ی است بلکه کانون ایجاد صلح و صفا و انس و الفت و پرورش استعدادها و شکوفا شدن خلاقیتها است. خداوند در قرآن میفرماید : از نشانه های خدا این است که برای شما از جنس خودتان همسر آفرید تا شما در کنار او آرامش پیدا کنید .
و پیامبر خدا (ص) در اهمیت تشکیل خانواده میفرماید :« در اسلام هیچ نهادی نیست که نزد خداوند از ازدواج محبوبتر باشد.»
اسلام برنامه ها و دستورات متعالی و محکمی برای تمام افراد خانواده در مقابل یکدیگر و اجتماع بیان نموده است و همه اعضاء را ملزم به رعایت نمودن و تن دادن به قوانین حاکم در خانواده کرده است . قرآن به عنوان کتاب انسان سازی و نورانی ما مسلمانان نیز به این نهاد مهم توجه و عنایت ویژه ای دارد و ضمن بیان اهمیت آن مهمترین حقوق زن ومرد و فرزندان و بستگان را نسبت به یکدیگر بیان مینماید . از دیدگاه این کتاب آسمانی و نورانی انسانها طوری آفریده شده اند که جفت خواهی به سرشت و آفرینش آنها بر
میگردد . پس تشکیل خانواده معلول و محصول این است که هر کدام از دو عنصر زن و مرد تا یکدیگر را نخواهند و با یکدیگر نیامیزند و به تعاون و معاضدت یکدیگر تن ندهند ناقصند .
در واقع دو عنصر مکمل یکدیگرند و تنها رابطه ی دو تن نیست که آنها را تکمیل میکند و تنها تولید فرزند نیست که آنها را دلخوش میگرداند و تنها امور مادی و ظاهری نیستند که سبب دلبستگی آنها به یکدیگر میشوند بلکه در این میان یک نکته مهم وکلیدی وجود دارد که از آن میتوان به نیاز روح و جسم نام برد . طرح آفرینش طرح خلقت موجودات جاندار را اینگونه آفریده است .
منطق قرآن در این باره چنین میفرماید:
« و خلقناکم ازواجاً» « ما شما را جفت جفت آفریدیم .»
آیه دیگر ؛« خداوند شما را ازخاک و پس از نطفه آفرید و شما را جفت جفت گرداند.»
آیه دیگر: « خداوند آفریدگار آسمانها و زمین است و برای شما از جنس خودتان جفت هایی قرار داد و برای چهارپایان نیز جفتهایی از جنس خودشان آفریده است .
این جفت قرار دادن وسیله تکثیر نسل های شماست و هیچ چیز مانند خدا نیست»
در واقع قرآن کریم با اینگونه تعبیرات به حقیقت و فلسفه اساسی تشکیل خانواده اشاره دارد. اگر جفت گرایی در سرشت انسان عجین نشده بود و از طرفی همسران وسیله سکون و آرامش یکدیگر نبودند و دوستی و رحمت در میان آن دو قرار داده نمی شد چه نیازی داشتند که با انعقاد پیمان زناشویی تنهایی و استقلال فردی خود را در جمع کوچک خانواده مضم حل کنند و همه لوازم و نتایج آن را تحمل کنند .
در قرآن کریم جفت گرایی صریحاً به عنوان عامل و سبب آرامش و سکون معرفی شده است . در وجود آدمی زمینه و بستری از مودت و رحمت وجود دارد که تجلی گاه آن فقط محیط خانواده است ، چرا که در خانواده عشق و دلبستگی زن و مرد نسبت به یکدیگر تا آنجا پیش میرود که شریک غم و شادی یکدیگر میشوندو غم و شادی یکی عیناً غم و شادی دیگری تلقی میگردد. قرآن کریم در خصوص نیاز انسان به سکون و آرامش میفرماید:«اوست که سکون و آرامش را در دلهای مومنان نازل کرده است.»
پس در نهایت نتیجه میگیریم در اسلام بر خلاف مکتبهای مادی دیگر حاکم بر جهان رفع نیازهای جنسی و حیوانی یا عوامل دیگر در تشکیل و استحکام خانواده محور اصلی نیستند بلکه اصل این است که محیط خانواده پر از صفا و صمیمیت تجلی گاه مودت و رحمت زن و مرد نسبت به یکدیگر وحقیقتاً وسیله سکون و آرامش آنها باشد . اینجاست که انسانها با الهام از قرآن مجید پی میبرند که خانواده فقط محیط آمیزش نطفه ها و سلولهای نطفه ای اسپرم و تولید فرزند و تلاقی بدنها و جذب و انجذاب باطنی زن ومرد و پر شدن خلا روحی هر یک به دیگری و به وحدت رسیدن و فنای در یکدیگر است که در واقع این همان چیزی است که هماهنگ با خلقت و آفرینش زن و مرد است .
در اینجا با توجه به عنایت ویژه اسلام و قرآن به زن و مرد و خانواده این سئوال پیش میآید که واقعاً چه عوامل و اسبابی باعث میشوند تا این کانون پر عظمت دچار تزلزل و فروپاشی گردد؟ شناخت این عوامل

