دانلود پایان نامه

مدل مفهومی مدارس هوشمند

برای استقرار مدرسه هوشمند باید مدلی ارائه نمود که بتواند اجزاء این نوع مدارس را مشخص نماید و به عنوان مرجعی برای توسعه مدارس هوشمند و همچنین تفکیک این نوع مدارس از مدارس غیرهوشمند مورد استفاده قرار گیرد و سعی گردیده تا یک چارچوب جامع برای تعریف عملیاتی از مدرسه هوشمند ارائه نماید.

مدل مفهومی مدرسه هوشمند از پنج عنصر اصلی تشکیل شده است:

  1. 1. محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر محتوای چندرسانه­ای

2 . زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات

3 .  مدیریت مدرسه توسط سیستم یکپارچه رایانه­ای

  1. برخورداری از معلمان آموزش دیده در حوزه فناوری اطلاعات
  2. 5. ارتباط یکپارچه رایانه­ای با مدارس دیگر(جلالی، 1388).

که در ادامه توضیح داده می شود:

  1. محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر محتوای چندرسانه­ای

یکی از ارکان اصلی مدارس هوشمند استفاده از محتوای آموزشی چندرسانه­ای در فرآیند یاددهی یادگیری است. با استفاده از محتوای چندرسانه­ای امکان انتقال بهتر مفاهیم درسی به دانش­آموزان فراهم می شود. چرا که در این روش علاوه بر حس شنیداری دانش­آموزان، حس بینایی آنها نیز به شدت درگیر شده و براین اساس دانش­آموزان می توانند درک واقعی­تری نسبت به مفاهیم درسی داشته باشند . همچنین انتقال مطالب از طریق بصری باعث می­شود تا زمان ماندگاری مفاهیم افزایش یابد . در مدارس هوشمند، معلمان با استفاده از محتوای آموزشی چندرسانه ای سعی می­نمایند تا کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری را افزایش دهند. محتوای آموزشی می­تواند توسط معلم، دانش­آموزان و یا تولیدکنندگان حرفه­ای تولید شده و در اختیار معلمان قرار گیرد.

در مدارس هوشمند معلمان برای تدریس مطالب درسی و افزایش میزان درک دانش­آموزان از مطالب ارائه شده و تشویق ایشان به فراگیری دروس از اسلایدهای آموزشی، نرم­افزارهای آموزشی، بازی­های رایانه­ای، انیمیشن و دیگر محتواهای چندرسانه­ای در کلاس­های درس بهره می­برند. در کنار این سیستم­ها، معلمان می­توانند از نرم­افزارهای آموزش الکترونیک نیز بهره گیری نمایند و محتوای چندرسانه­ای ایجاد شده را بر روی بستر اینترنت برای استفاده دانش­آموزان در محیط خارج از مدرسه نیز فراهم کنند. تولید محتوای چندرسانه­ای در مدارس به کمک معلمان و دانش­آموزان صورت می­پذیرد و در دوره­های زمانی مشخص مرور شده و مورد بازبینی قرار می­گیرد. محتوای آموزشی تولید شده در مدارس هوشمند می­تواند از طریق پورتالهای الکترونیکی با مدارس دیگر نیز به اشتراک گذاشته شود و معلمان مدارس مختلف، دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند(جلالی، 1388).

  دیدگاه های مرتبط با خوش بینی

بدین روی یکی از جنبه های مدرسه هوشمند را میتوان استفاده از فناوری­های نوین به صورت گسترده برای تسهیل فرآیند یادگیری و یاددهی دانش­آموزان عنوان نمود.

