پایان نامه : طاغوت‏ها

متعصّبِ اهل کتاب است که هر گروه در صدد نفى گروه دیگر است. یهودیان، مسیحیان را بر باطل و بى‏موقعیّت در پیشگاه خداوند معرّفى مى‏کنند و در مقابل، مسیحیان نیز یهود را بى‏منزلت در نزد خداوند مى‏دانند. اینگونه برخوردها، از روحیّه‏ى متعصّب آنها سرچشمه مى‏گیرد، در حالى که اگر به کتاب آسمانى خود توجّه کنند، از این برخوردها دست بر مى‏دارند. سپس مى‏فرماید: مشرکان و بت‏پرستان نیز با آنکه کتاب آسمانى ندارند، همان سخن‏ها را مى‏گویند. یعنى صاحبان عقاید باطل همدیگر را نفى مى‏کنند، ولى همه‏ى این اختلافات در روز قیامت، با داورى خداوند متعال پایان مى‏پذیرد و آنها حقّ را مشاهده مى‏کنند.
پیام‏ها:
الف) تعصّب بى‏جا و انحصارطلبى بى‏دلیل، ممنوع است. تحقیر و نادیده گرفتن دیگران، نشانه‏ى استبداد و خودمحورى است. ب) اگر تعصّب و خودخواهى باشد، علم هم نمى‏تواند هدایت کند. اهل کتاب قادر به تلاوت آن بودند ولى به خاطر داشتن روحیّه‏ى انحصارطلبى تلاوت‏ها کارساز نبود. «وَ هُمْ یَتْلُونَ الْکِتابَ» ج) در فضاى آمیخته به تعصّب، عالم و جاهل همانند هم فکر مى‏کنند. مشرکان جاهل همان حرفى را مى‏زدند که تلاوت کنندگان تورات و انجیل مى‏گفتند”
قرآن کریم برای تأمین همزیستی ورفتار مسالمت‏آمیز با غیرمسلمانان راههای مختلفی رابیان کرده است که به برخی ازآنها اشاره می شود:
1ـ قرآن کریم و دعوت به رفتار مسالمت‏آمیزبادیگران و توجه به اصول مشترک
یعنی: بگو: ای اهل کتاب! بیایید تا بر سخنی که بین ما و شما یکسان است، بایستیم که جز خداوند را نپرستیم و برای او هیچ‏گونه شریکی نیاوریم و هیچ کس از ما دیگری را به جای خداوند، به خدایی برنگیرد و اگر روی گردان شدند، بگویید: شاهد باشید که ما مسلمانیم. این آیه از آیات مهم در دعوت اهل کتاب به سوی وحدت به شمار می‏رود که در آن به نقاط مشترک بین اسلام و اهل کتاب توجه شده است.

2ـ قرآن کریم و آزادی عقیده و فکر

«لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» یعنی: در کار دین اکراه روا نیست؛ چرا که راه از بی‏راهه به روشنی آشکار شده است. درتفسیراین آیه عنوان شده است:” در (پذیرش) دین، اکراهى نیست. همانا راه رشد از گمراهى روشن شده است، پس هر که به طاغوت کافر شود و به خداوند ایمان آورد، قطعاً به دستگیره محکمى دست یافته، که گسستنى براى آن نیست. و خداوند شنواى دانا است.
نکته‏ها:
ایمان قلبى با اجبار حاصل نمى‏شود، بلکه با برهان، اخلاق و موعظه مى‏توان در دلها نفوذ کرد، ولى این به آن معنا نیست که هر کس در عمل بتواند هر منکرى را انجام دهد و بگوید من آزادم و کسى حقّ ندارد مرا از راهى که انتخاب کرده‏ام بازدارد. قوانین جزایى اسلام همچون تعزیرات، حدود، دیات و قصاص و واجباتى همچون نهى از منکر و جهاد، نشانه آن است که حتّى اگر کسى قلباً اعتقادى ندارد، ولى حقّ ندارد براى جامعه یک فرد موذى باشد.
اسلامى که به کفّار مى‏گوید: «هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ»
اگر در ادّعاى خودصادقید، برهان و دلیل ارائه کنید.چگونه ممکن است مردم را در پذیرش اسلام، اجبار نماید؟
جهاد در اسلام یا براى مبارزه با طاغوت‏ها و شکستن نظام‏هاى جبّارى است که اجازه تفکّر را به ملّت‏ها نمى‏دهند و یا براى محو شرک و خرافه‏پرستى است که در حقیقت یک بیمارى است و سکوت در برابر آن، ظلم به انسانیّت است.
مطابق روایات، یکى از مصادیق تمسک به «بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقى‏» و ریسمان محکم الهى، اتصال با اولیاى خدا و اهل بیت علیهم السلام است.
رسول اکرم صلى اللَّه علیه و آله به حضرت على علیه السلام فرمودند: «انت العروه الوثقى».

