منابع و ماخذ مقاله رسانه‌های جمعی

جرمشناس سوئدی معتقد است رسانه‌های جمعی در تاروپود افراد تلقین‌پذیر برای ارتکاب جرایم نفوذ می‌کند.

مطابق نظریه یادگیری مشاهده‌ای بندورا و نظریه کنترل اجتماعی رفتار نابهنجار و بزهکاری اکتسابی است، کودکان و نوجوانان رفتار کسانی را که دوست دارند و برای آنها احترام قائل‌اند و به نحوی آنان را الگو قرار می‌دهند تقلید می‌کنند. به‌طور مثال مشاهده‌ی رفتارهای خشونت‌آمیز از طریق رسانه‌ها در رفتار نوجوانان تأثیر گذاشته و یک نوع الگوی رفتاری نامطلوب را به آنان آموزش می‌دهد. یا در مواردی در برنامه‌های تولیدی رسانه‌ها، مشاهده دختران زیبا که به اصول اخلاقی پایبند نیستند وزندگی تجملاتی و بی‌بندوباری رادارند در دخترانی که در وضعیت مادی نامطلوبی به سرمی برنند تأثیر گذاشته و آنان می‌پندارند که با این سبک زندگی می‌توانند به شهرت و لذت دست یابند؛ بنابراین ‌به فحشا روی می‌آورند. همچنین اکثر نوجوانان پس از مشاهده‌ی فیلم‌های عاشقانه و شهوت‌انگیز از طرق مختلف (سینما، اینترنت و ماهواره) دچار هیجانات خاصی شده و چون به‌طور طبیعی ارضا نمی‌شوند دچار حالت عصبی و پرخاشگری می‌شوند. برخی برنامه‌های تلویزیون که به مطرح نمودن روابط دختر و پسر، در کنار هم بودن دختر و پسر در فیلم‌ها و کارتون‌ها می‌پردازد، به‌نوعی طرح مسائل جنسی پنهان است که سبب بیداری غریزه جنسی پیش از موعد می‌گردد.
یکی از اشکالاتی که در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی وجود دارد این است که در آن‌ها ابتدا روابط ناسالم و منفی فرزند با والدین را به نمایش می‌گذارند و در پایان و با صرف زمان اندکی پیام‌های مثبت را به بیننده القا می‌کنند؛ این سبب می‌شود که اگر کسی قسمت‌های پایانی را نبیند تنها یک الگوی رفتاری ناسالم با والدین را که زمان بیشتری صرف ارائه آن شده بیاموزد.
ازجمله کارکردهای سوء دیگر رسانه این است که منجر به تضعیف و نابودی عطوفت و صمیمیت اعضای خانواده می‌گردد. دراین‌ارتباط «مان» بیان می‌دارد: «خانواده توسط حوادث عمومی تسخیر می‌شود». بدین‌صورت که رسانه‌های جمعی به‌تدریج جای ارتباط بین فردی (چهره به چهره) را گرفته و موجب می‌شوند فضای انفرادی به‌جای فضای جمعی و عاطفی در روابط اعضای خانواده حاکم گردد؛ درواقع به‌جای هم‌گرایی، اعضای خانواده را به واگرایی سوق می‌دهد. کوین تافلر نویسنده و منتقد اجتماعی درباره‌ی آثار مخرب ماهواره می‌نویسد: «تکنولوژی ماهواره‌ای و دیگر رسانه‌های جدید فرهنگ ملی را از هم می‌پاشد».
امروزه با گسترش رسانه‌های جدید و بین‌المللی شدن آن‌ها، اغلب رسانه‌ها برای جذب مخاطب، سود و منافع تجاری و سایر اهداف منفعت‌گرایانه خود به ارائۀ تصاویر مستهجن و هرزه‌نگاری می‌پردازند. ازجمله این رسانه‌ها ماهواره و اینترنت است که با نمایش عمل بزهکارانه با همه جزییات، میل به ارتکاب جرم را تحریک می‌کند، افکار نابهنجار را توسعه می‌دهد و روح تبهکاری را پرورش می‌دهد. درواقع ارائه محصولاتی با مضمون فساد اخلاقی، آزادی در روابط جنسی، سکس، نفی ارزش‌های اسلامی با گسترۀ وسیع که یکی از شیوه‌های نوین استثمار به‌ویژه در مورد زنان و نوجوانان است، دارای چنان سودی برای تولیدکنندگان می باشد که از آن تحت عنوان صنعت «هرزه‌نگاری یا پورگرافی» یاد می‌شود. اینترنت زمینه را برای برخی انحرافات جنسی فراهم می‌سازد یکی از ناهنجاری‌ها و انحرافات در این محیط سکس مجازی است بدین‌صورت که افراد می‌توانند در فضای اینترنت یکدیگر را ببیند و بدون تماس جنسی رابطه عاشقانه و سکسی داشته باشند.
با توجه به اینکه مطالب و تصاویر بی‌پرده جنسی در اینترنت در حجم بالایی وجود دارد، طی تحقیقی که توسط پژوهشگران انجام شد حدود 917410 مورد تصویر، داستان و فیلم سکسی تنها از تعداد مشخصی سایت شناسایی شد. بی‌گمان ورود کودکان و نوجوانان در این وب‌سایت‌ها تأثیرات فراوان در آن‌ها خواهد داشت که در ساده‌ترین حالت اعتیاد به روابط جنسی اینترنتی مانند بزرگ‌سالان است و در مواردی می‌تواند انحرافات جنسی نظیر استمنا را به دنبال داشته باشد، همچنین دیدن این تصاویر و خواندن این داستان‌ها تمایل نوجوانان را به برقراری رابطه جنسی با اشخاص افزایش می‌دهد و درنتیجه در زندگی واقعی، تجارب جنسی زودهنگام را به همراه دارد.
از دیگر کارکردهای سوء رسانه‌ها ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی و تجمل‌پرستی و مدگرایی است که خود می‌تواند زمینه بروز رفتارهای نابهنجار گردد. درواقع رسانه‌ها به‌عنوان ابزاری برای تبلیغ کالاهای مختلف به‌ویژه در زمینه زیبایی و تناسب‌اندام، نوع پوشش است که منجر به توجه بیش‌ازحد زنان و دختران به‌ظاهر خود می‌شود. درواقع منجر به انتقال مد و ترویج فرهنگ مدگرایی از کشوری به کشور دیگر می‌شود که این بیانگر جایگزینی ارزش‌های مادی به‌جای ارزش‌های معنوی و اسلامی است.
باید توجه داشت آنچه تأثیر رسانه‌ها را در القای رفتارهای نابهنجار بیشتر می‌سازد وضعیت خاص کودکان و نوجوانان است. زیرا آنان در سنین پایین که رشد فکری کافی پیدا نکرده‌اند در معرض پیام‌های رسانه قرار دارند و از طرفی مسائلی همچون عدم حضور و کنترل والدین سبب پیوند بیشتر آنان با رسانه‌ها می‌شود؛ بنابراین آنان در خلال فرایند جامعه‌پذیری از طریق مدرسه و خانواده از طریق رسانه‌ها که قابلیت کنترل و نظارت ندارد باارزش‌های معارض آشنا می‌شوند و زمینۀ ارتکاب رفتار نابهنجار را فراهم می‌نماید.