  منابع و ماخذ مقاله پیشگیری اجتماعی

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

و حذف آنها از زندگی ، لازمه قوای زندگی خانوادگی است. چه در غیر این صورت خانواده با فروپاشی و تاثیر آن بر ابعاد مختلف فردی و اجتماعی ارائه گردید .
مبحث سوم: اعتیاد
سوء مصرف و اعتیاد به مواد مخدر، یکی از بلایای بزرگی است که بشر امروزه در همه جای جهان با آن، دست به گریبان است. از یک سو کارتل های امپریالیستی و باندهای عظیم قاچاق مواد مخدر در همه کشورها از جمله در نزدیک ما پایگاههایی دارند و به تجارت اهریمنی خود که دومین تجارت پر سود دنیاست مشغول هستند و از دیگر سو، عوامل مستعد کننده اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، طبی و روان شناختی در این مشکل، دخیل و در حال تعامل هستند. مقابله با تجارت غیر قانونی مواد مخدر و اثرات آن، چالشی بزرگ برای جامعه جهانی است. جالب است بدانیم که پر سودترین تجارت های امروز دنیای ما، تجارت اسلحه و مواد مخدر یعنی کسب و کارهایی برای نابودی بشر است. در کشور ما تریاک و حشیش، مهمانانی از قرنها پیش، خانگی شدهاند در دهه های اخیر همه گیر شده و مصیبتهای بزرگی ایجاد کردهاند. میلیونها نفر در مملکتها، با معضل مواد مخدر، دست به گریباناند، میلیونها زن تباهی همسرشان را روزانه پیش رو میبینند و دم
بر نمیآورند و میلیونها کودک و نوجوان، زیر سقفهای پر دود، زندگی میکنند و تباه میشوند. سالانه صدها تن مواد مخدر در کشور ما مصرف میشود که صدها میلیارد ریال از سرمایه ملی را بر باد میدهد. سن اعتیاد رو به کاهش رفته و به نوجوانی رسیده است.
طلاق های ثبت شده به دلیل اعتیاد است و 60 درصد از فضای زندانهای کشورمان را معتادان اشغال
کردهاند هزاران نفر در راه مبارزه با این بلای اهریمنی، جان باختند. بیکاری،ایدز، فحشاء، افسردگی
و صدها معضل دیگر با اعتیاد مرتب هستند و سوغاتهای جدید مثل قرص شادی و اکستازی در حال گسترش در بین نوجوانان است. اعتیاد در خانواده، مانع رشد فرهنگی و تحصیلی فرزندان میشود و گاهی اوقات حتی فرزندان این افراد مجبور به ترک تحصیل میشوند تا جایی که آنها نیز به اعتیاد دچار
میشوند. و به طوری که آمارها نشان داده حدود 10 درصد از معتادین، کسانی هستند که پدر یا مادر معتاد داشتهاند که در واقع از همان کودکی، توجه به فرزند نداشته تا اینکه به سن بلوغ رسیده و در این سن هم ، جوان را رها کرده و به هیچ عنوان با او کاری ندارند و در سن جوانی که انسان احتیاج به هدایت و راهبری دارد، پدر معتاد توجهی به او ندارد و حتی گاهی او را به راههای غلط میکشاند. کار مبارزه با اعتیاد
و پیشگیری از آسیبپذیری ، فقط منحصر و مربوط به سازمان بهزیستی نیست بلکه ارتباط با سایر وزارت

خانههای دیگر بالاخص آموزش و پرورش و همه آحاد مردم و سازمانها و ارگانهای دولتی و غیردولتی نیز دارد و این بار سنگین فقط باعزم و اراده ملی به مقصود خواهد رسید.
بند اول: تعریف اعتیاد
اعتیاد را به عادت دادن ، خو گرفتن، خوگرشدن و خود را وقف عادتی نکوهیده کردن معنی کردهاند، به عبارت دیگر، ابتلای اسارتآمیز به مادهای مخدر که از نظر جسمی یا اجتماعی زیانآور شمرده شود، اعتیاد نام دارد.
اصطلاح اعتیاد به سهولت قابل تعریف نیست ، اما عواقب آن به صورتهای مختلف نظیر کم شدن تحمل و وابستگی شدید هویدا میشود.
اعتیاد معمولاً به حالتی اطلاق میشود که آدمی از نظر جسمی و روانی خود را نیازمند به انجام رفتار یا مصرف مادهای بداند. بر این اساس دامنه آن وسیع و شامل پرخوری ، جویدن آدامس ، کشیدن سیگار، ناخن جویدن، مصرف الکل، مصرف مواد مخدر و …. است. آن را یک آسیب اجتماعی دانستهاند از آن بابت که اعتیاد در تعهدات اجتماعی افراد اثر میگذارد سلامت فرد و اجتماع را به خطر میاندازد، موجبات انحطاط روانی و اخلاقی افراد را فراهم میآورد .حالت پرخاشگری به افراد میدهد و حتی در مواردی اعتیادی چون کلسیم فرد را به دیوانهای خطرناک تبدیل میکند به طوری که ممکن است خود و دیگران را بکشد. در طب جدید به جای کلمه اعتیاد وابستگی به دارو به کار میرود که دارای همان مفهوم ولی دقیقتر و
صحیحتر است. سازمان بهداشت جهانی مادهی مخدر را این گونه تعریف میکند: «هر مادهای که پس از وارد شدن به درون ارگانیسم بتواند بر یک یا چند عملکرد از عملکردها تأثیر بگذارد، مادهی مخدر است.» این تعریف مصرفکنندگان موادمخدّر را افرادی غیر طبیعی و منحرف میداند و براساس آن مخدرهایی نظیر توتون و مشروبات الکی و هم مخدّرهای غیر قانونی مانند هروئین و (ال. سی . دی) را در برمیگیرد.
بند دوم: انواع اعتیاد