  منبع تحقیق درباره وسایل ارتباط جمعی

پیام‏ها:
الف) دینى که برهان و منطق دارد، نیازى به اکراه و اجبار ندارد. «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» ب) تأثیر زور در اعمال و حرکات است، نه در افکار و عقاید. «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» ج) راه حقّ از باطل جدا شده، تا حجّت بر مردم تمام باشد. روشن شدن راه حقّ، با عقل، وحى و معجزات است. «قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» اسلام دین رشد است.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

د) دین، مایه‏ى رشد انسانیّت است. «قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ»
ه) اسلام با استکبار سازش ندارد. «یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» ز) تا طاغوت‏ها محو نشوند، توحید جلوه نمى‏کند. اوّل کفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا. «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ» ح) کفر به طاغوت و ایمان به خدا باید دائمى باشد. «یَکْفُرْ»، «یُؤْمِنْ» فعل مضارع نشانه‏ى تداوم است.
ی) محکم بودن ریسمان الهى کافى نیست، محکم گرفتن هم شرط است. «فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ»
ل) تکیه به طاغوت‏ها و هر آنچه غیر خدایى است، گسستنى و از بین رفتنى است.
تنها رشته‏اى که گسسته نمى‏گردد، ایمان به خداست. «لَا انْفِصامَ لَها» م) ایمان به خدا و رابطه با اولیاى خدا ابدى است. «لَا انْفِصامَ لَها» ولى طاغوت‏ها در قیامت از پیروان خود تبرى خواهند جست.
ن) ایمان به خدا و کفر به طاغوت باید واقعى باشد، نه منافقانه. زیرا خداوند مى‏داند و مى‏شنود.”
«وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ لآَمَنَ مَنْ فِی الأَْرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعاً أَ فَأَنْتَ تُکْرِهُ النّاسَ حَتّی یَکُونُوا مُوءْمِنِینَ»
یعنی: و اگر پروردگارت می‏خواست، تمامی اهل زمین (بدون این که اختیاری داشته باشند) ایمان می‏آوردند؛ پس آیا تو مردم را به اکراه وا می‏داری تا این که مؤمن شوند. ترجمه دیگر این آیه این است:”وای پیامبراگر پروردگارتو اراده می کرد (دراین صورت هیچ شکی نبود که)همه مردم روی زمین (ازروی اجبار)ایمان می آوردند(ولی خداوند نمی خواهد که مردم این گونه مومن شوند بلکه می خواهد با اختیار،راه خودراتعیین کنند ومسئولیت انتخاب خویش وعواقب آن رابپذیرد)آیابا این حال تو(دلگیر ونگران هستی و)می خواهی مردم با اجبار هم که شده ایمان بیاورند. بنابراین، ایمان به خدا و مبانی اسلام، هیچ گونه جنبه تحمیلی نداشته ، بلکه تنها راه آن، منطق و استدلال است و نفوذ در فکر و روح افراد باید مدّ نظر باشد.
3ـ قرآن کریم و نفی نژادپرستی و خودبرتربینی
«یا أَیُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاکُمْإِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ»
یعنی: هان ای مردم! همانا شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم و شما را به هیأت اقوام و قبایلی درآوردیم تا با یکدیگر انس و آشنایی یابید، بی‏گمان گرامی‏ترین شما نزد خداوند پرهیزکارترین شماست؛ که خداوند دانای آگاه است.
درتفسیرآیه مبارکه مطرح شد ه است که:” اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم، و تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم، تا یکدیگر را بشناسید، ولى گرامى‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست، خداوند دانا و خبیر است.در آیه مورد بحث ،مخاطب کل جامعه انسانى است و مهمترین اصلى را که ضامن نظم و ثبات است بیان مى‏کند، و میزان واقعى ارزشهاى انسانى را در برابر ارزشهاى کاذب و دروغین مشخص مى‏سازد.مى‏فرماید:” اى مردم! ما شما را از یک مرد و زنى آفریدیم، و شما را تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید” منظور از آفرینش مردم از یک مرد و زن همان بازگشت نسب انسانها به” آدم” و” حوا” است، بنا بر این چون همه از ریشه واحدى هستند معنى ندارد که از نظر نسب و قبیله بر یکدیگر افتخار کنند، و اگر خداوند براى هر قبیله و طائفه‏اى ویژگیهایى آفریده براى حفظ نظم زندگى اجتماعى مردم است، چرا که این تفاوتها سبب شناسایى است، و بدون شناسایى افراد، نظم در جامعه انسانى حکمفرما نمى‏شود، چرا که هر گاه همه یکسان و شبیه یکدیگر و همانند بودند، هرج و مرج عظیمى سراسر جامعه انسانى را فرا مى‏گرفت.
در این که میان” شعوب” (جمع” شعب” بر وزن صعب) به معنى” گروه عظیمى از مردم” و” قبائل” جمع” قبیله” چه تفاوتى است؟ مفسران احتمالات مختلفى داده‏اند؟
جمعى گفته‏اند دایره شعوب گسترده ‏تر از دایره قبائل است، همانطور که” شعب” امروز بر یک” ملت” اطلاق مى‏شود.
بعضى” شعوب” را اشاره به” طوائف عجم” و” قبائل” را اشاره به” طوائف عرب” مى‏دانند:
و بالآخره بعضى دیگر” شعوب” را از نظر انتساب انسان به مناطق جغرافیایى، و” قبائل” را ناظر به انتساب او به نژاد و خون شمرده‏اند.
ولى تفسیر اول از همه مناسبتر به نظر مى‏رسد.
به هر حال قرآن مجید بعد از آنکه بزرگترین مایه مباهات و مفاخره عصر جاهلى یعنى نسب و قبیله را از کار مى‏اندازد، به سراغ معیار واقعى ارزشى رفته مى‏افزاید:” گرامى‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شما است” (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ).
به این ترتیب قلم سرخ بر تمام امتیازات ظاهرى و مادى کشیده، و اصالت و واقعیت را به مساله تقوا و پرهیزکارى و خدا ترسى مى‏دهد، و مى‏گوید براى تقرب به خدا و نزدیکى به ساحت مقدس او هیچ امتیازى جز تقوا مؤثر نیست.
و از آنجا که تقوا یک صفت روحانى و باطنى است که قبل از هر چیز باید در قلب و جان انسان مستقر شود، و ممکن است مدعیان بسیار داشته باشد و متصفان کم، در آخر آیه مى‏افزاید:” خداوند دانا و آگاه است” (إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ).پرهیزگاران را به خوبى مى‏شناسد، و از درجه تقوا و خلوص نیت و پاکى و صفاى آنها آگاه است، آنها را بر طبق علم خود گرامى مى‏دارد و پاداش مى‏دهد مدعیان دروغین را نیز مى‏شناسد و کیفر مى‏دهد.

