success

عقل سلیم می گوید که اگه بخواین به هدفی مهم دست پیدا کنین، باید مثبت فکر کنین. خودتون رو در حال ارائه بهترین سخنرانی تجسم کنین و انرژی مخاطبین رو جذب کنین. مصاحبه شغلی ایدآلتان رو تجسم کنین و خودتون رو تصور کنین که در اون کار پذیرفته شدین. بااینکه این روش هدف دار ها اغواکننده به نظر می رسد اما بیشتر نتیجه عکس می دهد. خیلی از ما وقتی روی دلایلی که می تونه منتهی به شکستمان شه تمرکز می کنیم، موفق تر می شیم.

به گزارش آلامتو به نقل از مردمون؛ جولی نورم و نانسی کانتور که هر دو رواشناس هستن، در مجموعه ای از تحقیقات خوش بینی هدف دار رو با بدبینی دفاعی مقایسه کرده ان. اگه شما فردی خوشبین هدف دار باشین، بهترین نتیجه ممکن رو تجسم کرده و بعد واسه اتفاق افتادن اون با اشتیاق برنامه ریزی می کنین. اما اگه فردی بدبین دفاعی باشین، حتی بااینکه در گذشته موفق شده اید، می دونین که اینبار ممکنه فرق داشته باشه. شروع به تصور همه اتفاقات بدی که ممکنه بیفته می کنین. اگه قهوه ام رو روی مصاحبه کننده بریزم چه می شه؟ اگه به طور تصادفی سخنرانی رو به زبانی دیگه انجام دهم چه می شه؟ اگه اسم خودمو از یاد ببرم چه می شه؟

بیشتر افراد تصور می کنن که کارایی افراد خوشبین بالاتر از افراد بدبینه چون اونا از اعتمادبه نفسشون استفاده می کنن. دکتر نورم و کانتور فهمیده ان که بدبین های دفاعی اضطراب بیشتری داشته و سطح انتظاراتشان از خود در کارای تحلیلی، کلامی و خلاقیتی پایین تره. حتی بااینکه عملکردشون برابر بوده.

دکتر نورم می گوید، «در اول فکر می کردم که این افراد با وجود بدبینی شون چیجوری می تونستن اینقدر خوب عمل کنن. خیلی زود فهمیدم که دلیل کارکرد خوبشون همین بدبینی شون بوده. تفکر منفی اضطراب رو به عمل تبدیل کرده.» افراد بدبین با تجسم بدترین نتیجه ممکن، به خودشون انگیزه میدن که آمادگی شون رو بالاتر برده و سخت تر تلاش کنن.

افراد خوشبین و بدبین تحت شرایط مختلفی به موفقیت دست پیدا می کنن. اگه شما فردی بدبین هستین یا تلاش دارین به اینجور فردی انگیزه بدید، در زیر به راهکارهای موثری اشاره می کنیم که می تونه کمکتون کنه.

۱. موقع کار کردن سوت نزنین.

بااینکه دلایل نشون می دهد که شادی با ایجاد انرژی و خلاقیت ما رو موفق تر می کنه واسه افراد بدبین می تونه نتیجه عکس دهد. وقتی افراد خوشبین و بدبین دارت پرتاب کنن، به یه اندازه موفق بودن اما در شرایط مخالف بیشترین کارایی رو داشته ان. قبل از پرتاب دارت، بعضی از اونا به یه موسیقی آرامش بخش گوش دادن، یه گروه دیگه خودشون رو بین پرتاب کردن دارت و از دست دادن هدف تجسم کردن. وقتی در واقعیت دارت هاشون رو پرتاب کردن، خوشبین هایی که ریلکس کرده بودن تا ۳۰ درصد درست تر از اونایی که نتیجه منفی تجسم کرده بودن، پرتاب کردن. اما واسه افراد بدبین خلاف اون صدق می کرد: اونایی که نتیجه منفی تجسم کرده بودن تا ۳۰ درصد بهتر از اونایی که ریلکس کرده بودن پرتاب کردن. تحقیق نورم نشون می دهد که «روحیه مثبت کارکرد بدبین ها رو دچار اختلال می کنه. اونا وقتی روحیه شون خوب باشه ازخودراضی می شن و دیگه اضطرابی که معمولا تلاششون رو بالا می برد ندارن. اگه می خواهید افراد منفی رو با شکست روبه رو کنین، خوشحالشان کنین.

۲. تشویق ناامید می کنه.

فکر می کنیم تشویق کردن بقیه کار خوبیه، اما شاید اینطور نباشه. تو یه آزمایش افراد یه کار طراحی که نیاز به دقیق شدن و فوکوس کردن ودقت داشت رو انجام دادن. درست بعد از کار، محقق واسه نصف شرکت کننده ها به نمرات دانشگاهشان نگاه کرده و گفت، «باتوجه به عملکردتون در گذشته، فکر می کنم اعتمادبه نفستون واسه عملکردتون در این کار خوب باشه. شایدً در کاری که پیش رو دارین نتیجه خوبی میگیرین.» این جملات تشویق آمیز کارکرد افراد خوشبین رو تا حد کمی بهتر کرده و باعث شد ۱۴٪ کارکرد بهتری داشته باشن. درمقابل، افراد بدبین وقتی مورد تشویق قرار گرفتن تا ۲۹٪ کارکرد بدتری داشتن. این تشویق اعتمادبه نفس اونا رو بالا برده، اضطرابشون رو کم کرده و تلاششون واسه پایین آوردن انتظاراتشان رو کاهش داده. همونطور که الیور برکمن می نویسد، «اطمینان دهی شمشیری دولبه س.»