  1. زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات

مدارس هوشمند به مدارسی اطلاق می­گردد که رایانه برای کلیه دانش­آموزان فراهم باشد و این رایانه­ها به کمک شبکه مرکزی به یکدیگر متصل شده باشند.  علاوه بر شبکه، رایانه­ها باید متصل به شبکه بین المللی اینترنت نیز بوده تا امکان دسترسی دانش آموزان به مطالب جدید فراهم گردد. در مدارس هوشمند از آخرین فناوریهای روز در زمینه آموزش دانش­آموزان و مدیریت مدرسه بهره­گیری شده است و کلاس­های درس مجهز به امکاناتی نظیر دوربین، نمایشگرهای تلویزیونی، ویدئو پروژکتور، تخته الکترونیکی و دیگر ابزارهای کمک آموزشی می­باشند. در مدارس هوشمند فضای خاصی به عنوان آزمایشگاه رایانه درنظر گرفته شده و دانش­آموزان می­توانند علاوه بر اوقات درسی، زمان­های فراغت خود را نیز در این مکان به جستجوی مطالب علمی بپردازند. در مدارس هوشمند شبکه بی­سیم توسعه پیدا کرده و دانش­آموزان می­توانند از این طریق و به کمک یک عدد رایانه قابل حمل (لپ تاپ) یا تلفن همراه از امکانات نرم­افزاری مدرسه و شبکه اینترنت استفاده نمایند. بنابراین مدارس هوشمند به مدارسی اطلاق می­گردد که زیرساختهای لازم برای توسعه فناوری اطلاعات در مدرسه را به اندازه کافی و مناسب توسعه داده باشند و زمینه استفاده از این تجهیزات و امکانات برای کلیه دانش­آموزان و معلمان در کلیه مقاطع تحصیلی فراهم شده باشد و کارشناسان و مدیران مدرسه نیز بتوانند به کمک این زیرساخت­ها، مدرسه را بهتر اداره کنند.(همان منبع)

  1. مدیریت مدرسه توسط سیستم­های یکپارچه رایانه­ای

امروزه سیستم­های اطلاعاتی جزء جدا­ نشدنی مدیریت و اداره کسب و کارها به شمار می­روند و هرگونه سازمانی برای ثبت، پردازش و ذخیره اطلاعات خود از این سیستم­ها بهره­گیری می­نماید. برای اینکه سیستم­های اطلاعاتی در کل سازمان بتوانند از کارآیی و اثربخشی مناسب برخوردار باشند، لازم است تا با یکدیگر ارتباط داشته و داده­های مشترک را مبادله نمایند. این موضوع در مدارس نیز از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. زیرا مدارس در یک نگاه اقتصادی، به مدیریت منابع مالی و نیروی انسانی می­پردازند و تجهیزات و دارایی­های خود را نگهداری، تعمیر و بروزرسانی می­نمایند. سومین عنصر از مدل مفهومی مدرسه هوشمند نیز به این موضوع اختصاص دارد که مدرسه هوشمند به مدارسی اطلاق می­گردد که برای اداره مدرسه خود از سیستم­های یکپارچه رایانه­ای استفاده می­کنند. به کمک این سیستم­ها داده­های کلیه فرایندهای مدرسه ثبت و ذخیره می­گردد و ذینفعان مدرسه مانند معلمان، دانش­آموزان، اولیاء دانش­آموزان، مدیران مدرسه، کارشناسان و مدیران سازمان آموزش و پرورش و دیگر نهادهای وابسته به صورت به هنگام به کلیه داده­های مورد نیاز دسترسی پیدا کرده و از ورود تکراری داده­ها و خطاهای اطلاعاتی جلوگیری به عمل می­آید. در مدارس هوشمند، مدیریت مدرسه بیشترین زمان خود را به برنامه ریزی بلند مدت و تعیین استراتژی­های مدرسه اختصاص می­دهد و امور روزمره وقت کمتری از وی تلف می­کند. گزارش­های مدیریتی در مدارس هوشمند از دقت بالاتری برخوردار هستند زیرا به کمک سیستم­هایی تهیه شده­اند که کلیه تغییرات اطلاعاتی در مدرسه را ثبت می­کنند. کلیه فرایندهای مدرسه هوشمند از پشتیبانی سیستم­های رایانه­ای برخوردار هستند و اتوماسیون فرآیندها (خودکارسازی) به صورت کامل در مدرسه پیاده سازی شده است. کارشناسان و مدیران مدرسه تنها وارد یک سیستم رایانه­ای می­باشند و از طریق همین سیستم نیز می­توانند کلیه فعالیت­های روزانه خود را انجام دهند و داده­های مورد نیاز را بدست آورند(همان منبع).

