دریاچه ای در اورگن که به هیچ رودخانه ای وصل نیس حاصل ۷۷۰۰ سال تغییرات آتشفشانیه. در این مقاله سایت ما، با این حیرت زدگی همراه شید.

مقاله های در رابطه:

  • ۱۰ دریاچه حیرت انگیز در ایالت متحده
  • جنگل ارواح نسکوین؛ جنگل ۲۰۰۰ ساله

هزاران سال قبل پس از فوران آتشفشون مونت مازاما در آمریکا، دریاچه ای به وسیله ماگمای باقی مونده شکل گرفت و با آب باران و برف تغذیه شد. این دریاچه در اورگن الان عمیق ترین دریاچه به حساب می آید که یکی از حیرت زدگی های اون رنگ آبی نیلگونه.

یکی از هیجان انگیزترین اعضای حلقه­ ی آتیش (حلقه جهانی که دارای ۷۵% آتشفشون های فعال دنیاس) پارک ملی دریاچه کراتر در «اورگن» (Oregon) است. این دریاچه – عمیق­ ترین دریاچه در آمریکا – به هیچ رودخانه ای وصل نیس و تموم آب اون از بارش باران و برف های آب شده تامین می­ شه. همین موضوع باعث شده رنگ اون آبی کریستالی باشه. این دریاچه بزرگ­ ترین و تمیزترین حجم آب در دنیاس.

بهار دریاچه کراتر

 گذشته: از یه برجستگی تا فرورفتگی

قبل اینکه دریاچه شکل بگیره، آتشفشون مونت مازاما در جای خود وایس تاده بود. این کوه ۵۰۰,۰۰۰ سال قبل در اثر حرکت تکتونیکی پوسته­ ی زمین و فشار زیرلایه­ ها برهم و برخاستن لبه ای واسه تشکیل آتشفشون به ارتفاع ۳۷۰۰ متر به وجود اومد.

۷۷۰۰ سال قبل فوران بزرگ این آتشفشون دلیل شد هرگونه آثاری از زندگی تا کیلومترها پاک شه. فوران حجم زیادی خاکستر و سنگ در هوا دلیل فروریزی قله ی مونت مازاما شد و فرورفتگی بزرگی به جای گذاشت. چند فوران کوچیک دیگه کف کالدرا رو مهر و موم کرد. پس از چند فوران دوباره روی خود دهانه ای به عرض ۱۰ کیلومتر و عمق ۱۲۰۰ متر تشکیل شد.

فوران آتشفشون

دریاچه ی کراتر یه کالدرای باستانیه. کالدراها، تورفتگی های کاسه ای شکلی هستن که پس از فوران آتشفشون از ماگما تشکیل می­ شن. بدون ماگما، زمین دور و بر کوه ساختار خود رو از دست می­ دهد و به داخل فرو می ­پاشد و ساختاری کاسه ­ای شکل ایجاد می­ کنه.

دریاچه­ ی کراتر به دلیل در دسترس بودن واسه زمین­ شناسی بسیار مشهوره. «رون ماستروجیوسپه»، بنیان­ گذار موسسه ی دریاچه­ ی کراتر می ­گوید:

این پارک، یه کلاس در هوای آزاده.

تا همین امروز، بعضی آمریکایی های بومی به اون نگاه نمی کردن چون واسه خیره شدن به تقدس اون نیاز به قدرت زیادی در بینندهه

دریاچه ی کراتر بخشی از زمین های آمریکایی بومی کلامات (Klamath) است. کلامات ها و دیگه قبایل درباره­ ی اون به جستجو­ گران چیزی نمی گفتن چون بر این باور بودن که اون جای مقدس و جایگاه طلب بصیرته. تا همین امروز، بعضی آمریکایی های بومی به اون نگاه نمی کنن چون واسه خیره شدن به تقدس اون نیاز به قدرت زیادی در بینندهه. افسانه­ ی کالامات­ ها از جنگ میان خدایان عصبانی زیرزمین به نام لائو و خدای آسمون می­ گوید:

با صدایی که هیچوقت شنیده نشده بود، سنگ پادشاهی لائو به طرف بالا و بیرون منفجر شد و اشیایی بزرگ و کوچیک از بین آسمون فرو ریختند و ستارگان آسمون رو به همراه خود آوردن. هفت روز کامل اثری از خورشید و هیچ نشونه ای از روز بعد نبود و در تموم روزای اون هفت روز بخار زرد رنگی، رنج بزرگی به اون­ هایی که زنده نماندند، متحمل کرد.