۳. نگران نباشین، ناراحت باشین.

خیلی وقت ها وقتی کسی مضطرب می شه، به اون می بگیم که حواس خود رو پرت کنه. این روش هم واسه افراد بدبین موثر نیس. در آزمایش دیگری افراد پرسشنامه ای رو درمورد سبک خود پر کردن و بعد یه تست ریاضی ذهنی که شامل جمع و تفریق ذهنی اعداد بود رو انجام دادن. افراد خوشبین از فکر کردن به یافته های احتمالی فایده ای نبردن اما اینکار واسه افراد بدبین به درد بخور بود. وقتی افراد بدبین تلاش کردن ذهن خودشون رو درست قبل از تست ریاضی پرت کنن، نمراتشان تا ۲۵٪ پایین تر از وقتی بود که بدترین اتفاقاتی رو که ممکنه بیفته واسه خودشون لیست کردن. وقت گذاشتن واسه نگران شدن کمکشون می کنه اضطرابی که واسه انگیزه دادن به خودشون نیاز دارن رو بسازن.

۴. خیالپردازی ها رو واسه صفحه نقره ای نگه دارین.

تحقیقات نشون می دهد که خیالپردازی های مثبت جلو پیشرفت رو می گیرد. وقتی افراد کم کردن وزن یا ادامه یه رابطه عاشقانه رو تجسم می کنن، احتمال اینکه به چیزی که می خواهند برسن بسیار کمه. هم اینکه وقتی می می گن، «این کار رو می کنم» کمتر از وقتی که می می گن «می توانم این کار رو بکنم؟» نتیجه می گیرند.

دان پینک می نویسد، «تایید حس خوبی می دهد اما باعث نمی شه بتونین منابع و روش هدف دار های لازم واسه انجام اون کار رو جمع کنین.»

لیوان باید نیمی پر و نیمی خالی باشه

افراد خوشبین همیشه به افراد بدبین ترجیح داده می شن.

افراد خوشبین در کارایی که نیاز به انعطاف پذیری و همت داره موفق تر هستن. به طور مثال در شغل فروش بیمه که اندازه نبود پذیرش مخاطب بسیار بالا هستش، طی یه دوره دو ساله افراد خوشبین ۳۷٪ بیشتر از افراد بدبین فروش داشته و تعداد کارمندانی از اونا که در سال اول کار رو ترک می کنن نصف افراد خوشبین بوده.

دکتر مارتین سلیگمان در کتاب «خوشبینی اکتسابی» توضیح می دهد که وقتی شرایط خوب پیش نمی رود، افراد بدبین اتفاقات منفی رو شخصی (من سخنران افتضاحی هستم)، دائمی (هیچوقت اوضاعم بهتر نمی شه) و گسترده (احترام همکاران و همسرم رو از دست میدم) می بینن. از طرف دیگه، افراد خوشبین تشخیص میدن که وقتی سخنرانی نمره می آورد این احتمال هست که مخاطبین واسه پیام اونا آماده نبوده ان، می تونن تمرین بیشتری کرده و پیشرفت کنن و هنوزم می تونن عصر رو کنار خونواده شون خوش بگذرونن.

در اینجور شرایطی نیاز داریم که فرد بدبین بدترین حالت رو پیشبینی کرده و ما رو واسه اون آماده کنه. به صورت میانگین، تحقیقات نشون می دهد که افرادیکه هیچوقت نگران نمی شن، کارکرد کاری بدتری نسبت به کسائی دارن که هر چند وقت یه بار نگران می شن. تحقیقات هم اینکه نشون می دهد که وقتی کارفرماها شدیدا خوشبین باشن، سرمایه گذاری جدیدشون درآمد کمتری وارد کار کرده و کندتر پیشرفت می کنن و زمانیکه مدیرعامل ها شدیداً خوشبین باشن، خطرناکترین وام ها رو گرفته و شرکت رو بیشتر در خطر قرار میدن.

هر دو این روش ها درصورت افراطی بودن خطرناک هستن. بدبینی کشنده و خوشبینی مسمومه. رمز کار اینه که متعادل ترین حالت رو پیدا کنین که بتونین از هر دو راه و روش فایده ببرین. به قول ریچارد پاین، «بهترین مدیران –که شامل رئیس جمهورها هم می شه– می دانند که خوشبینی زیادتر از اندازه چیز خطرناکیه و رهبری هوشمندانه و موثر یعنی ایجاد تعادل بین آسمون آبی خوشبین ها و آزمایش رک و راست تر بدبین ها. یه پیمانه فروشنده، یه پیمانه مخترع، یه پیمانه وکیل و یه پیمانه مهندس رو با هم مخلوط کرده و یه مدیر لایق به دست بیارید.»

و اگه یه بدبین دفاعی هستین، وقتی می خواهید خودتون رو واسه اتفاقی که مهمه آماده کنین، شایدً لیست ضعف هاتون رو به جای قدرت هاتون لیست کنین و به جای یه لیوان اعتماد به نفس، یه لیوان اضطراب میل می کنین.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

روانشناسی مردمون