  1. برخورداری از معلمان آموزش دیده در حوزه فناوری اطلاعات
  خودکارآمدی اجتماعی از دیدگاه روانشناختی

بدون وجود آموزگارانی که به قابلیت­های فناوری اطلاعات تسلط داشته باشند، نمی­توان از این ابزار در آموزش دانش­آموزان و مدیریت مدارس بهره­گیری نمود. مدارس هوشمند، مدارسی به شمار می­روند که کلیه معلمان آنها در دوره­های آموزشی مربوطه مانند ICDL شرکت نموده و مدارک مرتبط را دریافت کرده باشند. معلمان مدارس هوشمند باید به صورت دوره­ای در دوره های جدید شرکت کنند و با جدیدترین مفاهیم رایج در حوزه کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش آشنا شوند. معلمان باید بتوانند محتوای چندرسانه­ای و دیجیتالی دروس خود را مهیا کنند، دانش­آموزان را در جریان روش­های استفاده از رایانه برای توسعه مهارت­های علمی خود در دروس مورد نظر قرار دهند، مشکلات دانش­آموزان را به کمک ابزارهایی مانند پست الکترونیک یا اتاق­های گفتگو دریافت کرده و به سرعت پاسخ دهند، وب سایت­های مناسب در حوزه درس خود را به دانش­آموزان معرفی کنند و از طریق اینترنت و شبکه­های آموزشی با روشهای نوین تدریس و مطالب جدید در حوزه تخصص خودآشنایی پیدا کنند. دانش معلمان مدارس هوشمند روز به روز در حال ارتقاء می­باشد و می­توانند یافته­های خود را در قالب و شکلی مناسب به دانش­آموزان منتقل کنند. معلمانی که در زمینه فناوری اطلاعات آموزش ندیده باشند، راغب به استفاده از ابزارهای این فناوری نیز نمی­باشند و از این رو انگیزه لازم را نیز در دانش­آموزان برای حرکت در این مسیر ایجاد نمی­نمایند. بنابراین یکی از عناصر مهم در ایجاد مدارس هوشمند، معلمان آموزش دیده و مجرب در حوزه فناوری اطلاعات می­باشد (همان منبع).

  1. ارتباط یکپارچه رایانه­ای با مدارس دیگر

مدارس هوشمند با یکدیگر در ارتباط بوده و معلمان و دانش­آموزان این نوع مدارس می­توانند تجارب و داده­های خود را با یکدیگر و سازمان­های ذینفع به صورت الکترونیکی مبادله نمایند. پلت فرم سیستم­های مورد استفاده در مدرسه هوشمند به نحوی طراحی شده است که می­تواند به راحتی با سیستم­های دیگر هماهنگ شود و داده­ها را تحت یک قالب استاندارد با یکدیگر به اشتراک بگذارند. محتوای آموزشی، مشخصات دانش­آموزان و معلمان، مستندات اداری و اطلاعات انضباطی و بهداشتی دانش­آموزان از جمله داده­هایی به شمار می­رود که میان مدارس هوشمند مبادله می­گردد تا از دوباره کاری­ها جلوگیری شود و ساختاری استاندارد برای تولید و مبادله داده­ها ایجاد شود. عنصر پنجم از مدل مفهومی مدرسه هوشمند نیز به این موضوع اختصاص دارد و نشان می­دهد که یکی از مشخصات مدارس هوشمند، برخورداری از ساختار منعطف و استاندارد اطلاعاتی و ارتباط خودکار با مدارس دیگر می­باشد. ارتباط با مدارس دیگر می­تواند از طریق ارتباط دوجانبه، شبکه داخلی سازمان آموزش و پرورش یا شبکه بین المللی اینترنت صورت پذیرد و سیستم­های اطلاعاتی در زمان­های مورد نیاز، داده­های مشترک را برای یکدیگر ارسال کنند. این قابلیت باعث می­شود تا هزینه­های توسعه مدارس هوشمند به شدت کاهش یابد و در نتیجه سازمان آموزش و پرورش بتواند چرخه آموزشی دانش­آموزان و محتوای دروس ارائه شده در مدارس را کنترل و مدیریت نماید.(همان منبع)

  چهار عامل مهم  در تحول عزت نفس کودک از نظر کوپر اسمیت

 

دسته بندی : علمی