دریاچه ی کراتر به وسیله معدن­چیان سفیدپوست در سال ۱۸۵۳ کشف شد ولی چون طلایی در اون نبود به زودی به فراموشی سپرده شد. در سال ۱۸۶۲ گروه دیگری از کشف ­کنندگان به دریاچه اومدن و مقاله ای در مورد اون چاپ کردن. آخرسر یه فرد مهاجر در اورگن به نام ویلیام گلداستون استیل، عاشق­ ی این دریاچه شد و با تاسیس پارک ملی شروع به مواظبت از اون کرد. ایشون به مدت ۳۰ سال حامی دریاچه­ ی کراتر بود و آخر سر در سال ۱۹۰۲ رییس جمهور وقت، روزوولت حکم قانونی ششمین پارک ملی آمریکا رو واسه این دریاچه صادر کرد.

گونه­ های زنده

پس از این که باران و برف آب شده دریاچه رو سرد کردن و اون رو شکل دادن حیواناتی چون خرس مشکی، گوزن، موش خرما، شاهین و عقاب در این منطقه افزایش جمعیت دادن. گیاهانی چون شاه­درخت، کاج و گلای وحشی هم رشد زیادی کردن. این اتفاقات در طول هزاران سال رخ داده. منظره­ ی زیبایی که حالا ناظر اون هستیم، حاصل ۷۷۰۰ سال تغییراته.

دریاچه ی کراتر امروز

الان عمیق ترین نقطه­ ی دریاچه ۵۹۲ متره. دلیل وجود این عمق، افتادن قطعات سنگ آتشفشانی از لبه­ ی کوه واسه هزاران سال و ساخته شدن آهسته­ ی ته این دریاچهه. هم اینکه، دریاچه با جزیره ها آتشفشانی که از ماگمای باقی­مونده تشکیل شده، تزیین شده که می توان از بین اون ها به پیرمرد دریاچه، جزیره جادو و کشتی فانتوم اشاره کرد.

پیرمرد دریاچه

پیرمرد دریا

این جزیره یه شوکران ۹ متری شناور در دریاچه واسه بیش تر از صد سال در آب های آبیه. حدود یه متر اون از خط آب بیرونه. پیرمرد دریاچه با باد و امواج در طول دریاچه سفر می­ کنه و می ­تونه هرجایی باشه. تحقیقات نشون داده که آب سرد و خالی از آلودگی دلیل حفظ این کنده و تعادل میان قسمت­ های جور واجور اون و شناور بودن اون شده.

جزیره جادو

جزیره جادو

یه ذغال مخروطی شکل در غرب دریاچه این جزیره رو شکل داده. این جزیره ۲۳۲ متر از آب دریاچه بالاتره و ۲/۵ کیلومتر مربع مساحت داره. میشه با یه قایق به این جزیره رسید و از دهانه بالا رفت.

کشتی فانتوم

کشتی فانتوم

معروف ترین اونا کشتی فانتومه. قله های ناهموار اون تا ارتفاع ۵۲ متری آب هم می رسند. نام اون از شکل مخروطی و رنگ خاکستری سنگ تشکیل دهنده­ ی اون می­ آید که دلیل شده این جزیره مثل کشتی ارواح در بین مه به نظر آید.

با اینحال حقیقت که این دریاچه بسیار قدیمیه، اما هنوز حیرت زدگی های بسیاری در خود داره. یکی از جزئیات باورنکردنی، حفظ عمق آبه. علی رغم بارش جور واجور و تبخیر در تموم فصول، عمق میانگین اون در تموم سال ثابته.

غروب دریاچه

آینده ی­ آتشفشون

ماستروجیوسپه می­ گوید:

اتفاق­ ی کاسکادین آتشفشانی یه احتمال باقی می­ موند. ممکنه در آینده تخریب این دریاچه رو تماشاگر باشیم. اتفاق ای به بزرگی فوران مونت مازاما غیرمحتمله اما اتفاقات کوچیک­ تر می­ تونه به تخریب منجر شه. یه فوران آتشفشانی ممکنه پایین آب رخ دهد که دلیل افزایش قدرت انفجار به دلیل مخلوط شدن ماگما، سنگ داغ و آب، می شه. اگه یه اتفاق ­ی آتشفشانی رخ دهد دیواره های کالدرا ممکنه فرو ریزند و سیل خطرناکی رو به وجود بیارن.

قبل از رفتن بدونین

از روزبرگ: جاده ۱۳۸ شرقی به ورودی شمالی پارک می ­رسد.

از بند (Bend): جاده ۹۷ جنوبی به جاده ۱۳۸ غربی به ورودی شمالی پارک می ­رسد.

از مدفورد (Medford): جاده ۶۲ شمالی و شرقی به ورودی غربی پارک می­ رسد.

درب شمالی پارک معمولا در زمستون (وسطای اکتبر تا وسطای ژوئن) بسته س. قیمت ورودی پارک حدودا ۴۰ هزار تومنه.

دریاچه ی کراتر