  پایان نامه :"

فصل سوم:

ارزیابی میدانی علل بروز
رفتارهای نابهنجار دانش آموزان
در فصل قبل عوامل بروز رفتار نابهنجار دانش آموزان در ابعاد فردی – روانی و اجتماعی از لحاظ نظری به تفصیل بیان گردید. در این فصل به بررسی و سنجش هر یک از عوامل مطرح شده در مطالعات میدانی می پردازیم که حاصل آن بیانگر میزان تاثیرگذاری هر یک از عوامل در بروز رفتار نابهنجار دانش آموزان از منظر آنها است.قبل از اینکه به تحلیل وبررسی نتایج حاصل از تحقیق میدانی انجام گرفته بپردازیم لازم است به صورت اختصار به روش انجام تحقیق و راههای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها اشاره کنیم.
مبحث اول: روش تحقیق
گفتار اول :شناسایی روش
تحقیقات علمی براساس هدف به سه دسته تقسیم می نمایند که عبارتند از تحقیق بنیادی، تحقیق کاربردی و تحقیق توسعه ای. تحقیق پیش رو در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد و همانگونه که از نام این نوع تحقیقات پیداست پژوهش کاربردی عبارت از انجام یک سلسله بررسی ها و پژوهش های ابداعی برای کسب علم یا فنی جدید با یک هدف علمی مشخص است. یعنی در انجام این نوع پژوهش هدف یا کاربرد خاصی مدنظر است. نتایج حاصل از تحقیقات کاربردی به دست پژوهشگران تحقیقات تجربی و کاربردی برای رفع نیازهای بشر مورد استفاده قرار می گیرد و لذا بر حل مسائل خاص در موقعیت های زندگی تاکید دارد. در این نوع تحقیقات از ابتدا هدف اصلی، کاربرد و بهره گیری از ثمره های پژوهش است. تحقیق حاضر نیز همانگونه که در مقدمه اشاره شد به منظور شناسایی علل بروز رفتارهای نابهنجار دانش آموزان دختر دوره متوسطه است که بتواند زمینه ساز مقابله جدی با این پدیده و ریشه کن نمودن آن باشد.

