چند قدم تا خرید خانه در تهران

قیمت خرید خانه در تهران زمان زیادی است که روند صعودی را در پیش گرفته و کارشناسان بازار مسکن زمان زیادی برای تحلیل و کارشناسی مشکلات و راه­های به رونق رسیدن این بازار داشته­ اند. درنتیجه متولیان سیاستگذاری و تصمیم­گیر این بازار، می­دانند این حوزه با چه مشکلاتی مواجه است و بررسی آن بارها صورت گرفته است.

 از این رو در این گزارش سعی داریم روش­هایی را که می­تواند جوانان و خانواده­ها را برای خرید خانه درتهران یا شهرهای بزرگ کمک کند، معرفی کرده و نقش ابزارهایی که تاکنون نتوانستند به این مهم بپردازند را با هم مرور کنیم.

خرید خانه از طریق نظام پس­انداز

خب همانطور که می­دانید تورم بسیار بالا و رکود اقتصادی حاکم در کشورما، باعث شده تا هرچه نقدینگی تبدیل به کالا شود، میزان سرمایه صعود نسبی داشته و ارزش پول حفظ ­شود. در نتیجه در وضعیت فعلی، پس­انداز پول در کشورما به افزایش سرمایه منجر نمی­شود. اما خرید خانه در تهران امری نیست که تا پیش از این رکود اقتصادی نیز می­توانستیم با پس­انداز چند ماه حقوق به سراغ آن برویم. پس چگونه می­توان برای خرید خانه در تهران اقدام کرد؟

در حال حاضر ورود به بازارهای مختلف همچون ارز، طلا یا بورس می­تواند ارزش سرمایه­های انباشته شده مردم را همسو با تورم نگه دارد. اما در این جا سعی نداریم میزان موفقیت این بازارها را محاسبه کنیم و صرفا سرمایه­گذاری­هایی که سود مالی برای مردم داشته و در نهایت وارد چرخه ساخت و ساز می­شود را معرفی خواهیم کرد.

صندوق­های زمین و ساختمان در بورس

همانطور که می­دانید مدتی است بازارسرمایه یکی ازپرطرفدارترین حوزه­های سرمایه­گذاری شده و اطلاعات مردم نسبت به این بازار افزایش داشته است. اما بازاری که زیاد نتوانست در پرتفوی سرمایه­گذاری مردم جای بازکند صندوق­های زمین و ساختمان بود. در حالی که این صندوق­ها، هم با فروش اوراق مشارکت به انبوه­سازان برای تامین مالی پروژه­های بزرگ ساختمانی کمک می­کنند، هم چرخه ساخت مسکن را به گردش در می­آورند. بدین معنا اگر سازو کار صحیحی در پشت این صندوق­ها بود، می­توانست یکی از هدف­های مناسب سرمایه­گذاری برای مردم و فعالان بورسی باشد.

بدین صورت هم بازارمسکن با افزایش تولید مواجه می­شود، که در قیمت­ها بسیار تاثیرگذاراست و هم سرمایه اشخاص، همسو با تورم در حال افزایش خواهد بود. گفتنی است به همان میزان که پروژه­های ساخت مسکن سود می­کنند­ به همان اندازه نیز ریسک ضرر برای آنها وجود دارد.

حال چرا آنطور که باید این صندوق­ها با استقبال مواجه نشده و نتوانستند دراقتصادمسکن ایرانیان به درستی نقش ایفا کنند؟ این صندوق­ها در ابتدای راه­اندازی که مسکن تا این اندازه وارد رکود نشده بود، می­توانست با پیگیری ارکان اصلی آن و ایجاد آیین­نامه­های صحیح، مورد آزمون و خطا قرار بگیرد و بازارهدف خود را جذب کند.

در حالی که هم اکنون متولی راه­اندازی این صندوق­ها باید ریسک بسیاری را متحمل شوند. چرا که باید پروژه­های ساختمانی با قیمت تمام شده­ معقولی به اتمام برسد که با این قیمت مصالح و نرخ ارز، کاری است بس دشوار؛ و متقابلا مردم هم با خرید واحدهای صندوق­ها به تامین مالی پروژه کمک کنند و هم واحدهای ساختمان به فروش برسد، که این نیز با توجه به قیمت­های بالای خرید خانه در تهران برای هرکسی مقدور نیست. از سوی دیگر رقبای قدرتمندی همچون پتروشیمی­ها، خودروسازیها و… در بورس فعالیت می­کنند که توجیه و ریسک کمتری نسبت به این صندوق­ها دارد.

گفتنی است اینها بخش کوچکی از دلایل شکست صندوق­های زمین و ساختمان است؛ بررسی جزئیات این صندوق­ها و تحلیل آینده این ابزار بسیار کاربردی درمطالب آتی مجله اینپین منتشر می­شود.

خخ

تسهیلات خرید خانه

 بنا بر آخرین اطلاع­رسانی سامانه تسهیلات بانک مسکن، زوجین تهرانی برای خرید خانه در تهران می­توانند 240 میلیون تومان وام دریافت کنند تا با 1 میلیارد تومان سرمایه­ای که خود به همراه خواهند داشت، اقدام به خرید خانه در تهران کنند. اما این مبلغ هم در نهایت به خرید یک واحد آپارتمان 40 تا 60متری در میانه شهر می­رسد. یعنی در حقیقت دولت یک پنجم قیمت یک خانه 40 الی 60 متری را در تهران می­پردازد و در ازای آن ماهیانه سه میلیون و 997 هزارتومان پراخت می­کند تا 575 میلیون تومان مبلغ تسهیلات و سود آن را در 12 سال دریافت ­کند. جهت مطالعه مطلب، چگونه وام مسکن بگیریم می‌توانید به مجله اینپین مراجعه کنید و از شرایط دریافت وام مسکن آگاه شوید.

بدین صورت تسهیلات خرید خانه در کشور ما نمی­تواند کارساز باشد و باید در مرحله نخست، مدت بازپرداخت تسهیلات به شکل قابل توجهی افزایش، و نرخ سود آن نیزکاهش چشمگیری داشته باشد.

خرید خانه در طرح مسکن ملی یا مسکن مهر

مسکن مهر یکی از طرح­های عمرانی کشور بود که با انتقادهای بسیاری از سوی کارشناسان ومسئولین مواجه شد. اما به هر طریق تعداد بسیاری از خانواده­های کم­درآمد را خانه­دار کرد. بررسی نقاط ضعف و قوت این طرح­ها موضوع این گزارش نیست و صرفا به خانه­دار شدن مردم از طریق مسکن ملی می­پردازیم.

به گفته وزیرراه و شهرسازی تا پایان فعالیت دولت دوازدهم 70 هزار واحدمسکونی درقالب طرح مسکن ملی به تهرانی­ها واگذار می­شود.  قیمت این واحدها بین 2 تا 2 و نیم میلیون تومان در نظر گرفته شده است. با درنظر گرفتن خوشبینانه­ترین حالت، کسانی که هیچ دارایی ثبت شده­ای نداشته، تا به حال از خدمات دولتی استفاده نکرده­اند و در نهایت تمام شرایط ثبت­نام در این طرح را دارند، می­توانند به خرید خانه در این طرح امیدوار باشند. مدنظر داشته باشید، به گفته معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه­ و­شهرسازی این واحدها در متراژ 75 متری ساخته می­شوند که می­توان گفت قیمت واندازه بسیارمعقولی دارد. امید است این طرح همانطور که مطرح شد، اجرا شود و تداوم داشته باشد.

خخخ

بورس مسکن

مدتی است بازارسرمایه ایران یکی از بهترین عملکردها را داشته و هم اکنون که تمام دنیا سقوط سهام و بورس خود را تماشا می­کنند، شاخص بورس تهران هر روز با روند صعودی، رکوردهای خود را می­شکند. از این رو استفاده بهینه­تر ازاین سرمایه­های وارد شده به بورس، با ایجاد ابزارهای نوین در بازارهای جدید، می­تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد.

بورس مسکن یکی از بخش­هایی است که می­تواند به صورت مستقیم در خانه­دار کردن مردم نقش ایفا کند. بدین طریق بورس مسکن در بخش­هایی همچون یونیت متعلق به انبوه­سازان، ورود اکثر مصالح ساختمانی به بورس و تابلوی اختصاصی بورس مسکن و ساختمان در بورس کالا فعالیت می­کند.

گفتنی است خرید متری مسکن نیز از طریق بورس میسر شده است که با همین روال، بورس کالا از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد به پیش فروش متری املاک می­پردازند.

در نتیجه یکی از بهترین راههای خرید خانه در تهران ورود به بورس مسکن و خرید اوراق سلف موازی استاندارد است. مدنظر داشته باشید این امر در بلندمدت می­تواند پاسخگو باشد؛ چراکه هنوز بورس مسکن نتوانسته جذابیت خود را برای ورود انبوه­سازان و ساخت­وساز به اثبات برساند. فلذا طرح اقدام مسکن ملی برای کسانی که سرمایه مود نیاز برای خرید خانه در تهران را دارند گزینه بهتری است. جهت مطالعه مطلب، بورس مسکن چیست و چگونه به خانه دار شدن مردم کمک می‌کند ؟ به مجله اینپین مراجعه کنید و بیشتر با بورس مسکن آشنا شوید.

خرید خانه­ای مناسب با تمام نیازها

پس از گذراندن مرحله تامین مالی، نوبت یکی از مهمترین تصمیم­ها، یعنی پیداکردن خانه مناسب سلایق فرد یا خانواده می­رسد. جستجوی خانه­ای که از نظر محله، متراژ، قیمت، سال ساخت، معماری و تمام مولفه­های دیگر که برای هرشخص متفاوت است، همخوانی داشته باشد، کمی دشوار است. یا بهتر است بگوییم دشوار بود.

چراکه با کمک مجموعه­ای دانش­بنیان به نام اینپین، هوش­مصنوعی تمام این جستجوها را انجام می­دهد. اینپین بستری دراختیار کاربران قرارداده، تا به راحتی با واردکردن مشخصات ملک مورد نظر خود، تمام فایل­های مناسب با نیاز کاربر و مشخصات تماس مشاور املاکی که، فروش یا اجاره خانه مورد نظر به آن سپرده شده در اختیار کاربر قرار بگیرد.

می­توان گفت دیگر نیاز نیست متقاضی در میان انبوهی از فایل­های متفاوت به دنبال خانه مورد نظر خود بگردد و می­تواند با ورود به سامانه اینپین، از جستجوی هدفمند و هوشمند، برای یکی از مهم­ترین انتخاب های خود، یعنی محل سکونت استفاده کند. برای آشنایی و استفاده از این سامانه، به راحتی می­توانید با جستجوی واژه اینپین در موتور جستجوی موبایل یا رایانه خود، به اپلیکیشن و سایت اینپین دسترسی داشته باشید و از ابزارهای مختلف آن استفاده کنید.