اعتیاد دارای انواع و دامنهای بس وسیع و مورث عوارض فردی و اجتماعی بسیار است. شایعترین آن
در بحث مربوطه به آسیبها و عوارض اجتماعی دو نوع است:
1- اعتیاد به مواد مخدر
2- اعتیاد به الکل، که در درجه بالای ابتلای آن به الکلیسم منجر میشود.
1ـ موادمخدر: غرض از آن داروها و اشیایی است که آدمی با مصرف آن بصورت بلعیدن، تزریق کردن، احساس حالت خلسه ونشئهای میکند و در عالمی توأم با احساس رضایت فرو میرود، اهم این موارد مرفین و هروئین است ولی انواع دیگری هم در برخی از جوامع وجود دارد مثل ال.اس.دی وحشیش، ماری جوانا و…. که مبتلایان با احساس لذت ونشاطی که در آغاز از مصرف آن احساس میکنند بتدریج برطلب خود از مصرف مواد میافزاید و لحظهای به خود میآیند که خود را قادر به ترک آن
نمییابند.
2ـ الکلسیم: الکلسیم ناشی از مصرف افراطی الکل است به گونهای که پس از مدتی احساس نوعی وابستگی غیرقابل ترک برای او پدید میآید. فرد ناگزیر است زندگی خود را بر سر مایه بگذارد. الکلسیم حالتی عصبی و هیجان آمیز بر فرد متولی میسازد که این خود حالتی خطرآفرین است و بعلت آثار و عوارض ناگوارش به صورت یک مشکل حاد اجتماعی درآمده است.
بند سوم: تاریخچه اعتیاد
گرچه از دیرباز مسأله اعتیاد به مواد مخدر و نباتات مکیف در بین اجتماعات بشری وجود داشته است، از روزگار باستان، آشنایی و انس با پارهای از تخدیر کننده، به صورت ابتدایی در موارد ضروری و استعلاجی به معرض میرسیده است.. سابقه کشت تریاک را در ایران ، برخی از نویسندگان به 200 سال قبل منصوب داشتهاند و سابقه صرف آن به عنوان مکیف از 60 سال پیش به این طرف رواج پیدا کرده است و تا چند سال پیش اعتیاد در مجامع انسانی، مخصوصاً تریاک، الکل و سیگار بوده است ولی بشر تنها، طلب جو و کامجو در پی تأمین هوسهای زودگذر خود هر چند که به قیمت جان خود تمام گردد، به هر وسیلهای روی میآورد
و تفریحات مصنوعی و بدنی و زیانبار را جایگزین تفریح و نشاط حقیقی پذیرا میگردد. امروز افزایش تصاعدی و اعتیاد و آلودگی، ایجاب میکند که مسئله اعتیاد از دیدگاههای مختلف و زاویههای مختلف ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در ادامه، به بررسی تاریخچه مواد مخدر در جهان، ایران و فقه میپردازیم.
1 ـ تاریخچه مواد مخدر در جهان
مواد مخدر سابقهای طولانی دارد ، در طول تاریخ انسان از مواد مخدر زمانی به عنوان دارو جهت التیام دردها استفاده می کرده است و زمانی هم برای ایجاد لذت یا فرار از ناراحتی ها و همچنین درجشنها و مراسم مذهبی و گاهی توسط جادوگران مورد استفاده قرار میگرفته است . با بررسی آثار مکتوب و لوحه های گلی که از سومریان باقی مانده است، چنین استنباط می شود که سومریان اولین کسانی بودند که تریاک را کشف کردند و علاوه بر اینکه از آن به عنوان یک داروی مسکن استفاده می کردند تدریجاً به عنوان یک مکیف
و مخدر نیز مورد استفاده قرار گرفت و نام گیاه شادی بخش نیز بر آن نهادند . علاوه بر سومر اقوام آشورمصر یونان و رم نیز تریاک را می شناختند و از آن استفاده می کردند . یونانیها تریاک را اپیوم نامیده و اطبا بزرگی نظیر سقراط ترکیباتی از تریاک را برای بیماریهای مختلف جسمی و روانی تجویز می کردند . سابقه استفاده از مواد مخدر همانطوریکه اشاره شد بیشتر جنبه مصرف طبی داشت و فقط به دستور اطباء مصرف می شد . از آن زمان اعتیاد ابعاد وسیعی نداشت و به صورت مسایل اجتماعی و سیاسی بروز کرده و ابعاد سیاسی
و بین المللی به خود گرفته است . با شروع انقلاب صنعتی ( اواخر قرن 17 و

دسته بندی : پایان نامه حقوق

دیدگاهتان را بنویسید