  منابع مقاله درمورد مثلی

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

از سوی دیگر تحقیقات علمی را براساس ماهیت و روش ، می توان به پنج گروه تقسیم نمود که عبارتند از : تحقیقات تاریخی، توصیفی، همبستگی، تجربی یا آزمایشی و علی . هر یک از روش های مذکور با شیوه های خاص خود و در شرایط متفاوت به کار گرفته می شوند که هر کدام دارای تعاریف جداگانه ای هستند. در تحقیق حاضر با توجه به شرایط موجود روش توصیفی به کار گرفته شده است. در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند پدیده، متغیر، شی یا مطلب مورد مطالعه چگونه است. تحقیقات توصیفی به چهار گروه عمده تقسیم می شوند که این موارد شامل زمینه یابی یا پیمایشی، موردی، تحلیل محتوا و قوم نگاری است. هدف از این نوع تحقیق شناخت صفات، ویژگی ها، عقاید، نگرش ها، رفتارها و سایر مسایل افراد یک جامعه در رابطه با یک یا چند موضوع خاص می باشد. وجود تکنیک های بسیار زیاد برای اجرای تحقیق پیمایشی، آن را به یک ابزار چند منظوره تبدیل کرده است. با این حال تمام پیمایش ها در چند ویژگی مشترکند: نخست پیمایش ها نوعا مشتمل بر جمع آوری داده ها از نمونه بزرگی از افرادند، از این رو تعمیم پذیری یافته های پیمایشی یکی از جنبه های مثبت این روش است. دوم ، در تمام پیمایش ها پاسخگویان باید به تعدادی سوال پاسخ دهند. این سوال ها ممکن است مشتمل بر شاخص های ساده یا مقیاس پیچیده باشند. با این حال ، سوال ها به هر شکل که باشند، داده های پیمایشی عمدتا همان پیزی هستند که مردم در پاسخ به سوال محقق می گویند.
با توجه به مواردی که گذشت برای مطالعه و بررسی علل نابهنجاری رفتاری دانش آموزان دختر دوره متوسطه در مرحله میدانی از روش توصیفی زمینه یابی( پیمایشی ) استفاده شده است.
گفتار دوم: تنظیم پرسشنامه
یکی از متداول ترین روش های جمع آوری اطلاعات در تحقیقات میدانی استفاده از پرسشنامه می باشد. در تهیه و تنظیم پرسشنامه محقق سعی می نماید از طریق تعدادی سوال، اطلاعات مورد نیاز را از گروه پاسخگو دریافت نماید. در طرح و تنظیم پرسشنامه، بسته به اینکه چه نوع اطلاعاتی مورد نیاز است، از چه افرادی اطلاعات کسب خواهد شد و آیا افراد مورد مطالعه خود قادر به پاسخگویی به سوالات هستند یا خیر، طرحهای مختلفی استفاده می شود. در این پژوهش از پرسشنامه عادی مشتمل بر سوال های بسته استفاده شده است.
متغیر وابسته، متغیری است که تأثیر (یا رابطه) متغیر مستقل بر آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر پژوهشگر با دستکاری متغیر مستقل درصدد آن است که تغییرات حاصل را بر متغیر وابسته مطالعه نماید. متغیر مستقل متغیری است که در پژوهش‌های تجربی به وسیله پژوهشگر دستکاری می‌شود تا تاثیر (یا رابطه) آن بر روی پدیده دیگری بررسی شود. در این پژوهش متغیر وابسته رفتارهای نابهنجار دانش آموزان است و متغییر مستقل عوامل مختلف در ابعاد فردی – روانی و اجتماعی است .برای تعیین متغیرهای مستقل علاوه بر مطالعه مقالات و کتاب های مرتبط با موضوع به مدارسی در هر دو ناحیه مراجعه شده و پس از مشورت با مشاوران مدارس و مصاحبه با برخی دانش آموزان در زمینه عوامل موثر بر بروز رفتارهای نابهنجار دانش آموزان، مهم ترین عوامل به عنوان متغیر مستقل در پرسشنامه گنجانده شده است. در ترسیم طیف پاسخ ها از مقیاس « لیکرت» استفاده شده است. در مقیاس لیکرت طیف به صورت 5 درجه ای ( خیلی کم، کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد) با توجه به موضوع است . برای پرهیز از اطاله زمان به ویژه در محیط آموزشی چون مدرسه سعی شده پرسشنامه به صورت ساده ، روشن و قابل فهم تنظیم گردد.
گفتار سوم:سنجش اعتبار
ابزاری که برای جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار می گیرد.در مرحله نخست باید از روایی برخوردارباشند و در مرحله دوم باید پایایی داشته باشند.
روایی محتوا روایی است که معمولاً برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده می شود.روایی محتوایی یک ابزار اندازه گیری به سوال های تشکیل دهنده آن بستگی دارد.اگر سوال های ابزارمعرف ویژگی ها و مهارت های ویژه ای باشد که محقق قصد اندازه گیری آنها را داشته باشد آزمون دارای روایی محتوا است.
پایایی یا اعتبار یکی از ویژگی های فنی ابراز اندازه گیری است.مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزارانداره گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. مقصود از پایایی آن است که اگرابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد.برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام «ضریب پایای» استفاده می کنیم و اندازه آن معمولاً بین صفر تا یک تغییر می کند.ضریب پایایی« صفر»معرف عدم پایایی و ضریب پایایی«یک»معرف پایایی است.
در این پایان نامه جهت تعیین میزان روایی یا اعتبار اندازه گیری از روش اعتبار صوری استفاده شده است بدین صورت که پرسشنامه اولیه تحقیق تهیه شده و پس از مطرح کردن با استاد راهنما نواقص آن

این نوشته در پایان نامه حقوق ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید