می افته. در کشورای اسکاندیناوی هم به دلیل بالا بودن سواد رسانه ای و قانون گرایی مردم، جرایم این بخش بسیار کمتره.»

این استاد علوم ارتباطات تاکید می کنه بهترین راه واسه کاهش جرایم، افزایش سواد رسانه ای و مراقبت از اطلاعات شخصیه. مسعودی به اعتماد خطرساز میان کاربران اشاره می کنه که بیشتر در میان جوانان دیده می شه: «بدیش اینه کاربران، مخصوصا کاربران جوون عکسای خصوصی، خانوادگی و اطلاعات خود رو با بقیه به اشتراک می گذرونه یا واسه دیگری ارسال می کنن که همین بستر ساز سوء استفاده، تهدید و وقوع جرم می شه.»

در فضای مجازی مثل فضای حقیقی احتمال وقوع جرم هست اما فرقایی هست که باید بیشتر به اونا توجه کرد. مسعودی باورد داره که در فضای مجازی مشخص نبودن هویت واقعی کاربران و محدود و مشخص نبودن جا و زمان وقوع جرایم رو آسون تر کرده:

«گناه کاری که مدعیه در شهر یا نزدکی منزل شماس، ممکنه در کشور دیگری باشه یا حتی جنسیت و هویت خود رو چیز دیگری معرفی کرده باشه. در جهان واقعی شما واسه عقد قرارداد باید در ساعات اداری به مکانای مشخصی مراجعه کنین. در حالیکه فضای مجازی اینجور چارجوبایی نداره. در واقع اعتماد به آدمایی که اطلاعی از هویت اصلی اونا در دست نیس، ایجاد کننده بروز جرایم می شه.»