  پایان نامه حقوق درباره : مقایسه تطبیقی

تساوی و برابری انسانها یکی از اصول مهم رفتار وهمزیستی مسالمت‏آمیز به شمار می‏رود، چون نژادپرستی و تحقیر ملتها و مذاهب دیگر، موجب مشکلات فراوانی برای جامعه بشری شده است؛ جنگ جهانی اوّل و دوم شاهد این مدّعاست. تفاوت در رنگ، نژاد و ملیت مایه فضلیت یکی بر دیگری نیست بلکه از نظر قرآن کریم” اختلاف زبانها و رنگها از آیات و نشانه‏های الهی محسوب شده و وسیله‏ای برای شناخت افراد و اشخاص از یکدیگر می‏باشد.
بسیاری از آیات قرآن کریم، خطاب به جمیع بشر می‏باشد، مانند:«یا بنی آدم «یا ایها الانسان« این خطابها و تعبیرها می‏رساند که انسانیت یک معنای مشترک بین تمام ساکنین زمین است، افراد مناطق مختلف هیچ فرقی با یکدیگر ندارند، بشر در طول تاریخ از حیث زبان، رنگ و نژاد متفاوت بوده است ولی از نظر اسلام، همه فرزندان یک پدر و مادر (آدم علیه‏السلام و حواء علیهاالسلام ) هستند و این تفاوتها، در انسانیت انسان خدشه‏ای وارد نمی‏سازد.
4ـ قرآن کریم و استقبال از پیشنهاد صلح:
“ازدیدگاه قرآن ،صلح خود ،ارزش وهدف است،وکافی است که پیامد خطرناک وفریبی به دنبال نداشته باشد،هدف ازصلح،مصلحت گرایی نیست،خودصلح مصلحت است،زیرابا زندگی فطری انسانها سازگاراست” “قرآن درآیه 8 سوره ممتحنه می فرماید:خداشمارا ازنیکی وعدالت ورزی به کسانی که درامر دین با شما پیکار نکرده وازخانه ودیارتان نرانده اند نهی نمی کندویقیناً خدا عدالت پیشه گان را دوست می دارد.این قانون عام الهی نسبت به همه بیگانگان است .آنان تا هنگامی که به مسلمانان آزاری نمی رسانند وبا نظام اسلامی نمی جنگندازآن جهت که انسان اند ،ازهمزیستی مسالمت آمیز برخوردارندواین همان رعایت اصل حقوق بشر وانسان دوستی است”
ـ «…فَإِنِ اعْتَزَلُوکُمْ فَلَمْ یُقاتِلُوکُمْ وَ أَلْقَوْا إِلَیْکُمُ السَّلَمَ فَما جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ سَبِیلاً» یعنی: …پس اگر از شما کناره‏گیری کردند و با شما پیکار ننمودند، بلکه پیشنهاد صلح دادند، خداوند به شما اجازه نمی‏دهد که متعرض آنان شوید. معنای دیگراین آیه این است”(ای مسلمانان اگرازمیان منافقین) گروهی که باهمپیمانان شما وابستگی دارند به آنها پناهنده شوند ویا به حضورشما بیایند درحالیکه ازجنگ وفتنه گریی علیه شمادست برداشته وپیشنهادصلح می دهند،بپذیرید(وازدستگیری وکشتن آنها دست بردارید).اگرخداوند می خواست قطعاً آنهارابرشما مسلط می خوا

این نوشته در پایان نامه حقوق ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید