اورتون فلز (Orton Fells) که واقع در شرق محوده دریاچه در شهر کامبریای انگلستانه، به دید زمین شناسی ناحیه ای باحال توجهه. در ادامه با سایت ما همراه باشین تا بیشتر با این منطقه آشنا شیم.

مقاله ی در رابطه:

  • تله کابین معدن سنگ آهک فورسبی-کوپینگ

این منطقه ی وسیع، به وسیله روستاهای اورتون به نام های «گریت آسبی»، «لیتل آسبی»، «کراسبی ریونزورث» و «کراسبی گرت» محاصره شده که دارای بعضی از حیرت انگیزترین برون زدهای سنگ آهک، سنگ و سنگ فرش در بریتانیا است. این منطقه پنهون از سنگ آهک و هم سنگ هاییه که در برابر شرایط جور واجور آب و هوایی بوده. فرسایش به وجود اومده توسط یخ رود و هم شرایط جوی، شکاف های عمیقی روی سنگ آهک ها ایجاد کرده که موجب شکسته شدن و هم سنگ فرش های سطح زمین شده؛ به طوری که گویی کار دست انسانه. بیشتر این سنگ فرش ها طی چندین قرن و به واسطه ی حفاری آسیب دیده ان. «سنگ های گریت آسبی» در نزدیکی روستای گریت آسبی و اورتون اسکارز در نزدیکی اورتون، دارای بعضی از بهترین نمونه های این آهک ها در بریتانیاه.

سنگ فرش

سنگ آهک های این منطقه طی دوره ی ذغال زا (دوره ی کربونیفر) و حدود ۳۵۰ میلیون سال پیش ایجاد شدن. در اون زمان، این ناحیه در زیرآب بود. با راه رفتن روی سنگ فرش های آهکی اینجا، هنوزم می توان فسیل مرجان های باستانی، بعضی از سختتون و لاله وش که به وسیله سنگ ها ساخته شده ان رو دید.

سنگ فرش

طی دوره ی آخرین عصر یخبندان، سنگ آهک های این منطقه از لایه های زیاد یخ به قطر صدها متر پنهون و موجب ترک خوردن سنگ بستر اون شد. وقتی که یخ ها آب شدن، رسوب به وجود اومده توسط اون در بالای سنگ ها موند که بعدا با گرم شدن هوا، سنگ آهک به وسیله درختان و گیاهان محاصره شد. با جذب آب داخل خاک، ضعف سنگ ها به خاطر ترک و شکستگی به وجود اومده توسط فرسایش، بیشتر شد. ازآنجایی که خاکِ دور و بر سنگ ها، هزاران سال بود که شسته شده بود، با ایجاد کانال و گودی هایی که آب داخل سنگ ها ایجاد کرده بود، این سنگ ها هرچه بیشتر در برابر فرسایش قرار گرفتن. این شکاف ها و آبراه ها، قالب های بسیار خوشگل و پر جزئیاتی ساخته ان که در سنگ فرش های اورتون فلز به چشم می خورد.

این شکاف های عمیق، محل زندگی تعداد خیلی از گیاهان و سرخس هاست که از خورده شدن به وسیله حیوانات و هم اثر خشک کنندگی باد در امان مونده ان. موجودات بی مهره ی زیادی ازجمله عنکبوت هم از شکاف سنگ آهک ها واسه تنیدن تار خود و شکار حشرات به کار گیری می کنن.

سنگ فرش